בסיסי זרוע הים בסיסי זרוע הים

בסיסי זרוע הים

מפקדת זרוע הים

המפקדה ממוקמת במחנה רבין (בסיס מטכ"ל, הקריה) בתל אביב בסמוך למטה הכללי ולמפקדות הזרועות והאגפים השונים בצה"ל. תפקיד המפקדה הוא לקבוע את מדיניות הזרוע בנושאים כמו בניין הכוח הימי והפעלתו. במפקדה מצויים חדרי השליטה, מרכזי הקשר, יחידות התכנון, המודיעין, כוח האדם והלוגיסטיקה הזרועיים המנטרים את פעילות הזרוע בבסיסים השונים. מפקדת זרוע הים היא מקום מושבו של מפקד הזרוע ונמצאים בה חמשת המספנים של הזרוע האחראים על עבודות המטה בתחומים השונים: מספן כוח אדם, מספן מודיעין, מספן ציוד, מספן ים ומספן מטה. אנשי המפקדה קובעים את המדיניות ודרכי הפעולה של הזרוע ועוקבים מרחוק אחר פעילות הכלים בים באמצעות טכנולוגיה מתקדמת.

תג בסיס מטה זרוע הים

בסיס חיפה (ב"ח)

בסיס זרוע הים בחיפה אמון על הגנת הזירה הימית הצפונית. ב"ח הוא הבסיס הגדול בזרוע ומשמש כנמל הבית של שייטת ספינות הטילים, שייטת הצוללות, פלגת הביטחון השוטף 914, יחידת סנפיר והיחידה למשימות תת מימיות (ילת"ם). בבסיס נמצא גם מוצב השליטה הזירתי המתכלל את תחום השליטה הימית בזירה הצפונית, תחתיו נמצאים מוצבי השליטה האזוריים. תפקידו העיקרי של הבסיס ושל היחידות הנמצאות הוא פעילות מבצעית יום יומית, ביצוע משימות בט"ש ושימור ושיפור כושר הפעולה המבצעי של הזרוע.

תג בסיס חיפה

בסיס אשדוד

בסיס אשדוד הוא הבסיס המתכלל את השליטה על השטח הימי הדרומי של זירת הים התיכון ועוסק בביטחון שוטף בזירה. משימותיו העיקריות של בסיס אשדוד הן סיכול ושיבוש ניסיונות פיגוע והברחות בתווך הימי. פרט לכך הבסיס מסייע בהגנה על נמל אשדוד המהווה שער ימי חשוב למדינת ישראל. בבסיס נמצאות פלגת הביטחון השוטף 916 ויחידת סנפיר לצד מוצב שליטה זירתי אשדוד האחראי על השליטה הימית בזירה הדרומית ויחידות מסווגות נוספות. בסיס אשדוד נחשב לבסיס המבצעי הפעיל ביותר בזרוע הים בשנים האחרונות בשל קרבתו לרצועת עזה. הבסיס לקח חלק משמעותי במהלך הלחימה במבצע 'צוק איתן' וגם בעתות שגרה הוא אחראי על סיכול ניסיונות חדירה ופיגוע המגיעים משטח הרצועה דרך הים.

תג בסיס אשדוד

בסיס זירת סוף (זי"ס)

בסיס זרוע הים בזירת ים סוף הוא הבסיס הדרומי ביותר של זרוע הים. הבסיס ממוקם בעיר אילת, לחופי הים האדום, והוא ביתה של פלגת הביטחון השוטף 915 ויחידת סנפיר. משימותיו המרכזיות של הבסיס הן שמירה על הביטחון השוטף, מניעת חדירת פעילות חבלנית עוינת (פח''ע) לשטח מדינת ישראל והיערכות ללחימה. בבסיס נמצא גם מוצב השליטה הזירתי האחראי על השליטה הימית בזירה. המייחד את בסיס זירת ים סוף הוא הפעילות המבצעית בתוואי השטח הייחודי של הזירה המאופיין בנוכחות מוגברת של אזרחים ותיירים בשטח ימי מצומצם בקרבה לארבע מדינות עוינות. אתגר זה מחייב מערך בט"ש רגיש, עירני ודרוך בכל ימות השנה.

בסיס זירת ים סוף

בסיס עתלית

בסיס עתלית מאכלס את אחת מן היחידות המובחרות של צה"ל - שייטת 13, או בכינויה "הקומנדו הימי". הבסיס ממוקם דרומית לחיפה ונושק לשרידי מבצר צלבני עתיק. מתגייסי השייטת שוהים בבסיס החל מסוף הטירונות שלהם ולאורך תקופת הכשרתם. בשל חשאיות פעילויותיה של היחידה, הכניסה לבסיס מבוקרת ברמה הגבוהה ביותר.

תג בסיס עתלית

בסיס ההדרכה (בה"ד)

בסיס ההדרכה של זרוע הים (בה"ד 300), הוא שער הכניסה לצה"ל של כל חיילי זרוע הים. ייעוד הבה"ד, הממוקם בחיפה, הינו להסמיך, להכשיר ולאמן את חיילי הזרוע לתפקידיהם תוך עיצובם והכנתם למסגרת הצבאית. בסיס ההדרכה אחראי על כל ההכשרות והקורסים בזרוע הים - מהטירונות ועד לקורסים והכשרות לדרג הפיקוד הבכיר. במהלך שנה רגילה יתקיימו בבסיס כ-200 סוגים שונים של קורסים והכשרות ביניהם קורס חובלים וקורס צוללן היוקרתיים. פרט להכשרות הללו בבה"ד נמצאים גם מרכז האיתור והמיון של זרוע הים האחראי על מיון המועמדים לשירות ביטחון לתפקידים בזרוע ובית הספר המקצועי-טכנולוגי של זרוע הים - 'צור ים'.

תג בסיס הדרכה

בסיס מספנה

המספנה היא גוף טכני-הנדסי ותפקידה הוא תחזוק כלל כלי השיט, מערכות הלחימה והפלטפורמות השונות בזרוע הים. המספנה עוסקת בין היתר בהכנסה לשירות של מערכות וכלי שיט, טיפולי אמצע חיים, הספנות, השבחת כלי שיט ועוד. המספנה משמשת כגב הטכנולוגי של זרוע הים ונותנת תמיכה לכלל יחידות הזרוע המאפשרת להן לשמור על רמה גבוהה של כשירות מבצעית ובטיחות בעתות שגרה וחירום כאחד.

תג בסיס מספנה

בסיס ציוד ותובלה (בצ"ת)

בסיס ציוד ותובלה הממוקם סמוך לטירת הכרמל, הוא המרכז הלוגיסטי של זרוע הים. הבסיס אחראי לתת שירותים לוגיסטיים לכלל יחידות הזרוע - מראש הנקרה ועד אילת ומאפשר ליחידות השונות לפעול בצורה יעילה וחסכונית. בבסיס נמצאים מחסנים עצומים ומתקדמים המכילים את כל הציוד שהזרוע זקוקה לו - מחלקי חילוף לכלי שיט ועד למדים. הבסיס פועל בשגרה ובחירום ומספק את כל צרכי יחידות השטח, דבר המאפשר לכוחות הלוחמים לשמור על רציפות תפקודית גבוהה.

תג בסיס ציוד ותובה

loading...