סיכול ממוקד סיכול ממוקד

סיכול ממוקד

ספיר משולם

כלי שיט עוין מתאבד, חדירת צוללנים וחטיפת חייל – כך נראה אימון סיירת `כסיף` של פלגת הביטחון השוטף בבסיס אשדוד. אז איך מתפעלים אירוע כזה?

"פח"ע (פעילות חבלנית עוינת) וודאי, ירי להשמדה!", קרא מפקד דבורה 831, סרן תומר קציר באימון סיירת של פלגה 916 (מקביל לפלוגה בחי"ר), פלגת הביטחון השוטף של בסיס אשדוד. ארבע ספינות מסוג דבורה של סיירת 'כסיף', יחידת סנפיר והשיטור הימי יצאו לאימון בו היו צריכים להתמודד בו זמנית עם תרחישי קיצון רבים, כגון: התמודדות עם חטיפת חייל והכרז על נוהל חניבעל וחדירת צוללנים לזירה הימית הדרומית של מדינת ישראל. "רציפות היא היתרון של זרוע הים", סיפר מפקד פלגה 916, סא"ל ליאב זילברמן. "אנחנו מתאמנים עם יחידות שונות על מנת לשמור על כשירות הלוחמים, גם אצלם וגם אצלנו. לשם כך אנחנו מתרגלים אירועים מסובכים ומשולבים. זהו אימון שמטרתו העיקרית היא לשמור על רמת מוכנותם של הלוחמים ועל ערנותם למצבי חירום העלולים לקרות".

לצד זאת, באימון הסיירת התמודדו הלוחמים בהצלחה עם תרחישים מאתגרים ומורכבים. ביניהם, היגררות על ידי ספינה וגרירת ספינה אחרת. האימון התנהל כמתוכנן עד שמפקדי הספינות הופתעו בעצמם במספר תרחישים מסובכים בו זמנית. בעוד הספינה הראשונה התעסקה עם כלי שייט מתאבד שהפליג לכיוון אתרים אסטרטגיים, הספינה השנייה תפעלה מקרה חדירת צוללנים ובשלישית נחטף חייל. "האימון מדמה איך יראה היום הראשון של המלחמה", אמר מפקד דבורה 831. "הביאו אותנו למצבי קיצון בעזרת האימון הזה. ידוע לנו שכשדבר מסוג זה יגיע, הוא יכה בנו בהפתעה, אך אלו מצבי קיצון רבים שאנחנו מתמודדים איתם בשגרה ועלינו לדעת לתפעל אותם במהירות ובמקצועיות. האימון עבר בהצלחה וכל לוחם עשה את הנדרש והמצופה ממנו. יחד, תפעלה הסיירת את התרחישים בשיתוף פעולה".

אז איך מתפעלים את האירועים האלו בו זמנית, ואיך מגיעים למצבי הקיצון האלה? בכל רגע נתון יש מספר כלים המבצעים בט"ש - חלקם אחראיים על הגבול הדרומי במצרים וחלקם אחראיים על אסדות הגז ויעדים אסטרטגיים ועל הגבול הימי עם עזה. "עקב החיכוך הגבוה השרוי בזירה שאנו מתמודדים איתו, במקרה של פגיעה בספינה עלול להיחטף חייל", הסביר מפקד דבורה 832, סרן דרור עדי. "כשהודיעו בקשר בזמן האימון על נוהל חניבעל, הקפצנו ישירות את כל הכוחות לאירוע. כוחות המשטרה הימית, כלי השיט וכוחות החי"ר שנמצאים בחוף. יחד הכוחות הגיעו למקום על פי הוראת המפקד ותפעלו את האירוע".

על לוחמי הפלגה להכיר את האיומים עימם הם מתמודדים, כיוון שהתרחישים אותם הם מתרגלים באימון הם איומים אמיתיים שיכולים להתרחש בזירה. האימון הוא דרך נוספת בעזרתה מגבירים את רמת המוכנות של הלוחמים לכל מצב שעלול לקרות. סא"ל זילברמן סיכם, "תרחישי התרגיל היו הפתעה לכל משתתפי התרגיל. רצינו שהסיטואציה תהיה אמיתית ככל האפשר, כך שהם לא ידעו מה מצפה להם ובכל זאת ישיגו את המטרה. בסופו של היום, הלוחמים והמפקדים עמדו במשימה ונטרלו את כלל האיומים. זוהי רק הוכחה נוספת שלוחמי פלגה 916 מוכנים לכל איום שהם עתידים לפגוש".

loading...