הבסיס רועד הבסיס רועד

הבסיס רועד

מישל סירוטה

התרגיל השנתי של זירת הצפון כפי שעוד לא נראה

אנחנו נכנסות לבסיס חיפה, כעבור שתי דקות נשמעת אזעקה עולה ויורדת. דלת הכניסה של הבסיס נסגרת עם סורגים- הבסיס נאטם לכניסה ויציאה. פיצוצים נשמעים, חיילים מדממים נראים מכל עבר- התרגיל השנתי של זירת הצפון החל.

התרגיל מתקיים במשך שלושה ימים, את תוכנו יודעים אנשים בודדים. למפקדים ולחיילים בשטח תרחישי התרגיל הם בהפתעה- ממש כמו במצב האמיתי. "זאת הפעם הראשונה שאנחנו לוקחים את התרגיל עד הסוף, ממש עד הקיצון", מספר הקצין האופרטיבי של בסיס חיפה, סגן גל לגזיאל. "הפעם, כשמדמים פצוע וצריך כביכול לפנות אותו עם מסוק מהשטח, מגיע מסוק לפנות אותו מהשטח. כשמודיעים על תרחיש של צוללנים שחודרים לחופי ישראל, חיילי ילת"ם צוללים וחודרים לחופינו- אין פה מקום לדימיון או טעויות", סגן לגזיאל ממשיך.

 

 

לתכנן דבר כזה נשמע כמעט ובלתי אפשרי. סגן גל לגיאל הוא חלק מקבוצת קצינים שעבדו על בניית התרגיל. "בנינו אותו בהדרגה, חשבנו על מה באמת יכול לקרות בכל רגע נתון בעת לחימה, מה הכי גרוע שנוכל להתדרדר אליו", הוא נזכר. "חשבנו על תרחיש בו אין מים לחיילים, אין מזון, נגמרה התחמושת, חדרי הבסיס נשרפים ועוד", סגן לגזיאל משתף. "אין דבר שאנחנו לא מוכנים או ערוכים אליו", הוא ממשיך.

התרגיל השנה מדמה תרחישי פגיעה באיזור צפון הארץ על ידי ארגון הטרור "חיזבאללה". בתרגיל משתתפים כלל בסיסי זרוע הים בזירה הימית הצפונית. איתם פועלים בשיתוף פעולה גם חטיבת המילואים 4, שהיא כוח שריון, מכבי האש וחברה אזרחית. "החברה היא זו שמדמה את התקיפות על הבסיס", אומר סרן רון לוי, קצין במילואים שזומן להשתתף בתרגיל. סרן לוי הוא אחד מהבודדים שמחזיק בידיו את לו''ז התרגיל. הוא מרשה לנו להציץ לכמה שניות. הדף גדוש בתרחישים שקורים כמעט בכל שעה ביום.

 

 

"התפקיד שלי בתור קצין במנהלת (הכוח שנמצא בחוף ושולט על אירועי השטח), הוא להוריד את פקודות ותרחישי התרגיל לדרגים", סרן לוי מסביר. "בכל שעה שמתוכנן בה אירוע, אני דואג שזה יגיע למי שצריך ושהכוחות יפעלו בהתאם לפקודות. יהיה הרבה מה ללמוד ולהסיק מהתרגיל בסיומו", הוא מרחיב.

"התרגיל נועד כדי להכניס את החיילים מהר מאוד משגרה לחירום", סגן לגזיאל משתף. "אנחנו ערוכים לכל תרחיש אמת. החל מדולבים עם מים למקרה ותגמר הזרימה התקינה, ועד לרופאים שיטפלו בנפגעי חרדה", הוא אומר כמעט בהתרגשות. תרגיל כזה לא נראה עד היום בזרוע.

"תרגילים נועדו כדי לשמור עלינו ערוכים, דרוכים ומוכנים. אנחנו שמים את עצמנו במצבי הקיצון הכי קשים בכוונה. זאת כדי שגם אם יגיע עלינו הנורא מכל- נתמודד", מסכם סגן גל לגזיאל. "כל הזירה הצפונית משתתפת בתרגיל הנוכחי שלא נראה כמוהו. אנחנו ללא ספק ערוכים לכל מה שיבוא עלינו", הוא מסיים.

עוד כתבות בנושא

loading...