מהנדסים את העתיד מהנדסים את העתיד

מהנדסים את העתיד

אביב פירסט

כ-200 קצינים אקדמאים, מהנדסים, אנשי תעשייה ואקדמיה התכנסו יחד לכנס הנדסה ימית פורה למען מחקר פורץ דרך ויצירת שיתופי פעולה עתידיים

בשבוע שעבר, פקדו את אוניברסיטת חיפה כעשרות מהנדסי מכונות, קצינים אקדמאים, אנשי תעשיית הספנות ואנשי אקדמיה מהאוניברסיטה והטכניון - והשתתפו בכנס הנדסה ימית, כלי שיט ומבנים ימיים, בו הרצו מומחים שונים על הנושאים החמים ביותר בתחום.

את הכנס, שמתקיים זו הפעם השלישית, אירגנו נציגים משלושה גופים שונים; סא"ל יניב ורמן, ראש תחום הידרודינמיקה וממלא מקום רע"ן הנדסה ימית במחלקת הכ"ש (הנדסת כלי שיט) שבזרוע הים, פרופסור ואל"ם במיל' מורל גרופר, ראש החוג לטכנולוגיות ימיות באוניברסיטת חיפה ופרופסור ניתאי דרימר מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון.

אנשים צעירים לצד מבוגרים, אנשי צבא לצד אזרחים - כולם התיישבו יחד באולם הכנסים והאזינו בעניין להרצאות השונות.

בכנס הציגו קציני זרוע הים עבודות הנדסיות שנעשו במחלקת הכ"ש וביניהן; חיזוי תאוצות הפלגה בצוללת ופיתוח שיטת אופטימיזציית צריכת דלק בסטי"ל מדגם 4.5 (שיטת מילוי דלק בסטי"ל כך שתתבצע צריכה מירבית, זאת למטרת ניצול מקסימלי של דלק והגדלת טווחי ההפלגה של הספינה).

"פיתוח האלגוריתם נעשה כולו במדור סטי"לים", מספר סרן ניר בן-הרוש, קצין במדור. "עלינו על הצורך בחישוב מהיר של צריכת הדלק באופן אוטומטי אשר יחליף את ההזנה הידנית המיושנת, ובכך לחסוך זמן יקר. חשבנו על הפיתרון, הוכחנו שהוא עובד ובקרוב יהפוך האלגוריתם לקוד לשימוש נרחב בענף".

כ-200 קצינים אקדמאים, מהנדסים, אנשי תעשייה ואקדמיה התכנסו יחד לכנס הנדסה ימית פורה למען מחקר פורץ דרך ויצירת שיתופי פעולה עתידיים
(צילום: רב"ט רון מונק)

הרצאה נוספת סיקרה את מספנה 2030, ועדכנה את הפורום בשינויים העתידיים במספנה שייעשו בעשור הקרוב, אשר יאפשרו לה להיערך לקראת התעצמות סד"כ זרוע הים - כדוגמת הגעת ספינות הטילים מדגם סער 6 וצוללת נוספת.

"התהליכים שמדינת ישראל עוברת כיום ותמשיך לעבור בשנים הבאות, יהפכו את הים לאסטרטגי יותר ובעל חשיבות ומשמעות רבה למדינת ישראל", פתח ראש מספן הציוד, תא"ל אריאל שיר. "וכעת נסביר לכם איך מגנים על הנכסים הללו".

לאחר מכן הרצה תא"ל שיר על פרויקט סערי ה-6, החל מהתפתחות הקורבטות בזרוע, דרך תהליך תכנון הפרויקט ועד לסקירה מקיפה של מערכות הלחימה בספינות החדשות.
נושאים מעניינים נוספים שהוצגו בכנס היו חשיבות ניקוי גוף הספינה, טכנולוגיית ניווט כלי שיט בלתי מאויישים והנעה רקטית מתוגברת מים.

"זרוע הים משתנה מקצה לקצה, ואנו ניצבים בפני התעצמות זרועית חסרת תקדים - המאפשרת קרקע פוריה לשיתוף פעולה עם האקדמיה והתעשייה", אמר ראש מחלקת הכ"ש, אל"ם אייל קרביץ, בהרצאתו בנושא בניין הכוח בזרוע.

ראש מחלקת הנדסת כלי שיט, אל"ם אייל קרביץ
ראש מחלקת הנדסת כלי שיט, אל"ם אייל קרביץ
(צילום: רב"ט רון מונק)

מחלקת הכ"ש אחראית לפיתוח, שדרוג וקליטה טכנולוגיסטית של כלי שיט, מערכות השטה ומערכות ירי וחימוש בזרוע הים - והינה המנחה המקצועית למהנדסי המכונות והחומרים. המחלקה מובילה פרויקטי פלטפורמה במספן הציוד, החל משלב ייזום הפרויקט ועד לגמר הקליטה הטכנולוגיסטית ומתן מעטפת אחזקתית מלאה.

"הכנס הוא הזדמנות נדירה להפגיש את כל אוכלוסיית המהנדסים הימיים בישראל למען הפריה הדדית, שמירה על קשר והתעדכנות בנושאים מקצועיים הנמצאים על סדר היום", מסכם ממלא מקום רע"ן הנדסה ימית, סא"ל יניב ורמן. "אוכלוסיית המהנדסים הימיים היא קטנה יחסית, וכולם מכירים זה את זה - שהרי אנו עובדים בשיתוף מפעם לפעם. לכן, חשוב לשתף ידע ולשמר את התחום - והכנסים האלו הם דרך נפלאה לעשות זאת".

 

עוד כתבות בנושא

loading...