מעביר את התואר מעביר את התואר

מעביר את התואר

אביב פירסט

בתום שלוש שנות שירות כמפקד מחלקת תכנון וארגון, סיים אמש אל"ם אורי בן דור את תפקידו וסיכם 27 שנות שירות בזרוע הים

בין פגישת פרידה עם מפקד זרוע הים לבין פגישת סיכום עם בכירי המטה, מוצא אל"ם אורי בן דור זמן לשבת במשרדו ולדבר איתי על שלוש השנים האחרונות שעברו עליו כראש מחלקת תוא"ר (תכנון וארגון) בזרוע הים. בכל זאת, הוא מכהן בעמדת מפתח בזרוע והוא עומד לסיים את תפקידו - אי אפשר להשאיר קצוות פתוחים, ולוח הזמנים של אל"ם בן דור צפוף ביותר ככל שתאריך סיום תפקידו מתקרב.

נתחיל מההתחלה. אל"ם בן דור התחיל את שירותו בזרוע הים בקורס החובלים היוקרתי. עם סיום הקורס, כיהן בתפקידי שטח ומטה רבים בזרוע הים. ברזומה של אל"ם בן דור תוכלו למצוא, בין היתר, פיקוד על שתי ספינות טילים, שירות כסגן מפקד בית הספר לקצינים ומדריך ראשי, פיקוד על פלגת סטי"לים, פיקוד על ענף שטח וכהונה בתפקיד סגן מפקד בסיס חיפה.

בין תפקיד לתפקיד, הצליח אל"ם בן דור לשלב לימודי תואר ראשון בהנדסת מכונות בטכניון ולסיים בהצטיינות, ולימודי תואר שני במנהל עסקים במרכז הבינתחומי בהרצליה.

בתום שלוש שנות שירות כמפקד מחלקת תכנון וארגון, סיים אמש אל"ם אורי בן דור את תפקידו וסיכם 27 שנות שירות בזרוע הים

מהו תפקידה של מחלקת תוא"ר?

מחלקת תוא"ר עוסקת במגוון תחומים בזרוע הים. היא אחראית על תכנון תוכנית העבודה השנתית והרב-שנתית ותפקידה לבצע בקרה על פרויקטים ועל ביצועם כראוי. למחלקה אחריות על קביעת המסגרות הארגוניות ועל ניהול התשתיות של כל יחידות זרוע הים.

כמה תקנים יוקצו לכל מסגרת ובאילו דרגות? האם יש תקן שיכול לשמש אותנו במספר תחומים ובכך לייעל את כוח האדם? כיצד תתבצע חלוקת התקציב לכל בסיס ויחידה? אילו צרכים נמצאים בעדיפות עליונה? - עם שאלות כאלה מתמודדת המחלקה מדי יום.

"אנחנו מבצעים החלטות ארגוניות ומגדירים את התשתיות הנדרשות בהתאם למשימות הניתנות לכל יחידה או בסיס - החל ממספר הקצינים שיוקצו למען פרויקט מסויים וכלה בתכנון רציף חדש עבור עגינת ספינות הטילים החדשות מדגם סער 6", מפרט אל"ם בן דור, "את כל זה אנו מתכללים בתקציב מוגדר, קובעים את סדרי העדיפויות ומנסים למצוא פתרונות שיספקו כמה שיותר גורמים, בשטח ובמטה".

"ניתן לדמות את עבודתנו במחלקה להרכבת פאזל: לא תמיד הפתרון הוא להזרים עוד ועוד חלקים - לפעמים צריך לנסות להרכיב את מה שכבר נמצא ברשותנו. כך גם בזרוע הים - החוכמה אינה חבויה בהזרמת משאבים בלתי נדלית, כי הם לא תמיד יתנו את התוצאה המבוקשת", משווה אל"ם בן דור, "לפעמים התשובה נמצאת ממש מתחת לאף, ולכן יש צורך בחשיבה מחוץ לקופסא, בניסיון רב ובהכרת השטח על בוריו".

עיסוק מרכזי נוסף של המחלקה הוא תכנון בין לאומי (תב"ל). בהובלת ענף תב"ל, נקבעת המדיניות אל מול ציים זרים. בעזרת גורמים מקצועיים, המחלקה מאתרת אינטרסים משותפים עם ציים זרים ובאמצעותם היא מקדמת את הזרוע כולה.

זרוע הים התעצמה ועודה מתעצמת כתוצאה מקבלת משימת ההגנה על המים הכלכליים. כיצד המחלקה מושפעת מכך?

"כחלק מהתעצמות הזרוע, נרכשו כידוע ארבע ספינות טילים חדשות מדגם סער 6 ומגוון יכולות נוספות", מציין אל"ם בן דור, "רכש זה הביא עימו משימות רבות ומעניינות עבור מחלקת תוא"ר. ראשית, עלינו לדאוג לתשתיות שיתאימו לצרכי הכלי, כמו רציפים ויכולת הספנה. שנית, יש צורך בכוח אדם נוסף שיפתח את מערכות הלחימה שיותקנו בספינות ולהקים תשתית מתאימה גם עבורם".

"במרכזי השליטה נעשו מספר תמורות משמעותיות גם כן", הוא מפרט, "ההגנה על מרחב המים הכלכליים שילשה את הטווח עליו שולטת זרוע הים, ונוצר צורך בהתאמת המטה המבצעי ומבנה מרכז השליטה עצמו כך שיוכלו להכיל את כמות האנשים והמערכות הנוספות שהוכנסו לשימוש למען הצלחת המשימה. נוסף לכך, הקמנו מוצב שליטה מרחוק בבסיס אשדוד, וכעת מתבצע תהליך דומה בבסיס חיפה - למען ייעול העבודה והפחתת הסיכון".

רצית להגיע לתפקיד?

"רציתי מאוד להיות ראש מחלקת תוא"ר", מאשר אל"ם בן דור, "את המורכבות העמוקה של התפקיד אמנם הבנתי רק לאחר שנכנסתי אליו, אך בתור סגן מפקד בסיס לשעבר, שהיה 'לקוח' של מחלקת תוא"ר והעביר אליה את כל דרישות הבסיס - הבנתי את חשיבות המחלקה ואת השפעתה על הזרוע".

"הגעתי לתפקיד לפני שלוש שנים, רווי ניסיון בפיקוד בשטח ובהשתתפות במבצעים ופעילויות מגוונות", הוא מספר, "הבאתי איתי הרבה ידע על זרוע הים - מה היא צריכה ואיך כדאי לתעדף את המשאבים כדי שהזרוע תתפתח בצורה הטובה ביותר ותקבל את המענה לצרכים שעולים ביחידותיה".

עם סיום תפקידך, מהן תחושותיך?

"אני מרגיש שהצלחתי למצות את עצמי בתפקיד. רכשתי יכולות ניהול מגוונות, למדתי לנצל את המשאבים באופן היעיל ביותר ושיפרתי יכולות משא ומתן", אומר אל"ם בן דור. "כמחלקה, הצלחנו לעמוד בקצב הגידול של הזרוע בשנים האחרונות, ניהלנו שינויים משמעותיים ועמדנו בראש תהליכים ארגוניים רבים. סיפקנו מענה רחב לכל הזרוע על מנת שתעמוד במשימת ההתעצמות הנדרשת להגנת מרחב המים הכלכליים".

"הסיפוק מהתפקיד הוא אדיר" משתף אל"ם בן דור, "ביטחון וכלכלת ישראל נשענים על הים. רוב מוחלט של הסחורות מיובאות ומיוצאות דרך הים, הגז הטבעי שמספק את מרבית האנרגיה של המדינה מגיע מהים. ניהול בניין הכוח, חלוקת המשאבים ותכנון התשתיות לצורך משימת ההגנה על נכסיה האסטרטגיים של המדינה בים ושמירה על ים בטוח הוא חשוב מאין כמותו - לכן מחלקת תוא"ר היא שותפה מרכזית מאוד בתהליכים הללו. הידיעה שאתה שותף להצלחתה של אותה משימה חשובה, מסבה גאווה שלא תסולא בפז".

אל"ם בן דור משתחרר מצה"ל לאחר 27 שנות שירות בזרוע הים. "מה אעשה בעתיד? עדיין אינני יודע...", הוא מודה, "בטח אמשיך לתפקידי ניהול, אולי בתחום האנרגיה אשר אליו נחשפתי בתפקידי האחרון".

מה תרצה לומר למחלקה ולאל"ם יובל אילון, מחליפך בתפקיד?

"מחלקת תוא"ר עושה עבודה מעולה וחשובה, זו מחלקה שהמקצועיות והיצירתיות היא בדמה. יש כאן אנשים נהדרים שחושבים בצורה אחרת, שמביאים רעיונות חדשניים ומקוריים - ואני מאחל להם שימשיכו בעבודתם המצוינת ושישיגו עוד ועוד הישגים", מסכם אל"ם בן דור. "יובל הוא קצין ותיק בזרוע הים, וזהו תפקידו השלישי בדרגת אלוף-משנה. הוא נכנס לתפקיד עם ניסיון עשיר, ואני בטוח שהוא ידע להחליט החלטות נכונות על מנת שזרוע הים תמשיך לצעוד קדימה".

(צילום: סמל עדן סעדה)

"מבחינתי, זו הזדמנות מצוינת להביע הערכה עמוקה", אמר מפקד זרוע הים, אלוף אלי שרביט, בנאומו בטקס החילוף. "אורי, היכרותנו היא ארוכת שנים, שכן יצא לנו להיטלטל בין הגלים במקומות רחוקים למדי. אני יכול להעיד שהבחירה בך כרמ"ח תוא"ר הייתה החלטה מצוינת. עשית עבודה יוצאת מגדר הרגיל בתקופה מאוד מורכבת. עם גישה פרקטית כשלך ידעת לגשת ללב העניין, ובזכות כך עשינו יחד שינויים ארגוניים כבירים".

"כל שנותר לי הוא להביע תודה מעומק הלב על שירות יוצא מן הכלל שתרם תרומה מהותית לארגון, ולאחל לך ולמשפחתך שפע הצלחה", סיכם מפקד זרוע הים.

עוד כתבות בנושא

loading...