עומדים בראש עומדים בראש

עומדים בראש

עמית בכור

"לפתע, נשמע פיצוץ מחריש אוזניים, ורקטה נורתה אל שמי ים סוף". כיצד הצילו לוחמי זרוע הים את ראש השנה? קראו וגלו

אוקטובר 1978, א' בתשרי, ערב ראש השנה העברית.

בכל רחבי הארץ, חוגגים אזרחי ישראל את החג - אך השנה, החגיגות שמחות אף יותר. הסיבה לכך היא שיחות השלום המוצלחות עם מצרים, אויבתה המרה והחזקה ביותר של ישראל. ראש ממשלת ישראל דאז, מנחם בגין, נפגש בבית הלבן עם אנואר סאדאת, מנהיג מצרים, לחתימת הסכמי שלום והסדרת גבולות בין המדינות. הלוחמים אשר נלחמו זה בזה למען מולדתם עד לאבדון בתעלה, לחצו ידיים בגאווה ובכבוד הדדי ברחבת המסדרים, בעוד דגליהם מתנוססים בה בגאון לעיני העולם.

בכל רחבי הארץ, מקריית שמונה ועד אילת, חגגו את ראש השנה בידיעה שבשנה זו, הם יחגגו את השלום המיוחל ואת בואו של עידן חדש למדינה שאנשיה לא ידעו שלום כבר דורות.

אך בקרב אויבנו, היו כאלה שלא רצו בהצלחת שיחות השלום, ולהם היו תוכניות אחרות לחג. סוריה וארגון הפת"ח, שהתנגדו נחרצות לשיחות השלום בין ישראל למצרים, תכננו לקטוע את החגיגות בשיא: תוכניתם הייתה לחמש ספינה אזרחית, שלמעשה נרכשה למען הפיגוע, ולהשיט אותה מסוריה לנמל אילת דרך מצרים. בערב השנה החדשה, בשעה שהעם חוגג, יפגיזו המחבלים את העיר אילת במטח רקטות כבד, ישיטו את הספינה ואת חומר הנפץ שעליה אל עבר חוף הומה אדם, ויפוצצו אותה.

האוניה "אגיוס דמטריוס" נרכשה לשם המשימה. היא עגנה בנמל לטקיה בסוריה, ובמסווה דגל קפריסאי, חומשה בידי גורמים עוינים. צוותה המקורי הוחלף במחבלים ומטולי רקטות הוסוו בארגזי מטען. בלבנון, הוטענה "אגיוס דמטריוס" ב-45 רקטות במשקל 500 ק"ג.

"אגיוס דמטריוס" החלה בהפלגתה לכיוון אילת.

האוניה "אגיוס דמטריוס"
האוניה "אגיוס דמטריוס"

בזמן החגים, החופים והערים לאורך הים האדום היו הומי אדם - לכן זרוע הים הייתה מתוגברת באורח קבע באיזור ע"י הנחתת פ-1 מפלגה 921 וספינת הטילים אח"י רשף.
המודיעין הימי זיהה את האוניה העוינת כגורם חבלני אפשרי עוד בים התיכון, אך הוא לא ידע את מסלולה. כאשר עברה "אגיוס דמטריוס" את מיצרי טיראן ונכנסה אל שטחה הימי של מדינת ישראל - היא עוררה את חשדו של המפקד התורן בזירה.

בשעה 10:00, נשלחה הנחתת אח"י אשדוד לבדוק את כוונותיה של האוניה החשודה. צוות אח"י אשדוד החל לנסות ליצור קשר עם צוות "אגיוס דמטריוס". האוניה לא ענתה לקריאות הכוח. באותו הרגע, כל קצין וחייל באירוע ידע שהאוניה הזו איננה תמימה.
על האוניה נצפתה סירת גומי מהירה עם שני מנועים. היא יכלה לשמש דרך הימלטות עבור המחבלים כדרך הגעה לחוף על מנת לירות באזרחים, או כאמצעי אותו יוכלו להעמיס בחומר נפץ ובאמצעותו לפגע בספינות הישראליות. הדבר רק הוסיף לחששות קצין המודיעין הזירתי, והאוניה התבקשה על-ידי הכוח לעצור באופן מידי.

האוניה לא עצרה, והחשד אומת - התגלתה ספינת מחבלים, והיא במרחק שעות ספורות מחופי ישראל.

נתיב הפלגתה של האוניה "אגיוס דמטריוס"
נתיב הפלגתה של האוניה "אגיוס דמטריוס"

אנשי הזרוע לא ציפו לאירוע מסוג זה, לפחות לא בזמן הזה בשנה, אך כזה בדיוק אירע. חיילי אח"י אשדוד החלו לירות על גשר הספינה העוינת, ובין אם כתוצאה מהירי ובין אם לא, "אגיוס דמטריוס" נעצרה. לפתע, נשמע פיצוץ מחריש אוזניים, ורקטה נורתה אל שמי ים סוף.

במודיעין הימי ועל סיפון אח"י אשדוד לא ידעו על האמצעים העומד לרשות מחבלי "אגיוס דמטריוס", אך לאחר הפיצוץ, ולאחר הרקטה שנורתה אל האוויר בעוצמה, היה ברור מעבר לכל ספק: לא רק שהספינה מאויישת על ידי מחבלים, היא מצוידת בתחמושת רבת עוצמה. חיילי הזרוע הצליחו לנטרל את האוניה, וצוות "אגיוס דמטריוס" נכנע. שבעה מחבלים יצאו אל הסיפון כשידיהם באוויר לאות כניעה. הרקטות שנועדו לפגוע בעיר אילת התגלו יחד עם 25 חביות נפץ שתוכננו להתפוצץ עם הספינה בחוף העיר.

בשעה 03:00, הסטי"ל אח"י רשף פוצץ את האוניה "אגיוס דמטריוס" עם חומר הנפץ שעליה. צוותה הוכנס לכלא הישראלי, והכוונה הזדונית לפגוע באזרחי ישראל ובאילת - ירדה למצולות יחד עם האוניה.
לבסוף, ראש השנה נחגג ללא הפרעה. הסכם השלום עם מצרים נחתם כשנה לאחר מכן, והפך את מצרים למדינה הערבית הראשונה שחתמה עם ישראל על הסכם כזה.

הנחתת אח"י אשדוד
הנחתת אח"י אשדוד

למרות הניצחון על ה"אגיוס דמטריוס", וניצחונות רבים אחרים, זרוע הים לא נחה על זרי הדפנה. מאז הקמתה ועד היום, חיילי הזרוע ממשיכים להגן במסירות על שטחה הימי של מדינת ישראל, והם ישמרו על כוננות שיא בכל זמן ובכל עת. לא משנה מי ינסה לחתור נגד מדינת ישראל ואזרחיה - כל עוד הוא ינסה מזלו בין הגלים, הוא יעצר.

חג שמח מזרוע הים!

עוד כתבות בנושא

loading...