להיות דבורן להיות דבורן

להיות דבורן

דריה לוסטיגר

פעילות מבצעית שוטפת, קשרי חברות עמוקים, ערבות הדדית וסיוע הומניטרי בים: לכבוד יום הדבורים הבינלאומי, שוחחנו עם שלושה לוחמים ימיים מפלגות הביטחון השוטף השונות כדי לשמוע מהם על חווית השירות הייחודית בתפקיד הדבורן

לכבוד יום הדבורים הבינלאומי שחל היום, שוחחנו עם סמל איתמר שוסהיים, סמ"ר עידן יפרח וסמ"ר יותם בורנשטיין, שלושתם לוחמים בפלגות הביטחון השוטף. דרכם קיבלנו הצצה לשגרת היומיום בספינה, לאתגרי התפקיד, יתרונותיו ומאפייניו היחודיים. 

איך הגעתם לתפקיד?

סמל איתמר שוסהיים משרת כלוחם בפלגה 915 שבבסיס אילת מזה שנה וחודשיים. עוד לפני שירותו הצבאי היה לאיתמר חיבור חזק לים. "מאז שאני זוכר את עצמי יש לי אהבה גדולה לים, ועם השנים התעורר בי רצון לשרת כלוחם. כך נולדה ההחלטה לשלב בין השניים ולשרת כלוחם ימי".

גם סמ"ר יותם בורנשטיין, המשרת כסגן מפקד דבורה בפלגה 916 בבסיס אשדוד, ידע עוד לפני הגיוס שהוא רוצה לשרת בזרוע הים: "חיפשתי שירות מאתגר ומשמעותי", הוא מספר. "שאפתי להתגייס לזרוע הים כי הבנתי שמדובר בשירות מיוחד שיאפשר לי גם לתרום למדינה וגם ללמוד ולהתפתח".

סמ"ר עידן יפרח משרת כלוחם בפלגה 914 שבבסיס חיפה קצת יותר משנתיים. בשונה מאיתמר ויותם, לא הייתה לו זיקה מוקדמת לתפקיד הלוחם הימי. "לפני תהליך המיון לא הייתה לי היכרות עם התפקיד", נזכר עידן. "טרם הגיוס קיבלתי זימון למיון לתפקיד, הגעתי לגיבוש ועברתי אותו. עם הגיוס הגעתי לבה"ד זרוע הים ועברתי שם את הטירונות וההכשרה, וכשהגעתי לספינה נפתח בפני עולם הלחימה הימית, ואני מאוד שמח שזה קרה".

סמ"ר יותם וחברי הצוות. התמונה צולמה טרם תקופת הקורונה
סמ"ר יותם וחברי הצוות. התמונה צולמה טרם תקופת הקורונה

איזו חוויה זכורה לך במיוחד מהשירות עד כה?

"באחד מסיורי הביטחון השוטף השגרתיים, נדרשנו לבדוק יאכטה שהתקרבה לחוף. זה היה אחרי מזג אוויר קשה וים גבוה. כשהגענו מצאנו יאכטה שבורה ועליה אזרח צרפתי", משחזר יותם. "אותו אזרח סיפר לנו שהוא שהה בים בערך שבועיים עד שמצאנו אותו. מאותו רגע סייענו לו לחזור איתנו לחוף בבטחה".

בימי החורף, לוחמי הביטחון השוטף מתמודדים לעיתים קרובות עם תנאי מזג אוויר מאתגרים. "זו עמדה מנותקת מכולם - רק אתה והנשק, ואתה חשוף לגלים המתנפצים", מסביר עידן. "יום אחד, אחד הלוחמים היה אמור לתפוס את העמדה הזו, וחבר שלו החליט להתחשב בו ולהתנדב להחליף אותו בשמירה. הוא לא ציפה למשהו בתמורה, אלא פשוט רצה לעזור לחבר שלו. זאת רק דוגמה אחת מיני רבות לערבות ההדית שמאפיינת אותנו הלוחמים בספינה".

התמונה צולמה טרם תקופת הקורונה

החוויה החיובית של איתמר מגיעה דווקא מסגירת חג בבסיס: "בשנה שעברה חגגתי יחד עם הצוות את חג הפסח בבסיס, וערכנו את ליל הסדר בספינה", הוא משתף. "בערב החג יצאנו למים הבינלאומיים מול חופי מצריים. פתאום הבנתי שהמקום דרכו יצאו בני ישראל מעבדות לחירות, הוא המקום בו אני שומר כעת על הגבול של מדינת ישראל בליל הסדר".

סמל איתמר וחברי הצוות חוגגים את ליל הסדר בבסיס. התמונה צולמה טרם תקופת הקורונה
סמל איתמר וחברי הצוות חוגגים את ליל הסדר בבסיס. התמונה צולמה טרם תקופת הקורונה

מה מיוחד בשירות כדבורן?

"השירות בדבורה מעניק לך משפחה שנייה: הצוות. אתה יודע שלא משנה מה יקרה, הם תמיד יהיו איתך", אומר איתמר. "כחברים לצוות, אנחנו עושים הכל ביחד: צוחקים, עובדים, ישנים, אוכלים, עוברים אתגרים. לכל ספינה יש את האופי וההווי הייחודי שלה, וכשסוגרים ביחד בשישי, עושים קידוש ופלאברה עם המשפחה השנייה".

"כשאני יוצא לים, אני מרגיש שאני מתנתק מחיי השגרה על החוף", מתאר עידן. "צריך לתת את המאה האחוז ולהיות מרוכז לחלוטין במשימה בים, וזה גורם לכולנו לחיות בהווה, בכאן והעכשיו. בים אין רגע אחד חסר מעש. כשאני חוזר הביתה ומספר למשפחה ולחברים מה עשיתי השבוע, אני יודע שהתפקיד שלי משמעותי ושאני עושה משהו חשוב בשביל המדינה".

"יש אינסוף רגעים קטנים שמרכיבים ביחד את חווית השירות המיוחדת כדבורן", אומר יותם. "אבל אם הייתי צריך לסכם את זה במשפט אחד, הייתי אומר שלהיות דבורן זה להיות שם למען חבריך ולדאוג להם יותר ממה שאתה דואג לעצמך".

"כחייל בספינה, עלייך ללמוד במהירות כיצד להתמודד עם כל סיטואציה אפשרית בים", הוא מסכם. "תפקיד הלוחם הימי הוא מאוד קשה ותובעני, אבל בדיוק מהסיבות הללו העשייה הזו מביאה איתה סיפוק עצום".

 

עוד כתבות בנושא

loading...