איך הופכים לדבורן? איך הופכים לדבורן?

איך הופכים לדבורן?

דריה לוסטיגר

לקראת יום הדבורים הבינלאומי שוחחנו עם סרן דור חזן, מפקד בית ספר לוחמים בפלגת הביטחון השוטף, כדי לשמוע ממנו כיצד הופכים נערים שרק סיימו תיכון לדבורנים מיומנים בזרוע הים

 מדי שלושה חודשים מקבל לידיו מפקד בית ספר לוחמים בפלגת הביטחון השוטף (בט"ש), סרן דור חזן, עשרות חיילים חדשים שזה עתה סיימו את טירונות הלוחם הימי. לסרן דור המשימה - הפיכת החניכים הצעירים ללוחמי בט"ש מוכשרים תוך חודשים בודדים.

אז איך עושים את זה? בבית ספר לוחמים מתנהלים שני קורסים לפי מקצועות: קורס לוחם בט"ש שיט (ימאי) וקורס לוחם בט"ש השטה (מכונאי). הקורס נפתח ארבע פעמים בשנה ואורך 13 שבועות עבור הימאים, ו-17 שבועות עבור המכונאים.

מלש"ב שרוצה להגיע לתפקיד צריך לסמן במנילה שהוא מעוניין בתפקיד לוחם ימי. לאחר מכן ישלח אליו זימון לגיבוש, ומי שיעבור אותו בהצלחה יגיע לשלב הבא: טירונות לוחם ימי בבה"ד זרוע הים. בסיום הטירונות מתבקשים הטירונים לדרג את העדפותיהם לתפקיד אליו ישובצו: מכונאי דבורה, ימאי דבורה או תפקידים אחרים בשייטת ספינות הטילים.

התמונה צולמה טרם תקופת הקורונה
התמונה צולמה טרם תקופת הקורונה

סרן דור חזן, המפקד מזה חצי שנה על בית ספר לוחמים, הוא בוגר קורס חובלים במחזור 133. לפני התפקיד הנוכחי הוא שירת כסגן קצין מחלקה בשייטת ספינות הטילים, סגן מפקד דבורה וגם לשמש כמפקד דבורה 815. את הידע שצבר בתפקידיו השונים הוא מעביר הלאה לחיילים שמגיעים לבית הספר לבט"ש.

"הקורס עצמו מכיל תכנים מקצועיים שמטרתם להכשיר את החיילים לשירותם כלוחמים על דבורה. בין היתר הם עוברים הסמכה לרובה מסוג M-16 כולל נדבך של M-16 בים, הסמכה למא"ג (מקלע אחיד גדודי) והסמכה למערכות נשק נוספות ולמערכות טכנולוגיות מתקדמות בספינה. בנוסף לכך, הם לומדים איך לתפקד כאנשי צוות", מסביר סרן דור.

"בקורס ימאים מתעמקים בנושאי קשרים, חבלים, וכל מידע בסיסי שלוחם בט"ש צריך לדעת", הוא מפרט. "לעומת זאת בקורס מכונאות מתעמקים במערכות הספינה. תפקיד המכונאי בדבורה, בנוסף להיותו לוחם אוחז נשק לכל דבר, הוא לטפל במערכות הספינה. בכל דבורה יש שני מנועים, ועוד מערכות כמו שמן, דלק ומים. חיילים בקורס מכונאי לומדים על כל המערכות הללו וכיצד מתפעלים אותן".

הכשרת לוחמי הבט"ש רצופה אתגרים שנועדו להכין את החיילים למה שיצפה להם בשירותם בים: "האתגר הראשוני מולו עומדים חניכי הקורס הוא התמודדות עם חוסר וודאות", מספר סרן דור. "המצב בים יכול להשתנות במהירות וצריך לדעת לעבור מאפס למאה ברגע. התפקיד שלי כמפקד בית הספר הוא להעלות את רף החוסן של החיילים ובכך לוודא שיצליחו לתפקד בכל סיטואציה בצורה המיטבית".

"אתגר נוסף משמעותי בקורס הוא הפן המקצועי", ממשיך סרן דור. "זרוע הים עובדת עם מערכות רבות ומורכבות, ואנחנו מצפים מהלוחמים שלנו להכיר אותן לעומק, להפגין בקיאות ולדעת לתפעל אותן גם כשהים מגיע לגובה של 2 מטר".

ההכשרה מגיעה לשיאה בשבוע "שגרת לוחמים". זהו שבוע אחד שמרכז בתוכו הפלגות ארוכות, מסעות ומורשת קרב. "שבוע 'שגרת לוחמים' הוא גולת הכותרת של הקורס. במהלכו אנחנו מתרגלים עם החניכים שהייה ארוכה בים ומפליגים לאורך חופי הארץ", מתאר סרן דור.

"מדובר בשבוע אינטנסיבי מאוד, בו ישנים מעט ועובדים כל היום, כשמטרת העל היא להעמיד את החניכים בפני אתגרים פיזיים ומנטליים ולאפשר להם להביא לידי ביטוי את כל מה שלמדו בהכשרה. השבוע מתרחש לקראת סוף הקורס ומהווה אחד השלבים הסופיים בהכשרת הלוחמים".

במקרה ותהיתם האם תפקיד לוחם הבט"ש מתאים לכם, סרן דור מציין שתי תכונות חשובות שהוא מחפש בלוחמים שמגיעים לבית הספר: "הדבר הכי חשוב בעיניי הוא לדעת לעבוד בצוות. אומנם כל חייל בספינה מחזיק נשק משלו, אבל בסוף הספינה נמדדת ביכולת הלוחמים שלה לעבוד בסנכרון מושלם - אחרת היא לא תצליח לעמוד במשימה".

"דבר נוסף שחשוב לראות אצל הלוחמים הוא היכולת לתפקד תחת לחץ", הוא מוסיף. "מצבי לחץ וחוסר וודאות מאפיינים את השירות בדבורה, לכן כל דבורן חייב להיות מסוגל לתפעל אותם היטב".

"השירות כלוחם בט"ש הוא שירות חוויתי ומפתח, שמלמד אותך הרבה על עצמך ועל היכולות שלך", מסכם סרן דור. "אחד המרכיבים המשמעותיים ביותר בשירות הוא חברי הצוות שלך בספינה. החברות שנרקמת בתוך כלי השיט היא חזקה יותר מכל דבר אחר שיקרה מחוץ לספינה. באופן אישי אני עדיין בקשר עם הצוות שפיקדתי עליו ואני בטוח שנשאר בקשר עוד המון זמן. מי שמגיע לדבורים מגיע למשפחה, משפחה לוחמת ומנצחת".

התמונה צולמה טרם תקופת הקורונה
התמונה צולמה טרם תקופת הקורונה

עוד כתבות בנושא

loading...