צוללים לאתגרי הקורס צוללים לאתגרי הקורס

צוללים לאתגרי הקורס

מעיין לנגה

היום מגיע קורס צוללן מחזור 117 לסיומו, ואנחנו שוחחנו עם מפקד בית ספר צוללן כדי לשמוע ממנו על שלבי הקורס, האתגרים הרבים שעמדו בפני החניכים, ואילו תכונות אופי דרושות ללוחם בשייטת הצוללות

קורס צוללן הינו קורס ייחודי, המקבל לשורותיו חניכים שמוינו ונבחרו בקפידה על סמך כישוריהם. מסלול ההכשרה אורך כשנה וחודש, במהלכם החניכים עוברים אתגרים פיזיים ומנטליים רבים, מתנסים בסימולטור ים, מתמקצעים בתפקידיהם הייעודיים בצוללת וצוברים ניסיון של שעות רבות מתחת לפני הים.

רק כמחצית מהחניכים שמתגייסים לקורס משלימים אותו בהצלחה ומגיעים לשרת בשייטת הצוללות של זרוע הים, העוסקת בעשייה מבצעית וחשאית בעלת חשיבות רבה לביטחון המדינה.

היום יסתיים קורס צוללן מחזור 117 בטקס חגיגי, ולרגל המאורע שוחחנו עם מפקד בית ספר צוללן, רס״ן א׳, כדי לשמוע ממנו על האתגרים שעברו המסיימים בדרכם הארוכה להפוך לצוללנים.

היום מגיע קורס צוללן מחזור 117 לסיומו, ואנחנו שוחחנו עם מפקד בית ספר צוללן כדי לשמוע ממנו על שלבי הקורס, האתגרים הרבים שעמדו בפני החניכים, ואילו תכונות אופי דרושות ללוחם בשייטת הצוללות

״מסלול ההכשרה של צוללן מתחלק למספר שלבים״, מסביר רס״ן א׳. ״תחילה עוברים החניכים טירונות לוחם ימי בבה״ד זרוע הים. משם הם ממשיכים לטירונות יחידה, במהלכה הם נחשפים לראשונה למושגי יסוד מעולם התוכן של התפקיד, ולמבנה הצוללת על שלל מרכיביה ומערכותיה. במקביל אנו בונים חוסן ומשמעת אצל החיילים, ומתרגלים ימאות בסיסית ועבודת צוות״.

מייד אחר כך יוצאים החניכים לתחנה הראשונה בקורס - השלב הבסיסי. השלב אורך כחצי שנה, ומטרתו המרכזית היא להתניע את התהליך המורכב במסגרתו הופכים נערים צעירים שרק סיימו תיכון ללוחמים מיומנים באחת היחידות המובחרות ביותר בצה״ל. לאורך השלב החניכים לומדים מה נדרש מהם כצוללנים ברמה האישית, הערכית והפיקודית.

״במהלך השלב הבסיסי, החניכים מתמודדים עם אתגרים חדשים ולא מוכרים המאופיינים בחוסר ודאות״, אומר רס״ן א׳. ״מצופה מהם לרכוש את היכולת לתפעל סיטואציות מפתיעות בצורה מהירה ויעילה, שכן הם ידרשו לעשות זאת באופן יומיומי בצוללת״.

בתום השלב הבסיסי נערכים מבחני סיווג למגמות, לפיהם החניכים ישובצו לאחת מהמגמות הייעודיות בצוללת - מכונה, נשק, סונאר, מהו"ב (מערכת הספק ובקרה) או גנ״ק (גילוי, ניווט וקשר).

התחנה הבאה היא השלב הייעודי, בו כל חניך מתמקצע ומעמיק במגמה אליה שובץ. ״בשלב הייעודי מתנסים החניכים בסימולטורים, הפלגות בים ופעילות מבצעית. כמו כן הם עוברים וועדות עיוניות ומבחנים״, מעיד רס״ן א׳. "במהלך השלב, החניכים זוכים לתרגל את החומר שלמדו בתוך הצוללת אחרי חודשים רבים של הכשרה. מדובר ברגע שיא של ממש".

לאחר מכן החניכים מסופחים לצוללות השונות לתקופה של למידה והתמקצעות. ״השלב הזה מהווה המעבר הרשמי מהיותם חניכים בהכשרה ללוחמים בשייטת הצוללות״, הוא מדגיש. השלב הייעודי מסתיים באתגר נוסף - בוחן צוללן, שהוא מבחן פיזי מסכם שכל צוללן נדרש לעבור בהצלחה.

תום השלב הייעודי מסמן גם את סיום הקורס. אחרי יותר משנה של מסעות, הפלגות ולמידה אינטנסיבית, זוכים החניכים לעמוד על רחבת המסדרים בטקס הסיום ולאחר מכן להתחיל את שירותם המבצעי כצוללנים בשייטת 7.

רס״ן א׳ מספר שלצד העבודה הקשה, קורס צוללן מתאפיין בהווי ומסורת, תכנים ערכיים ורגעי שיא. ״מסורת חזקה ומגבשת מאוד בקורס צוללן היא מסורת השירים - משירים קבועים שהחניכים שרים בקולי קולות בארוחות השישי המשותפות, ועד שירים מקוריים שהם כותבים מדי שבוע ומציגים בפני המפקדים״.

בציר הערכי החניכים עוברים גם סדרות חינוך, ימי תרבות ועיון ברחבי הארץ, מסעות רבים מצפון ועד דרום, הרצאות העשרה חיצוניות ואפילו הפלגה על סירות גומי בים התיכון.

״בנוסף לכל אלו, בחלק ממחזורי הקורס מקבלים החניכים הזדמנות ייחודית להפליג לחוץ לארץ במהלך ההכשרה במסגרת תרגילים בינלאומיים״, מציין רס״ן א׳. ״כך הם מתמקצעים בתחומים חדשים ומערכות שונות, ולומדים לעבוד בשיתוף פעולה עם נציגי חילות ים זרים״.

כששאלתי את רס״ן א׳ מה תכונות האופי שהוא מחפש אצל הצוללנים לעתיד שמגיעים לבית ספרו, הוא ענה: ״בראש ובראשונה מוטיבציה לשירות משמעותי ואינטנסיבי מאין כמוהו. יחד עם זאת, על חניך בקורס לדעת לעבוד בצוות ולתפקד כחלק מקבוצה מגובשת, וגם להתמודד היטב עם לחץ, עמימות וחשאיות. והכי חשוב, אני מצפה מכלל החניכים בקורס להבין ולהעריך את האחריות הכבדה שצוללן נושא על הכתפיים בתפקידו, ולשאוף תמיד למצוינות בכל משימה״.

עוד כתבות בנושא

loading...