חלוץ המשפחה חלוץ המשפחה

חלוץ המשפחה

אופק ארד

סמל א' בן ה-21 עתיד לעמוד השבוע על רחבת המסדרים בבסיס חיפה, אחרי מעל שנה של עבודה קשה. למעמד המרגש חשיבות מיוחדת עבור א', שעבר דרך ארוכה כדי להגיע אליו – הוא נולד בקהילה חרדית סגורה, ויחד עם אחיו התאום הוא הראשון בכל דורות המשפחה שמתגייס לצבא

 

כשהיה ילד, סמל א' לא חלם שיום אחד ישרת כצוללן בזרוע הים. הוא גדל במשפחה בת שישה ילדים בקהילה חרדית סגורה, ולא הייתה לו היכרות משמעותית עם המערכת הצבאית.

לפני כעשר שנים החלה משפחתו הגרעינית של סמל א' בתהליך התרחקות מהחברה החרדית, והוא מסביר שהמעבר לא היה פשוט עבורו. "אני מגיע מדורות על גבי דורות של חרדים. אבא שלי גדל בשכונת מאה שערים", מספר א', "השינוי היה קיצוני מאוד, והצריך הסתגלות משמעותית מכולנו".

סמל א' בן ה-21 עתיד לעמוד השבוע על רחבת המסדרים בבסיס חיפה, אחרי מעל שנה של עבודה קשה. למעמד המרגש חשיבות מיוחדת עבור א', שעבר דרך ארוכה כדי להגיע אליו – הוא נולד בקהילה חרדית סגורה, ויחד עם אחיו התאום הוא הראשון בכל דורות המשפחה שמתגייס לצבא

במסגרת התהליך עברו סמל א' ומשפחתו לעיר אחרת, שם הוא החל להיחשף לאנשים חדשים ותחומי העניין שלו התרחבו. "אז נכנסה הביתה רוח ציונית יותר. זה התחיל מדברים קטנים כמו לשמוע פתאום שירי ארץ ישראל בבית, והוביל לזיקה עמוקה יותר למדינה, בעקבותיה בחרתי לעשות שנת שירות ולהתגייס לצבא", הוא משחזר.

כאמור, א' ואחיו התאום היו הראשונים מהמשפחה המורחבת לדורותיה שהתגייסו לצבא ההגנה לישראל.

"הרבה מבני המשפחה שלי לא חוו היכרות מעמיקה עם המערכת הצבאית, כך שהגיוס שלי הוביל לשאלות רבות וסקרנות גדולה", הוא מפרט. "אני שמח מאוד שבחרתי להתגייס. עשיתי זאת כי הרגשתי שזה לא מספיק להתחבר לארץ ולמדינה בלב, וצריך גם להתחבר אליה באופן מעשי ולשרת אותה בכבוד".

א' עבר בהצלחה את גיבוש הצוללן, והתגייס לקורס מבלי לדעת הרבה על התפקיד בו ישרת. "למרות שלא ידעתי מה מצפה לי לפני הגיוס, אני מרגיש שהגעתי למקום שמתאים לי מאוד", הוא מעיד.

"הקורס היה מאתגר עבורי, וקיבלתי ממנו המון. למדתי לעבוד בצוות, התמקצעתי במגמת המכונה, זכיתי להכיר מגוון אנשים מרקעים שונים, וחוויתי חוויות מיוחדות שמעולם לא הייתי מתאר לעצמי שאעבור".

א' מתאר שאחד הקשיים המרכזיים במהלך הקורס היה המרחק מהבית והמשפחה- קושי עמו הוא וחבריו לקורס התמודדו יחדיו. "סיגלנו לעצמנו מסורת בה בכל סופ"ש בו אנחנו נשארים בבסיס, אנחנו יושבים וכותבים מכתבים למשפחה ולחברים", הוא אומר בחיוך. "זה אפשר לנו להרגיש קרובים יותר אליהם גם כשסגרנו תקופות ארוכות בבסיס".

למרות היותו הראשון במשפחה שמתגייס לצבא, א' מרגיש זיקה משפחתית לשירותו בזרוע הים. "סבא רבא שלי היה מאוד ציוני. הוא נפטר כשנולדתי ואני קרוי על שמו", הוא מציין. "הוא היה גר בחיפה, והיום אני משרת בבסיס בעיר הזאת ומבצע בה את התפקיד שלי. זו מעין סגירת מעגל עבורי", הוא אומר בגאווה.

בקרוב יעמוד סמל א' במעמד המרגש של טקס סיום הקורס, הראשון בכל דורות משפחתו, לבוש במדי זרוע הים.

"קשה להאמין שאחרי תקופה כל כך עמוסה, הגענו לרגע הזה! אני מלא בכוח ותחושת גאווה", הוא מסכם בהתרגשות. "אחרי שנה של הכשרה אינטנסיבית, אני מרגיש מוכן לצאת לדרך, למלא את התפקיד שלי וגם להכיר קצת יותר את חיפה - בשביל סבא".

עוד כתבות בנושא

loading...