מורשת קרב בפלגה 914 מורשת קרב בפלגה 914

מורשת קרב בפלגה 914

דריה לוסטיגר

לציון 20 שנה ליציאת צה"ל מלבנון, השתתפו שלשום לוחמי פלגה 914 באירוע מורשת קרב שעסק בחוויות ובזיכרונות של לוחמי העבר מאותה תקופה

15 שנים שהו לוחמי צה"ל ברצועת הביטחון שבלבנון. ביניהם גם רבים מלוחמי זרוע הים, שערכו אין ספור סיורים לאורך חופי הרצועה, וניהלו קרבות ימיים כנגד כלי שיט עוינים. מאז חלפו שני עשורים, אך גם היום מתמודדת פלגת הביטחון השוטף 914 עם איומים רבים בזירה הצפונית, ופועלת כל העת על מנת לסכל אירועי פעילות חבלנית עוינת ולהגן על תושבי הצפון.

לציון 20 שנים ליציאה מלבנון, קיימו בפלגה ערב מור"ק מיוחד, שכולו הוקדש לחוויות, זכרונות ואירועים מאותם התקופה. בהרצאה שהתקיימה ב'זום' שלשום (שלישי), השתתפו לוחמי הפלגה בשירות סדיר ובמילואים.

לציון 20 שנה ליציאת צה"ל מלבנון, השתתפו שלשום לוחמי פלגה 914 באירוע מורשת קרב שעסק בחוויות ובזיכרונות של לוחמי העבר מאותה תקופה

במהלך האירוע נסקרו מספר אירועי פעילות חבלנית מאותה תקופה וסיכולם. רובם ככולם החלו בסיור בט"ש שגרתי, שתוך דקות ספורות הפך לקרב של ממש - שהסתיים במהרה כשהמטרה חוסלה. באירוע צוינו שלושה אירועים מרכזיים:

התקלות עם סירת מחבלים, 1987:

בליל חורף, לקראת השעה עשר בלילה, יצאה ספינת דבור 894 לסיור בט"ש בין חופי צור וצידון. כשהייתה במרחק קילומטרים ספורים מהחוף, באזור שפך הליטני, זיהתה מטרה חשודה. מפקד הדבור הוביל את הספינה לכיוון המטרה החשודה, על מנת לוודא אם מדובר בספינה מסוכנת.

כל הלוחמים הקופצו אז לאייש את העמדות, וכשהתקרבו למטרה הדליקו זרקור לכיוונה. אז נפתחה אש נגדית. ארבע דקות נמשכו חילופי האש בקרב, במהלכן סגן עמית סלע ז"ל, שהיה על הסיפון, נפגע מהירי ונהרג. בזמן הקרב הוא סייע לתותחן האחורי, והספיק להעביר לו מחסנית שפוצצה את ספינת המחבלים.

הקרב הראשון של הדבורה, 1989:

בשנות השמונים, על מנת למצוא מענה מיטבי לאמצעים הימיים של המחבלים מארגוני הטרור, פותחה ונרכשה בזרוע הים ספינת הדבורה, כשדרוג לספינת הדבור. באפריל 1989, כחצי שנה לאחר שנכנסה דבורה 810 לפעילות בפלגה, גילה צוות הדבורה במהלך סיור בט"ש שגרתי סירת גומי ועליה מחבלים, בעודה מתקדמת לחופי הארץ במטרה לבצע פיגוע ראווה.

במשך כחמש דקות נורו שני מטחי ירי לכיוון ספינת המחבלים, שפגעו והטביעו אותה. יומיים לאחר ההתקלות, נמצאו גופות המחבלים על ידי ספינות זרוע הים.

תפיסת אופנוע ים חמוש, 1993:

במהלך סיור בט"ש באזור ראש הנקרה, בקריות השליטה הימית גילו אופנוע ים חשוד. דבורה 816, שהייתה אז במהלך סיור בט"ש, זיהתה את המטרה שהתקדמה במהירות גבוהה במטרה להגיע לחופי הארץ ולבצע פיגוע.

לוחמי הדבורה ביצעו תמרונים מורכבים על מנת להדביק ולסגור על האופנוע, עד כדי כך שהמנועים דממו פעמיים במהלך האירוע, כתוצאה מהעומס. למרות זאת, הצליח צוות דבורה 816 לפגוע במטרה, המחבל נורה והאופנוע הפגוע הובל לחיפה.

סא"ל כפיר רווה, מפקד הפלגה שלחם גם הוא בתקופת השהייה בלבנון, סיכם את האירוע: "אני נרגש לראות את הפרצופים שמופיעים כאן, לוחמי הפלגה בעבר ובהווה. המפגש הזה חשוב משתי סיבות. האחת - הלוחמים היום, שמבינים עכשיו שלפלגה שהם משרתים בה יש מורשת חזקה מאחוריה. מאחורי כל דבורה יש אין ספור שעות ים, סיפורים ואנשים".

"הסיבה השנייה היא כל האורחים שנמצאים כאן", ממשיך סא"ל רווה. "חיילי הפלגה משנים עברו, שסיפור חייכם וסיפור פלגה 914 שזורים זה בזה. תודה לכם על השירות שלכם, ועל שהצטרפתם אלינו היום", סיכם. "מחיבור שבין הווה לעבר תמיד אפשר לצמוח. תודה לכל המשתתפים, אני גאה לפקד על יחידה שגדולה יותר ממני ומכל מי שמשרת בה".

עוד כתבות בנושא

loading...