המפקד של המפקדים המפקד של המפקדים

המפקד של המפקדים

דריה לוסטיגר

לאחר שליווה מאות צוערים, מסיים סא"ל א' את הפיקוד על בית הספר לקצינים. "התקופה שלי בבית הספר לקצינים היא מתנה"

בית הספר לקצינים, ששוכן בבסיס ההדרכה של זרוע הים בחיפה, הוא המקום שבו גדלים מפקדי העתיד של זרוע הים. בית הספר אמון על קורס החובלים, השלמות הקצונה של מערך השליטה ואף השלמות הקצונה הזרועיות. קירות הכיתות שבו ראו דורות של צוערים שבחלוף הימים הפכו למפקדי ספינות, פלגות שליטה, שייטות ואף למפקדי הזרוע. השבוע, עזב את בית הספר מחזור שלם של חובלים חדשים ובקרוב גם יסיים את תפקידו סא"ל א', מפקד בית הספר ב-28 החודשים האחרונים.

סא"ל א' התחיל את דרכו בזרוע הים באותו המקום עליו הוא מפקד כיום, קורס החובלים. לאחר הקורס הגיע לשייטת הצוללות ושם התקדם לכל תפקידי הפיקוד בצוללת, עד למפקד צוללת. "בכל התפקידים שמילאתי בער בי הרצון להשפיע ולעצב את דמות המפקדים בזרוע הים, כך שבשלב הזה הייתה לי בקשה אחת - לחזור לבית הספר לקצינים, למקום שבו גדלתי, לגדל ולחנך את דור המפקדים הבא".

מאז שחזר לבה"ד, הספיק סא"ל א' לראות תשעה מחזורי קורס חובלים בשלבים השונים וחמישה טקסי סיום. "זו זכות גדולה", מכריז סא"ל א', כשהוא נזכר ביום שבו קיבל את הפיקוד על בית הספר: "זה היה ביום הביקור של מפקד הזרוע בשלב הימ"פ (ימאות ופיקוד) של מחזור 141, שהשבוע עמדו על מגרש המסדרים בטקס הסיום שלהם. זו גאווה גדולה עבורי לראות את המחזור הזה החל משלב הימ"פ ועד לקו הסיום, ובקרוב גם בתפקידים מבצעיים בזרוע".

לאחר שליווה מאות צוערים, מסיים סא"ל א' את הפיקוד על בית הספר לקצינים. "התקופה שלי בבית הספר לקצינים היא מתנה"

כאמור, לבית הספר חזר סא"ל א' לאחר שורה של תפקידי פיקוד מבצעיים בשייטת הצוללות. המעבר בין עולם תוכן מבצעי ומשימתי לעולם תוכן חינוכי, היה שינוי משמעותי עבורו. "מתפקידים שבהם יוצאים לים, מבצעים משימה והסיפוק על העמידה במטרה הוא מיידי, הגעתי למקום שבו המשימה היא לא נקודתית, אלא חלק מתהליך ארוך טווח", מסביר סא"ל א'.

"בית ספר לקצינים הוא מתנה גדולה לא רק לצוערים שעומדים בקו הסיום, אלא לכל איש סגל וגם לי כמפקד המופע הזה. מהתקופה שלי בבית הספר למדתי המון על תהליכים מתמשכים וחשיבות של חזון", ממשיך סא"ל א'.

"את פירות העבודה הקשה שעשינו לא נראה בשבועות הקרובים, אלא בעוד שנים כשהצוערים שסיימו עכשיו את קורס החובלים יגיעו לסיום קורס פי"ם (פיקוד ימי מתקדם), ויעמדו שם כקציני מחלקות ומפקדי כלים, ובעתיד הרחוק יותר כראשי מספנים ואפילו מפקדי הזרוע".

את תפקידו כמי שמחנך מפקדים לעתיד הוביל סא"ל א' יחד עם סגל בית הספר, המורכב מחובלים שסיימו תפקיד מבצעי. נגד עיניהם עמדו שני עקרונות מובילים: חניכה ודוגמא אישית. "אלו שתי אבני היסוד של העבודה שלנו בבית הספר. עקרון החניכה, כלומר לכוון את הצוערים בדרך בזמן שהם סוללים אותה ומתגברים על אתגרים בעצמם. מצד שני, המון מהמקום שלי כמפקד הוא דווקא בדוגמא אישית - להראות לצוערים הלכה למעשה, מיהו מפקד בזרוע הים ומה הרף הנדרש ממנו".

אבל איך בעצם מכוונים את הצוערים בדרכם להפוך לחובלים צעירים? לסא"ל א' תשובה ברורה: חוסן והעצמה. "חוסן נבנה באמצעות האתגרים שצוערים מתמודדים איתם במהלך הקורס, והתובנות שהם לוקחים מהם. העצמה היא הדרך לאזן את הדרישות הגבוהות במתן לימודים, הכשרות וטפיחה על השכם. כל אלו מחזירים את הרוח למפרשים, מעניקים לצוערים כלים ומכשירים אותם להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמם בסוף התהליך".

בשנים האחרונות, ככל שזרוע הים הולכת ומתעצמת בהיבטים רבים, כשאחד מהם הוא הגעת ספינות הטילים מסוג סער 6, נדרש גם בית הספר לקצינים להתאים את עצמו: "זרוע הים הולכת ונהיית משמעותית יותר ויותר לביטחון מדינת ישראל. ובמציאות הזו האתגרים שיפגשו החובלים כשיצאו לים עלו וגדלו בכמה רמות מהאתגרים והמשימות שאני וחבריי נדרשנו לבצע כשסיימנו את קורס החובלים", מסביר סא"ל א'.

כך לבית הספר נוסף האתגר להעמיד דור מפקדים צעירים שגם הוא מתעצם, בעיקר בכמותו אך גם באיכותו. "בבית הספר יש לנו הזדמנות לעצב את התרבות הפיקודית של הזרוע ככזו שתצליח להתמודד עם אתגרי התקופה החדשים. הקושי היה להצליח להגדיל את המחזורים המסיימים מבלי להתפשר על איכותם ויכולתם כמפקדים בים, ואני שמח לומר שראינו עלייה גם בנתוני האיכות וגם במספרי המסיימים״.

בחודשים האחרונים, האתגרים שהציבה מגפת הקורונה הפכו להזדמנות, כאשר גם הצוערים וגם סגל בית הספר זכו לשיעור ממקור ראשון בהתמודדות עם מצבים לא מוכרים ומשתנים. "כולנו נדרשנו לגמישות, יכולת הסתגלות והתמדה, בדיוק כמו שקצין ים נדרש בפעילות בים. כאן רואים את החוסן האמיתי, לא בסימולציה ולא בתרגילים, פשוט באתגרים שהחיים עצמם מזמנם לנו".

למלש"בים שעתידים להתגייס לקורס, וגם לכאלו שמתמיינים, לסא"ל א' יש מסר אחד שהוא רוצה להעביר: "הייחוד של קורס חובלים טמון בכך שהחל מיום הגיוס שלכם תלמדו להיות מפקדים. ובסוף הדרך תסיימו לא רק כמפקדים, אלא כמפקדים לוחמים בים. כאלו שמובילים לוחמים בלב ים, מקבלים החלטות מול חופי אויב. אתם תידרשו, מעבר להכשרה טכנית, לרכוש מיומנויות להניע, לרתום ולהוביל אנשים כצוות לפעולה על מנת לצלוח את המשימה".

"הקרביות והמבצעיות של הזרוע, יחד עם האפשרות להיות מפקד ולתפוס מקום של מנהיגות באופרציה המבצעית הזו, זו חוויה שאין לה אח ורע. גם לאחר הקורס, אין דומה לחווית הפיקוד הזו", מסכם סא"ל א'. "זה שירות קשה, תובעני ומאתגר ומאוד מאוד מספק. מי מכם שיסיים את הקורס יצא ממנו לא רק עם כלים מבצעיים לפיקוד על כלי שיט, אלא עם כלים לחיים".

עוד כתבות בנושא

loading...