'ערך לדרך' 'ערך לדרך'

'ערך לדרך'

אופק ארד

במהלך קורס החובלים, הקים סגן עמר שפירא פרויקט מיוחד במינו לזכרו של חניך אותו ליווה במהלך שנת השירות. מאז התוכנית החינוכית "ערך לדרך" מלווה את כלל הצוערים לאורך ההכשרה, ומעניקה להם הזדמנות לעשייה ערכית משותפת

סגן עמר שפירא הוא בוגר קורס חובלים במחזור 141. בנוסף לעשייה האינטנסיבית בקורס, עמר החליט להפוך אירוע קשה שעבר לפרויקט חינוכי שהשפיע על חווית ההכשרה של כלל הצוערים.

לפני גיוסו לצה"ל, התנדב סגן עמר שפירא בשנת-השירות "כנף של אהבה", במסגרתה חנך נוער בסיכון ופעל למען שיקומו תוך דגש על שיח פתוח וחינוך ערכי. במהלך שנת השירות, יצר עמר קשר מיוחד עם אחד החניכים.

"הוא התאפיין בפתיחות ובגרות", מספר עמר. "אני זוכר שיחות בהן נהג לשתף אותי בחלום שלו להתגייס לשייטת 13. אז כבר ידעתי שאני עתיד להתגייס לקורס חובלים, והוא תכנן איך נתראה בבסיס או אפילו ניפגש יום אחד במבצע צבאי. כל זה נגדע לחלוטין ברגע אחד".

 

במהלך קורס החובלים, הקים סגן עמר שפירא פרויקט מיוחד במינו לזכרו של חניך אותו ליווה במהלך שנת השירות. מאז התוכנית החינוכית "ערך לדרך" מלווה את כלל הצוערים לאורך ההכשרה, ומעניקה להם הזדמנות לעשייה ערכית משותפת

בשנת 2017 אותו הנער עימו יצר עמר קשר מיוחד ועמוק, נהרג במהלך שהותו במסגרת. את הבשורה המרה קיבל סגן שפירא כשהיה כבר בעיצומו של קורס החובלים. "זה היה הלם מוחלט עבורי. האירוע תפס אותי תוך כדי השגרה העמוסה של הקורס, והיה לי קשה מאוד להכיל אותו", הוא משתף בכאב.

בשלב המתקדם של הקורס, לקראת ציון שנה למותו של הנער, החליט עמר לעשות מעשה וליזום פרויקט הנצחה לזכרו. "במהלך שנת השירות שוחחתי עימו על דרכים ליצור שינוי, והוא הדגיש לי שתי נקודות שלקחתי איתי הלאה", משחזר עמר.

הנקודה הראשונה היא עקביות בתהליך, ואילו השנייה היא בחירה. הוא טען שבשביל שתהליך יהיה אמיתי ויצלח מתחילתו ועד סופו, הוא חייב להגיע מרצון אמיתי לשינוי", מפרט סגן שפירא.

בהקמת פרויקט ההנצחה, התבסס עמר על שני הערכים הללו. כך הוקמה תכנית "ערך לדרך", שמטרתה המרכזית היא ליצוק תכנים של עשייה וחינוך במהלך קורס החובלים, תוך יצירת שיח פתוח וקשר בין המחזורים בקורס.

סגן עמר מעיד שלמרות האינטנסיביות המרובה של הקורס, הסגל הפיקודי תמך בהקמת התוכנית תוך שילובה בלוח הזמנים המקצועי של הצוערים. "התמיכה של הסגל אפשרה לתוכנית לצאת לפועל, וכך אנחנו הצוערים זכינו להעביר זה לזה מערכי שיעור, לערוך קבלות שבת משותפות, ולציין את מועדי ישראל בצורה ערכית", מתאר עמר.

ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, למשל, ערכנו 'זיכרון בסלון' משלנו", הוא מציין. "סבא של אחד הצוערים התארח אצלנו וסיפר לנו את סיפור השואה שלו. נקודת ציון משמעותית נוספת היא פעילות ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, שהעברנו אנחנו הצוערים ב-23 בתי ספר במקביל, והגענו לחשיפה של אלפי תלמידים".

עם הזמן, הפרויקט של עמר צובר תאוצה והופך לחלק בלתי נפרד מהתכנים הערכיים בקורס החובלים. "אני מאוד מאמין בפרויקט הזה, וחושב שבאמצעותו אנחנו מציתים בלב הצוערים את האהבה להתנדבות ולעשיית טוב", הוא מסכם. "בתור קצינים לעתיד בצבא העם, בעיניי חשוב שניקח חלק בעשייה חברתית וניתן מעצמנו איפה שאפשר, כל זה כמובן לצד הפעילות המבצעית שהיא התרומה הכי גדולה שלנו למדינה".

עוד כתבות בנושא

loading...