ויקרא שמה בישראל! ויקרא שמה בישראל!

ויקרא שמה בישראל!

אביב פירסט

מזל טוב! ספינה חדשה בדרכה לארץ, אח"י מגן שמה, והיא הראשונה מבין ארבע שיגיעו בהדרגה אחריה. מדוע היא נקראת כך? ואיך בכלל בוחרים שם לספינה? קראו וגלו

בחירת שם לתינוק היא אירוע מכונן ומרגש, אשר מעניק גוון ייחודי לוולד הטרי. שם הוא לא רק מילה או שילוב אותיות כזה או אחר - תרבויות רבות מייחסות ערך רב למשמעות השם ואף מנבאות על פיו השערות שונות אודות עתידו וייעודו של הרך הנולד, עוד לפני שפצה את פיו כדי לבכות בפעם הראשונה.

בקרוב תגיע ארצה ספינת הטילים הראשונה מדגם סער 6, אח"י מגן, שתכנס לשירות מבצעי בזרוע הים מיד עם תום התקנת מערכות הלחימה השונות.

שם של ספינה טומן בחובו יותר מסתם שם, הוא מבטא את הערכים ואת החזון של אותה ספינה - דבר שמתבטא גם בסמל שלה ובאלמנטים שנבחרו להיכלל בו.

ספינות הטילים החדשות ייקראו אח"י מגן, עוז, עצמאות וניצחון. למה נבחרו דווקא השמות הללו? מי מציע את השמות? ומי מכריע איזה שם ייבחר?

נעשה הפרדה. אח"י מגן ואח"י עוז הם שמות חדשים לגמרי, בעוד אח"י עצמאות ואח"י ניצחון הם שמות של אוניות עבר, והם ניתנו על מנת להנחיל ולהנציח את מורשת ההעפלה וזרוע הים.

מזל טוב! ספינה חדשה בדרכה לארץ, אח"י מגן שמה, והיא הראשונה מבין ארבע שיגיעו בהדרגה אחריה. מדוע היא נקראת כך? ואיך בכלל בוחרים שם לספינה? קראו וגלו

אח"י מגן ואח"י עוז

אח"י מגן - ישנה מסורת בזרוע הים שלפיה דגם הספינה הוא אחד משמות הספינה (לדוגמא: אח"י להב, ספינת טילים מדגם להב, או אח"י דולפין, שהיא צוללת מדגם דולפין). לכן, אחת מספינות המגן נקראת אח"י מגן. בנוסף, ספינות המגן, כשמן כן הן - נועדו להגן על המים הכלכליים ואסדות הגז.

אח"י עוז - "השם 'עוז' קיבל תמיכה רבה מאנשי החייל שהתבקשו להציע שמות לספינות. אנשים אהבו את השם וחשבו שהוא מאוד מתאים", מספר רמ"ח תוא"ר הקודם, אל"ם (במיל') אורי בן-דור, "נוסף לכך, המילה 'עוז' מאפיינת מאוד את שייטת 3, היכולת של הלוחמים להצליח במשימות מורכבות".

אח"י עצמאות ואח"י ניצחון

"ספינות הטילים אח"י עצמאות ואח"י ניצחון (שתיהן מדגם סער 4) היו ספינות ותיקות מאוד והיו בשירות מבצעי לאורך שנים רבות", אומר בן-דור, "השמות האלה נבחרו כחלק מהמסורת להעניק לספינות חדשות שמות של ספינות שיצאו משירות".

אח"י עצמאות - מסמלת את עצמאותנו כמדינה, כצבא וכזרוע הים. אח"י ניצחון - מסמלת את המטרה הסופית שלנו: לנצח בקרב ולהביא את החיילים הביתה בשלום. "בעיניי, העברת השמות של ספינות ותיקות ששירתו לאורך זמן לספינות החדשות מעביר מסר חזק של מסורת ותחושת שייכות לחיילים", מוסיף בן-דור.

אבל איך נבחרים השמות? מי מציע אותם ומי מחליט?

מפקד זרוע הים בוחר את שמותיהן הסופיים של הספינות, מבין מספר הצעות שמאגדת וועדה מיוחדת. הוועדה, שבראשה עומד רמ"ח תוא"ר (ראש מחלקת תכנון וארגון), נפגשת מספר פעמים, עורכת סיעור מוחות ומעלה הצעות לשמות.

בוועדה נמצאים נציגים מכלל זרוע הים; נציגות מהשטח (שייטת 3 במקרה הזה), נציגות ממספן הציוד, מנהלת מגן, מחלקת תוה"ד (תורה והדרכה) והדוברות. בין חצי שנה לשנה לפני ההשקה, כלל הגורמים מתכנסים, מציעים שמות ודנים בהצעות השונות - כאשר המטרה היא למצוא את השמות המתאימים ביותר לספינות החדשות.

"כשכונסה הוועדה, הדבר הראשון שהיה לי חשוב הוא להשתמש בחכמת ההמונים", מספר בן-דור. "הוצאנו 'קול קורא' לכל זרוע הים, וכך כולם יכלו להציע שמות לספינות החדשות. הופתעתי מאוד לראות שהתקבלו הרבה תגובות מכל משרתי הזרוע, בכל הדרגות והתפקידים. לקראת כינוס הוועדה בפעם השנייה, נאספו כלל ההצעות שנשלחו וקיבלו דירוג לפי מספר החזרות שהן קיבלו".

"הדבר השני שהיה לי חשוב הוא לשמור על המסורת", הוא ממשיך, "רצינו להעניק שמות עם היסטוריה ומשמעות ולהמשיך את מסורת הסטי"לים. סטי"ל זה דבר מיוחד, צוות הספינה נקשר לגוף הספינה. החיילים בספינה אוכלים, ישנים ונלחמים. לכל ספינה יש פלאברה ייחודית - הצוות והגוף זה דבר אחד, והחיבור ביניהם הוא מיוחד והכרחי - הם נלחמים ביחד באויב, לשם הספינה יש חלק נכבד בחיבור הזה", מסכם בן-דור.

עוד כתבות בנושא

loading...