צוללים למים העמוקים צוללים למים העמוקים

צוללים למים העמוקים

דריה לוסטיגר ועידו ליידנר

לאחר כשנה של קורס ייחודי ומאתגר, מגיע מסלול ההכשרה של לוחמי ילת"ם לסיומו

מסלול ההכשרה של ילת"ם (לוחמי היחידה למשימות תת-מימיות), ממש כמו היחידה עצמה, הוא ייחודי, מגבש ומאתגר. רגע לפני הסיום, שמענו ממפקד ההכשרה, סגן בר גוטסגנדה, ומאחת המסיימות, סמל נעם פורן, על האתגרים, הקשיים, הרגעים המרגשים והתחושות שליוו אותם בשנה האחרונה.

סגן בר הגיע לילת"ם ללא היכרות קודמות עם עולם הימאות והצלילה. "נפתח מולי חלון ההזדמנויות להצטרף ליחידה, ובחרתי לעשות זאת בעיקר בגלל האופי המיוחד שלה, וכי הייתי מאוד סקרן להכיר את תחום הצלילה מקרוב".

הסקרנות של סגן בר נבעה מהרצון ללמוד ולחוות תחום חדש לגמרי. "רציתי להתחיל ללמוד משהו מאפס ואפילו להתמקצע בו". על הבחירה לצאת לפיקוד הוא מוסיף: "ההחלטה הגיעה בעקבות הסגל שליווה אותי לאורך המסלול שלי. הדרך בה הם הובילו והדריכו אותנו גרמה לי לרצות להתעסק גם בחינוך, להוביל את הדור הבא של הצוללים ביחידה ולהשאיר את החותם שלי עליהם".

לעומת סגן בר, סמל נעם הכירה מגיל צעיר את היחידה, ועוד לפני הגיוס התעניינה בעולם הצלילה. "השירות בילת"ם מאוד מקצועי, ואפשר לפרוח ולהתפתח בו, ובאופן כללי כל עולם הים והצלילה מאוד עניין אותי ורציתי לפתח את היכולות הטכניות שלי. הבנתי שהשירות בילת"ם משלב את כל הדברים שמעניינים אותי לעשות".

מסלול ההכשרה מתחיל ביחד עם יחידת סנפיר, ואחרי שלושה חודשים מגיעים לילת"ם. "בכל שבוע למדתי כאן המון. כשהגעתי חשבתי שאני כבר יודעת לצלול כי התעסקתי בזה בעבר. רק כשהתחלנו את ההכשרה הבנתי שיש לי עוד דרך ארוכה. זה לא הפחיד אותי אבל ידעתי שתדרש עבודה קשה", משתפת סמל נעם. "המסלול ארוך, והשתדלתי להתמקד בכאן ועכשיו כדי לעבור אותו בהצלחה".

לאחר כשנה של קורס ייחודי ומאתגר, מגיע מסלול ההכשרה של לוחמי ילת"ם לסיומו

לאורך המסלול, היו שתי נקודות אותן סימן סגן בר כרגעי השיא: הראשונה, הסדרה המסכמת בשלב המכין: "החניכים התמודדו עם קשיים שלא הצבנו בפניהם קודם לכן, וראינו אותם מתפקדים בסיטואציות מורכבות ומאתגרות באופן יוצא מן הכלל". השנייה הייתה סדרת 'גבים', בה מכשירים את הצוללים לצולל במקווי מים שונים מהים. "זו סדרה מאוד מגוונת שהדגישה עבורי פעם נוספת עד כמה אופי השירות כאן ייחודי, אלו הרגעים שממלאים אותי בתחושת שליחות והעצמה".

גם עבור נעם, שלב המסכם מכין סימן רגע משמעותי בהכשרה: "זה שלב שמתעסק המון במשמעת. נדרשנו לבצע כל מיני משימות בזמנים קצרים ותחת לחץ. שם היכולות שלך נבדקות בסופו של יום", היא מתארת. "שמרנו על מורל גבוה ורף גבוה לאורך השלב, למרות הלחץ והאתגרים, וזה מילא אותי בסיפוק גדול".

רגע משמעותי נוסף בתהליך של נעם התרחש ממש בימים האחרונים: "השבוע עברנו 'מסכם טילופים'. זה משהו שאנחנו מתאמנים לקראתו בהדרגה מהרגע הראשון במסלול. בפעם הראשונה התחלנו ב-300 מטר, ולא ידעתי איך אצליח להתמודד עם 11 ק"מ".

אך בסופו של דבר, נעם וכל חבריה התמודדו עם האתגר בהצלחה. "בכל שבוע מחדש כשאתה מתאמן אתה בתחרות עם עצמך. כשאתה לבד במים אתה צריך לתת לעצמך את המוטיבציה לא לוותר, לשמור על הקצב הגבוה, גם אם קשה וגם אם כואבות קצת הרגליים. זאת הייתה אחת החוויות המעצימות שיש במסלול הזה, ואתמול כל התהליך הזה הסתכם כשצלחנו יותר מ-11 ק"מ".

על מנת לצלוח את ההכשרה והשירות המאתגר, נדרשים הלוחמים להפגין מספר יכולות ותכונות: "לוחם בילת"ם צריך להיות קר רוח. הוא צריך להיות רגוע גם במים וגם מחוץ להם. צריך הרבה מאוד יצירתיות כדי לדעת להתמודד עם מצבים מתפתחים שאי אפשר לצפות אותם ברגע שמכניסים את הראש מתחת למים", מסביר סגן בר. "השירות בילת"ם דורש חוסן פיזי ומנטלי כאחד, יכולת התמודדות עם מצבים מורכבים, שמירה על שליטה תחת לחץ והכי חשוב: לדעת לעבוד ולהיות חלק מצוות. בים אי אפשר לעבוד לבד".

כשסגן בר מסתכל לאחור על התהליך שעברו המסיימים, הוא מספר: "השינוי שאנחנו רואים בלוחמים הוא משמעותי וניכר. בתחילת כל שבוע הם למדו משהו חדש, ובסוף השבוע כבר הייתי בטוח שהם יכולים לבצע את המשימה הזו בעצמם". בנוסף להתפתחות האישית של כל לוחם, סגן בר מדגיש גם את החשיבות בהתפתחות שלהם כצוות.

"המסלול הזה מאוד מגבש ונותן תחושה שהצוות הוא המשפחה. אני נמצא איתם יותר ממה שאני נמצא בבית, אני רואה אותם ועובד איתם כל היום, אלו החבר'ה שאני צוחק איתם, כועס איתם ובאמת סומך עליהם הכי בעולם. עבורי זה הסגל שלי, ועבור החיילים אלו החברים שלהם למסלול".

סמל נעם לוקחת איתה הלאה מספר שיעורים חשובים שרכשה השנה: "המסלול הזה לימד אותי הרבה. למדתי בין היתר איך להתמודד עם כשלון ולהפוך אותו להצלחה. היו ימים שהסתיימו בתחושה שלא הצלחתי, אבל החוכמה היא להבין איך להשתפר לקראת הפעם הבאה".

להמשך הדרך, היא מציבה לעצמה כמטרה להמשיך בכל הכוח. "חשוב לי להיות משמעותית ביחידה, ולהמשיך לתת מעצמי". לחבריה שמסיימים איתה היא מאחלת: "שנשאר צוות חזק כמו שאנחנו, שנביא את ההווי שלנו וכל מה שלמדנו במסלול לתוך היחידה".

"אין גאה ממני בתהליך שעברתם", מסכם סגן בר בפנייה ללוחמים המסיימים. "ההכשרה הייתה לא פשוטה, במיוחד בתקופת הקורונה שהוסיפה המון קשיים, בעיקר מנטליים. ולמרות הכל עשיתם פה עבודה שרבים וטובים אחרים לא היו עומדים בה, ובשבילי אתם הלוחמים הכי טובים שיש".

עוד כתבות בנושא

loading...