מפליגים קדימה מפליגים קדימה

מפליגים קדימה

עידו ליידנר

חדר ניתוח בלב ים וחילוץ מורכב של פצועים – אלו רק חלק מהתרחישים שתרגלו כוחות זרוע הים וכוח המשימה הימי של נאט"ו בתרגיל הימי המשותף 'מים צלולים'

בוקר יום שני, ה-7 בדצמבר. כוח ימי של ברית נאט"ו עולה על ספינה עליה על פי החשד נמצאים מחבלים. ספינות הטילים אח"י להב ואח"י רומח של זרוע הים מתייצבות בכוננות בסמוך לספינת הפיקוד היוונית והפריגטה הבולגרית, המרכיבות את כוח המשימה הימי של נאט"ו. לפתע, מתרחש פיצוץ. זוהי יריית הפתיחה של התרגיל המשותף 'מים צלולים' בין זרוע הים לכוחותיה הימיים של ברית נאט"ו, שהתקיים זו השנה השלישית.

התרגיל הימי המשותף 'מים צלולים' הוא מהתרגילים החשובים שמקיימת זרוע הים במהלך השנה, והוא מציין את הקשר האסטרטגי הקרוב בין זרוע הים לנאט"ו. מטרת התרגיל היא בנייה ושמירה על הביטחון הימי, והוא מהווה רכיב חשוב ממבצע רחב היקף של נאט"ו שמתרחש בים התיכון כל ימות השנה - מבצע 'מגן ימי' (operation sea guardian / OSG) .

"אזור הים התיכון הוא אזור אסטרטגי במיוחד. הוא מכיל בתוכו איומים פוטנציאלים, שעלולים להתפתח ולהוות סכנה לביטחון הימי של בעלות בריתנו ושותפינו", פותח רמ"ח מבצעי OSG במפקדה הימית של נאט"ו, אל"ם ריצ'רד פלאטל. "נאט"ו רואה עצמה מחויבת לתרום לביטחון הימי של אזור הים התיכון ושל שותפותיה השוכנות בו. הכלי המרכזי שלנו במשימה הזאת הוא מבצע 'מגן ימי'".

על פי אל"ם פלאטל, הפעילות של מבצע 'מגן ימי' מורכבת משלוש משימות מרכזיות: איסוף וניטור מידע בטחוני-ימי במרחב , תרומה וחיזוק של בניין הכוח האזורי האמון על שמירת הביטחון הימי, ופעילות הרתעה מתמדת כנגד אירועי טרור ופשיעה ימית חוצי גבולות.

חדר ניתוח בלב ים וחילוץ מורכב של פצועים –  אלו רק חלק מהתרחישים שתרגלו כוחות זרוע הים וכוח המשימה הימי של נאט"ו בתרגיל הימי המשותף 'מים צלולים'
בתוך תמונת הפעילות הרחבה והמורכבת במבצע 'מגן ימי', זרוע הים מהווה חלק חשוב. "אנו רוצים לעבוד באופן הדוק יותר עם מדינות שרמת נכונותן לתרום לביטחון העולמי זהה לזו של נאט"ו. כאן נכנסת לתמונה זרוע הים", מצהיר אל"ם פלאטל. "באמצעות חיזוק הקשר נוכל לחלוק אחד עם השני מידע חשוב על אזורי עניין או אזורים שמעלים חשש, לספק ייעוץ הדדי בנושאי ביטחון ימי ובעתיד אף להעצים את מעורבות ישראל בתרגילים ומבצעים של נאט"ו."


התרגיל 'מים צלולים' הוא לא תרגיל צבאי הגנתי, אלא תרגיל ביטחון ימי המתקיים תחת המסגרת של מבצע 'מגן ימי'. "היעד הסופי שלנו הוא להגיע למצב בו לא יהיה צורך בכלי שיט של נאט"ו המפליגים בים התיכון, ושאת מקומם תתפוס רשת של מדינות וגורמי ביטחון אזוריים שיהיו אמונים על שמירת הביטחון הימי באזור", מחדד בפני רע"ן מבצעי OSG במפקדה הימית של נאט"ו, סא"ל אנטוניו מוריניה.

אחד מהצעדים החשובים להשגת יעד זה הוא התרגיל 'מים צלולים', תרגיל PASSEX אותו מקיימות נאט"ו וזרוע הים מדי שנה לצד ביקור נמל של כוחות נאט"ו בישראל. "דרך התרגילים הללו אנו בונים תשתיות תקשורת ובניין כוח, מקבעים שפה מבצעית משותפת עם בעלות בריתנו באזור, ובוחנים אמצעים וטקטיקות שונות לשמירה על הביטחון הימי באזור. יש הרבה אלמנטים של התנסויות ב'מים צלולים', אבל כל תרגיל כזה מהווה דחיפה אל עבר היעד אליו כולם מכוונים: ביטחון ימי", אומר סא"ל מוריניה.

בעקבות הצלחתו של התרגיל בשנתיים האחרונות, השנה הוחלט כי היקף התרחישים שיתורגלו במסגרת 'מים צלולים' יוגדל. זאת על מנת להפוך אותו מתרגיל רפואה ימית לתרגיל ביטחון ימי. לדברי סא"ל מוריניה, התרגיל השנה מושתת על שלושה חלקים: תרגיל עלייה לספינה וסריקתה בעקבות חשש לפעילי טרור על סיפונה (בורדינג) , תרגולת איתור, חילוץ והצלה של פצועים שנעדרו בים, וסדרה של תרגולי רפואה ימית הכוללות טיפול בפצועים על גבי הספינות ובחדר ניתוח בלב ים על ספינה ישראלית.

חשוב לציין כי היתרון של זרוע הים בהענקת סיוע רפואי ימי מתקדם באגן המזרחי של הים התיכון היה הבסיס להירקמות התשתית של 'מים צלולים' . "בתחילת דרכו, התרגיל 'מים צלולים' התמקד בשיתוף פעולה רפואי ימי שנועד ליצור נוהל עבודה מסודר ומוסכם בנושא פינוי פצועים מספינות נאט"ו לישראל", מזכיר אל"ם פלאטל.

"אבל כאשר יעדיו של מבצע 'מגן ימי' עברו להתמקד בביטחון ימי, עלה הצורך לעשות אבולוציה לתוכן התרגיל." לדברים אלו מצטרף גם סא"ל מוריניה: "התרחישים שתורגלו בPASSEX עשויים להתרחש גם במצבי אמת בים התיכון ובכלל. חשוב לנו לדאוג שגם במצבים כאלה, נאט"ו וזרוע הים ידעו לעבוד ביחד בצורה האפקטיבית ביותר."

האבולוציה שעבר התרגיל מאז החל הפכה אותו מחתיכה בודדה בתצרף הביטחוני שמרכיב את מבצע 'מגן ימי', למקור ידע עבור המדינות השותפות של הברית, תוך העמקת האמון בין ישראל לנאט"ו. "התרגיל 'מים צלולים' עם זרוע הים משמש דוגמא עבור שיתוף פעולה בין נאט"ו למדינות נוספות", מסביר סא"ל מוריניה. לדבריו, התוצאות והלקחים שהופקו בעקבות 'מים צלולים' יהוו למודל וסטנדרט עבור תרגילי רפואה וביטחון ימי תחת מעטפתו של מבצע 'מגן ימי'.

מורכבויות הקורונה לא פסחו על התרגיל, ודרשו משני הצדדים להתאים את צרכיהם המבצעיים על מנת לשמור על בריאות המשתתפים. "אין ספק שהקורונה השפיעה בצורה משמעותית על 'מים צלולים'", משתף אל"ם פלאטל.

כבר בשלב התכנון של התרגיל, נעשו כל ההתאמות הנדרשות על מנת להוציא אותו לפועלבצורה הטובה ביותר תוך שמירה על בריאותם של כלל המעורבים בו, כשהבנייה וההכנה לקראת התרגיל נעשו באופן מתוקשב. בימים שקדמו לתרגיל חויבו לוחמי הספינות להיכנס לבידוד מקדים, ובמהלכו נעשו התאמות דוגמת שימוש בבובות המדמות פצועים בדרגות שונות בתרגילי החילוץ והרפואה.

התרגיל אומנם כבר תם והספינות הספיקו לדומם מנועים, אך הצלחתו של 'מים צלולים' השנה תמשיך להכות גלים בקשר החשוב כל כך בין זרוע הים לברית נאט"ו בעתיד. "עבורנו, התרגיל 'מים צלולים' כאן כדי להישאר", מבהיר אל"ם פלאטל. "התרגיל הוא מרכיב משמעותי בשיתוף הפעולה בין ישראל לנאט"ו ובכוונתנו להמשיך לקיים אותו".

אל"ם פלאטל מעניק הצצה קטנה להתהוותו של תהליך משמעותי ביותר ביחסי זרוע הים וברית נאט"ו: "כבר עכשיו, מדינת ישראל היא שותפה פעילה ביותר של נאט"ו, ואנו נמצאים בתהליך הגדלה והעלאה של רמת שיתוף הפעולה בינינו, שאותו נשמח להמשיך ולפתח בעתיד לכיוונים חדשים".

את דבריו ביקש אל"ם פלאטל לחתום במסר ללוחמי הספינות בשני הצדדים שלקחו חלק בתרגיל. "אני מאחל לשני הצדדים העצמה של יכולות הפעולה המשותפות, העמקה בהיכרותכם עם היכולות והאמצעים של שותפיכם, והכי חשוב - הנאה מהתרגיל והעשייה המבצעית." אליו מצטרף בחיוך גם סא"ל מוריניה: "אינטראקציה מבצעית שכזו עם ציים זרים היא חוויה יוצאת דופן, הפיקו ממנה את המיטב".

עוד כתבות בנושא

loading...