החיסון לנגיף הקורונה כבר כאן! החיסון לנגיף הקורונה כבר כאן!

החיסון לנגיף הקורונה כבר כאן!

אופק ארד

מבצע החיסונים של זרוע הים יצא לדרך! השבוע החלה הזרוע לחסן לראשונה את משרתיה לוירוס הקורונה. שוחחתי עם ראש מחלקת תכנון ארגון ולוגיסטיקה, אל"ם משה פאריינתי, ועם קצין הרפואה הזרועי, סא"ל ד"ר עמית גיל, על מנת לספק לכם את כל הפרטים על המבצע

השבוע יצא לדרך מבצע החיסונים של זרוע הים לנגיף הקורונה, בסיומו יחוסנו כלל משרתי הזרוע. כיצד עובד החיסון? מה רמת יעילותו כנגד הנגיף? ומי מתחסן ראשון? יצאנו לבדוק.

"מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה הוא בעל חשיבות זרועית, צבאית ולאומית", מצהיר קצין הרפואה הזרועי, סא"ל ד"ר עמית גיל. "המחקרים שנעשו לחיסון של חברת 'Pfizer', אותו מקבלים בשלב זה בזרוע הוכיחו יעילות של 95% במניעת המחלה".

החיסון של פייזר מוזרק לשריר והוא מסווג כחיסון mRNA. מה זה אומר? חיסונים אלו מכילים שרשרת סינתטית קצרה של חומצת גרעין RNA המשמשת כתבנית לייצור חלבון מעטפת של וירוס הקורונה הנקרא חלבון S, כנגדו המערכת החיסונית מייצרת נוגדנים.

מבצע החיסונים של זרוע הים יצא לדרך! השבוע החלה הזרוע לחסן לראשונה את משרתיה לוירוס הקורונה. שוחחתי עם ראש מחלקת תכנון ארגון ולוגיסטיקה, אל"ם משה פאריינתי, ועם קצין הרפואה הזרועי, סא"ל ד"ר עמית גיל, על מנת לספק לכם את כל הפרטים על המבצע
לאחר הזרקת החיסון, ה-mRNA חודר לתוך תאי הגוף ומשתמש במערכת ייצור החלבונים של התא האנושי כדי לייצר את החלבון, זאת מבלי להיכנס לתוך גרעין התא ולהשפיע על החומר הגנטי שלו. שרשראות ה-mRNA של החיסון מושמדות תוך זמן קצר ולאחר ששימשו ליצור חלבון ה-S. החיסון הינו מלאכותי ואינו כולל נגיפים או חלקי נגיפים.

החיסון ניתן בשתי מנות- המנה הראשונה מעוררת את התגובה החיסונית והמנה השנייה מיועדת לחזק אותה ולגרום תגובה חיסונית לטווח ארוך. סא"ל ד"ר גיל מחדד: "חשוב לזכור שרק שבועיים אחרי קבלת מנת החיסון הראשונה, הגוף מתחיל לפתח עמידות ונוגדנים, ואילו חסינות הגוף לנגיף ב-95% מתקבלת רק לאחר שבוע מרגע קבלת מנת החיסון השנייה".


לצורך המבצע נרתמו גורמים רבים והוקם בבסיס הציוד והתובלה של הזרוע (בצ"ת) מתחם חיסונים מצויד ומאובזר, על מנת לבצע את המשימה בצורה היעילה ביותר. "התחלנו בהקמת מתחם החיסונים מאפס ועשינו את כל ההתאמות הנדרשות על מנת לאפשר זרימה של חיסונים ומתחסנים בצורה יעילה", מסביר רמ"ח תאו"ל (תכנון ארגון ולוגיסטיקה), אל"ם משה פאריינתי.

"לאחר מכן ריכזנו רשימות של כל החיילים העתידים להתחסן, ומיינו אותם על פי סדרי עדיפויות זרועיים וצהליים. יצרנו תכנית למעקב אחר הנעשה וכעת החל השלב המשמעותי - חיסון הכוח".

במתחם החיסונים של זרוע הים תוכלו למצוא גורמים רבים שעוקבים אחר הנעשה ומפקחים על כל חזיתות המבצע. על כך מפרט אל"ם פאריינתי: "הקמנו מרכז שליטה שמרכז את התנועה של החיסונים והמתחסנים למתחם, חדרי הרפואה מכילים מקררים מיוחדים המאפשרים אחסון של החיסונים בצורה בטוחה וגם את הכנתם של החיסונים. בנוסף במתחם חדרי מערכות מידע שבהם שולטים על ההזנה הרפואית של כל המבצע".

הראשונים בזרוע לקבל את החיסון לנגיף הם הצוותים הרפואיים ומשרתים הנמצאים באוכלוסיות סיכון. במהלך השבועות האחרונים קיבלו הצוותים הרפואיים הרלוונטיים למבצע הכשרה לקראתו. "הכשרנו את הצוותים לתהליך ההכנה של החיסון, תהליך התשאול וכמובן להזרקה עצמה של החיסון אל המטופל".

"אתגר משמעותי בתהליך הוא שלמעשה כחמישה ימים מהרגע שהחיסונים מגיעים למתחם הם פגי תוקף, ואתגר גדול אף יותר הוא שמרגע שהחיסונים נמהלים נדרש להשתמש בהם ולחסן תוך שש שעות", מפרט אל"ם פאריינתי, אך מדגיש שהצוותים הוכשרו לעמוד במשימה היטב.


זרוע הים ערוכה ומוכנה לנהל את המערכה כנגד נגיף הקורונה, וכלל הגורמים הפגינו הירתמות רוחבית למשימה. לסיום, סא"ל ד"ר גיל מוסר למשרתי הזרוע בהגיעם למעמד החיסון: "בתהליך קבלת החיסון, לפניו ואחריו, נדרש מאיתנו להקפיד על התנהלות ע"פ הנחיות הקורונה. יש להצהיר על כל הבעיות הבריאותיות במידה וקיימות. עם זאת חשוב לי לציין ולהדגיש שהחיסון הוא בטוח לשימוש והוא הדרך היעילה ביותר על מנת להישמר ממחלת הקורונה".

"המבצע דורש אחריות גדולה מאוד, כולנו מבינים את גודל המשימה וחשיבותה, ופועלים בהתאם על מנת לעמוד באתגר, לשים מאחורינו את התקופה המורכבת הזו ולחזור לשגרת החיים מהר ככל הניתן", מספר רמ"ח תאו"ל. "רמת ההיענות והביקוש לחיסון גבוהה מאד וזה מצויין".

"אני רוצה להגיד תודה לכל מי שלקח חלק בהיערכות המדהימה הזו, לבסיס בצ"ת שמארח אותנו, לקרפ"ח ולכל צוותי הרפואה, למספן כח האדם המבצע הקצאה ובקרה אישית, למחלקת שליטה שמסייעת בתיאום ובשליטה על המבצע, למערך הלוגיסטי שתומך את המאמץ, לכל מי שטרח בהקמת המתחם ולכוח האדם שהוקצה למשימה החשובה הזו ועושה מלאכת קודש", מסכם רמ"ח תאו"ל. "תודה גם לאט"ל על הובלת המאמץ הצה"לי ותמיכה רחבה ומאפשרת המותאמת לצרכי הזרוע".

עוד כתבות בנושא

loading...