ים, יבשה, תואר ים, יבשה, תואר

ים, יבשה, תואר

רבקה פיין

מה עושים בשלב האקדמיה בקורס חובלים? ומה מייחד אותו משאר השלבים? מפקד השלב, סרן שגיא צ'קרוב, עונה לנו על כל השאלות

בשבוע שעבר צוערי קורס חובלים במחזור 143 סיימו את שלב האקדמיה לאחר תשעה חודשים אינטנסיביים, והשלימו תואר ראשון במדעי המדינה באוניברסיטת חיפה.

שלב האקדמיה בקורס החובלים של זרוע הים מתחיל מייד בסיום השלב המתקדם, אחרי שהצוערים זוכים לענוד לראשונה את סיכת המ"מ.

שוחחתי עם מפקד שלב האקדמיה בקורס חובלים, סרן שגיא צ'קרוב, כדי לקבל הצצה לשלב המאתגר. "השלב הזה מעמיד את הצוערים בפני אתגר אקדמאי רציני", פותח סרן שגיא. "הם נדרשים להתמודד עם שגרת לימודים אינטנסיבית, ותכנים ומקצועות חדשים".

מה עושים בשלב האקדמיה בקורס חובלים? ומה מייחד אותו משאר השלבים? מפקד השלב, סרן שגיא צ'קרוב, עונה לנו על כל השאלות

במקביל ללימודים לתואר, אותו מסיימים הצוערים בזמן קצר במיוחד, הם ממשיכים לעבור שלל תכנים צבאיים. "הצוערים לא סטודנטים רגילים. בנוסף לתואר, שהם משלימים במספר חודשים בלבד, הם נדרשים גם לנהל משימות מגוונות ומאתגרות ולעמוד בלוחות זמנים צבאיים".

השגרה של הצוערים בשלב זה היא עמוסה במיוחד. לאחר סיום הלימודים, בשעות אחר הצהריים, הם זכאים לזמן לימוד אישי. משם הם ממשיכים לאימון גופני, ואחריו עוברים גם אימוני סימולטורים שמכינים אותם לשלב הייעודי - שהוא השלב הבא והאחרון בקורס חובלים.

"אנחנו מקפידים על איזון בין הלימודים לתואר, שהם המשימה העיקרית של השלב, לבין משימות צד של העשרה ולימודים צבאיים", מפרט סרן שגיא. "לכן גם במהלך השלב הזה, הצוערים עוברים שיחות עם מפקדים ושומעים על תפקידים שונים, על דילמות פיקודיות".

כדי לשמור על החיבור לשטח במהלך שלב האקדמיה, הצוערים עוברים שהיות בספינות, וגם שבת חינוך שמחזקת את הגיבוש ואת ההווי.

היבט נוסף שמחזק את הגיבוש הוא ערבוב המחזור, בשונה מהחלוקה לצוותים שמתקיימת לפני כן. "אני זוכר שבתור צוער זה היה שלב מאוד מגבש", מעיד סרן שגיא. "יש מטרה משותפת וכולם לומדים ביחד. זה יוצר אווירה של אחדות".

בתקופה רגילה יוצאים הצוערים ללמוד באוניברסיטה, אלא שהשנה הדברים נראו קצת אחרת. בשל הנחיות הקורונה, הלימודים התקיימו בבה"ד זרוע הים. "דאגנו להכין את התשתיות לקראת המשימה", מדגיש סרן שגיא. "הגדלנו את כמות המחשבים הניידים, חיזקנו את האינטרנט, ושדרגנו את כיתות הלימוד הקיימות. אלו דברים ששיפרנו שיישארו גם אחרי הקורונה".

שיתוף הפעולה בין זרוע הים לאוניברסיטת חיפה החל בשנת 2005. בתחילה הצוערים היו עושים תואר B.A כללי, ובשנים האחרונות עברו לתואר ראשון במדעי המדינה. סרן שגיא מסביר כי הסיבה לכך מתקשרת ישירות למקצוע החובל. "הצוערים לומדים כתיבה אקדמית, מעשירים את הידע הכללי, ומרחיבים אופקים בנושאים רלוונטיים וקריטיים לשירות כקצין ימי".

כחלק מהתואר, הם עוברים קורסים נוספים שעוסקים בהיסטוריה של זרוע הים, בהתפתחות ציים ברחבי העולם, במנהיגות צבאית, קבלת החלטות, רטוריקה ועוד - כל אלו כדי לפתח את הצוערים ולהכין אותם לשירות כמפקדים בים.

לאורך השלב, הצוערים נדרשים לקחת חלק פעיל בניהול המשימות השונות. "אנחנו מיישמים מנגנון של ביזור אחריות", מתאר סרן שגיא. "אנחנו ממנים בעלי תפקידים, ומקיימים ישיבות שבועיות בהן הם מציגים את העבודה וגם מעלים יוזמות".

בנאומו בטקס סיום השלב, אמר סרן שגיא לצוערים: "מפקד בים נדרש להיות בן אדם, ולא סתם בן אדם, הוא נדרש להיות אדם חושב, ביקורתי, ובעל בינה. הוא צריך לדעת להפעיל שיקול דעת, ולבצע החלטות קשות. הוא צריך לדעת לעמוד על שלו".

"לצוערים שלי, מחזור 143", הוא מסכם. "אני מאחל שתמיד תישארו עם הראש למעלה ועם ברק בעיניים. ראו את היופי שבדברים ונצלו הזדמנויות. תהנו מכל רגע, הזמן הזה עובר כל כך מהר ולא חוזר. בראייה לאחור, היו שלמים עם עצמכם ועם התהליך שעברתם".

עוד כתבות בנושא

loading...