בין היבשה לים בין היבשה לים

בין היבשה לים

דריה לוסטיגר

סירה עוינת שעושה את דרכה אל החוף וכוחות אויב שפותחים באש לעבר כלי הבט"ש הם רק חלק מהאיומים הממשיים מולם עומדים כוחותינו בזירה הצפונית. לאחרונה יצאו כוחות מאוגדה 91 ופלגת הביטחון השוטף 914 לאימון משותף, כך זה נראה

בימי שגרה, על שמירת הביטחון בזירה הצפונית אמונות בין היתר אוגדה 91 בגזרת היבשה, ובזירה הימית - לוחמי פלגה 914, כשכל אחת מהן מתמקצעת בזירתה. אך מה קורה כשהאויב פורץ את תוואי השטח ומאיים מתוך החוף על הכוחות בים, או להפך? לשם כך בדיוק התכנסו לוחמי האוגדה וכוחות הבט"ש לתרגול משותף.

"פלגה 914 יודעת לתפעל מצוין את האירועים שקורים בים, ואוגדה 91 יודעת לתפעל מצוין את האירועים שקורים בחוף", פותח מפקד סיירת יסעור, סרן בן קוללי, שהוביל את התרגיל מצד פלגה 914. "השאלה היא מה קורה כשיש איום שמופיע בשתי הגזרות, או לחילופין אירוע שמתחיל בגזרה אחת ועובר לשנייה. איך מתבצעת העברת המוקד? מי מתפעל את האירוע?"

כלומר, מה נדרש משתי היחידות על מנת לעבוד יחד ולחסל את האיומים שנצבים לפניהם? "שיתוף הפעולה הבין-זרועי הוא מהותי מאוד. האויב שלנו כל הזמן מתעצם ביכולות הלחימה והאמל"ח שלו", מציין סרן קוללי. "אם נחשוב שכל זרוע יכולה לעבוד באופן נפרד, תמיד נישאר מאחור ביחס לאויב".

סירה עוינת שעושה את דרכה אל החוף וכוחות אויב שפותחים באש לעבר כלי הבט"ש הם רק חלק מהאיומים הממשיים מולם עומדים כוחותינו בזירה הצפונית. לאחרונה יצאו כוחות מאוגדה 91 ופלגת הביטחון השוטף 914 לאימון משותף, כך זה נראה

אז מה בעצם קרה שם, בנקודה שבה הים פגש את היבשה על הגבול הצפוני באישון לילה? "דימינו איומים מהחוף שזלגו לאיזור הבט"ש בים, שם הדבורות תפעלו את האירוע, והיו אירועים מהים שזלגו ליבשה על מנת לתרגל את לוחמי האוגדה להתמודד עם איום פח"עי שמגיע מהים", מתאר סרן קוללי את מהלך האירועים.

באירועים מסוג זה, הלוחמים הן מהאוגדה והן מהפלגה מתמודדים עם מספר אתגרים. הראשון - השפה. המונחים, המושגים ואפילו שפת הקשר חייבים להיות ברורים לשני הצדדים על מנת לעבוד יחד. "שפת החי"ר ושפת זרוע הים שונות בפן המבצעי. על מנת להצליח לתפעל אירוע ביחד אנחנו חייבים לדבר בשפה משותפת", מסביר סרן קוללי.

אתגר נוסף הוא הצורך בהיכרות והבנה מעמיקה של יכולות היחידה השנייה. "אנחנו לא מסוגלים להיעזר ביחידות החי"ר אם לא נדע באיזה אמל"ח הם משתמשים והאם הוא רלוונטי לאיום מסוים", מפרט סרן קוללי. "האתגר פה הוא להבין את עולם האמל"ח אחד של השני, כך שנדע מתי ומול אלו איומים נוכל להיעזר זה בזה".

"עוד אתגר שאנחנו מתגברים עליו הוא זווית הראיה של האיום", הוא ממשיך, כי איום שלא רואים הוא איום שקשה מאוד לחסל. "כשאנחנו מסתכלים על היבשה מתוך הים אנחנו רואים בעיקר את קו החוף, אבל האיומים יכולים להיות גם בעומק היבשה באזור שבו הראות שלנו לא טובה. נוסף על כל זה תמיד יכולות להיות הפרעות אחרות, כמו גבעה, או עמקים וגאיות". או בקיצור, דברים שרואים משם לא רואים מכאן.

לבעיה הזאת העמידו הפלגה והאוגדה יחד מספר פתרונות, ביניהם רחפן שיטוס מעלה ויספק תמונה מהאוויר, מערכות אלקטרוניות מתקדמות וגם תחנת החוף של זרוע הים שסורקת את הגבול בצורה היקפית.

האתגר הרביעי, ואולי המורכב מכולם, הוא ההבדלים שבין האיומים המוכרים ללוחמי האוגדה, לבין האיומים המוכרים ללוחמי הפלגה. "איומים שמכירים בחוף הם למשל כוחות אויב שחודרים דרך גדר המערכת, או נמצאים צפונית לה ומהווים סכנה לכוחות שפרוסים על הגבול. בזמן שבים אנחנו מדברים על איומים תת מימיים, או סירות נפץ פח"עיות".

אז מה בעצם הושג בתרגיל הזה? "בראש ובראשונה, הגעת כוחות חי"ר לאיום שחדר מהים לחוף בדיוק בנקודה שהכוחות בים הגדירו להם", עונה סרן קוללי. בנוסף, סרן קוללי מסביר שאחד המדדים שנקבעו להצלחת התרגיל הוא התאמת הפעלת האש והאמל"ח היבשתיים לזירה הימית, ולהפך.

"על מנת לפעול בסנכרון ולמנוע סיכון לפגיעה מאש כוחותינו, נדרשה מאיתנו למידה מעמיקה של אופן פיזור האמל"ח בו משתמשים לוחמי החי"ר, ואילו מלוחמי האוגדה נדרשה הבנה של אופן פיזור האמל"ח שלנו".

המדד השלישי שנקבע הוא שימוש במערכת 'משואה', שמשמשת לבקרה ובניית תמונה. "חשוב מאוד לתרגל את השימוש במערכת על מנת לצבור ניסיון קריטי. הלוחמים צלחו את המשימה הזו בצורה מעולה והצלחנו לקבל תמונת 'משואה' טובה מהכלים בים".

התרגיל יחד עם אוגדה 91 מגיע לאחר רצף של תרגולים שוטפים, ותרגיל משמעותי נוסף, שהתרחש לפני כחודש בהשתתפות כוחות חיל התותחנים וכוחות הבט"ש. "אנחנו חושבים כל הזמן על דרכים חדשות לשפר את שיתוף הפעולה בין היחידות. זה בא לידי ביטוי בהגעה של בעלי תפקידי מפתח ליחידות השונות, הצטרפות לסיורים ולמידה של היכולות, האנשים והתפתחות האמל"ח בצד השני", מסביר סרן קוללי.

"גם בתקופת הקורונה אנחנו בקשר שוטף דרך הטלפון והרשת הסודית. דבר נוסף שהוא לא פחות חשוב, הוא היכרות אישית של הלוחמים, הקצינים והמפקדים באוגדה. ברגע שאתה מכיר מישהו אישית העבודה המשותפת משתפרת".

ומה לגבי העתיד? סרן קוללי צופה שהקשר בין שתי היחידות רק ילך ויתהדק. "נמשיך לבצע תרגילים נרחבים משותפים, שכוללים הצטרפות של נציגים מהפלגה לתרגול בחוף יחד עם האוגדה, כדי להבין מה הם עושים, ולהיפך, הצטרפות של אנשי האוגדה להפלגות הבט"ש".

בינתיים סרן קוללי מסכם את התרגיל האחרון כהצלחה, ומשוכנע שגם הכוחות שבים וגם אלו שביבשה מוכנים ומזומנים למערכה הבא: "הפקנו הרבה לקחים ומסקנות. הגענו לתוצאות יפות גם ברמת הלמידה וגם ברמת ההתעצמות המקצועית שלנו והכרת היכולות".

"אנחנו בפלגה 914 עובדים לילות כימים כדי לאפשר לאזרחי הצפון לישון בשקט", מסכם סרן קוללי. "יש לנו לוחמים ומפקדים מסורים ויכולות מצוינות. תקופת הקורונה העמידה אותנו במבחן לא פשוט, ולמרות זאת, אנחנו מוכנים וערוכים".

loading...