מתרגלים הצלת חיים מתרגלים הצלת חיים

מתרגלים הצלת חיים

דריה לוסטיגר

אירוע ירי, פיצוץ מטען או שריפה, פצועים קשה בשטח – אלו הם רק חלק מהתרחישים שנערכו בתרגיל הרפואה המקיף בבסיס חיפה

השעה: 14:00. האירוע: פיצוץ מטען חבלה באיזור המגורים בבסיס. בין הפצועים ישנה חיילת פצועת ראש, חיילים שנפגעו מרסיסים, וחייל נוסף שלוקה בהתקף חרדה. לאיזור מוקפצת כיתת הכוננות של המרפאה. תוך פחות מחצי שעה הצוות, פרמדיק ושלושה חובשים, מצליחים לפנות את כל הפצועים להמשך טיפול רפואי.

מדובר בתרחיש מדומה, שנערך כחלק מתרגיל רפואה מקיף המתרחש בבסיס חיפה אחת לחצי שנה. במהלך שלושה ימים צוות המרפאה, הכולל 2 פרמדיקים וארבעה חובשים (מתוכם שניים בתהליך הכשרה לתפקיד מנהל אירוע), מתרגל באופן עיוני ומעשי טיפולי רפואת חירום - כשגולת הכותרת: תפעול אירוע חירום רב נפגעים.

אירוע ירי, פיצוץ מטען או שריפה, פצועים קשה בשטח – אלו הם רק חלק מהתרחישים שנערכו בתרגיל הרפואה המקיף בבסיס חיפה
"מטרת התרגול בראש ובראשונה היא לחזק את הכשירות של החובשים להעניק טיפול רפואי במצבי חירום, כיוון שאלו לא תרחישים שאנחנו מתמודדים איתם ברוב ימי השגרה", מציינת קצינת ארגון רפואי בב"ח, סג"ם הילה רבד, שהובילה את התרגיל.

במהלך התרגיל, למד והתנסה הצוות הרפואי במתן טיפול למגוון תרחישי חירום, ביניהם ניתוחי שטח, טיפולים בפגיעה באיזורים חיוניים, הלם, החייאה, עצירת דימומים ופגיעות אקלים. את כל החומר שלמדו הביאו לידי ביטוי בשני תרחישים: הראשון אירוע ירי בבסיס, והשני פיצוץ של מטען חבלה והתלקחות שריפה.

במשך שני סבבים, כשכל אחד אורך כחצי שעה, רצו החובשים ללא הפסקה - בדקו הכרה, לקחו מדדים, הכינו את הפצועים לפינוי ואף ביצעו פורצדורות רפואיות בשטח עצמו. כל זאת בזמן שמדריך הרפואה, רב"ט אלישע הדר, שתפקידו להעביר הכשרות ותרגילים לצוותים הרפואיים בזרוע, מעדכן ומשנה את המצב כל כמה דקות.

גם בתוך הרעש והבלאגן, יודע כל אחד את תפקידו - החובשים שמספקים את המענה המידי ביותר, פרמדיק שעובר פצוע פצוע, וכל זאת תחת ניצוחו של מנהל האירוע שמקשר בין כולם. "אירוע רב נפגעים הוא עמוס וחסר סדר מטבעו", מסביר אלישע.

"למרות התנאים המאתגרים, בשני הסבבים פעלו אנשי הצוות במקצועיות ורצינות, והוכיחו שהם יודעים בדיוק מה לעשות. זה היה אימון פורה, ואני מאמין שהצוות למד ממנו".

loading...