הדרך הביתה הדרך הביתה

הדרך הביתה

רבקה פיין

שלושה ממסיימי קורס צוללן מספרים על החיים בחוץ-לארץ, השיבה למולדת והשאיפה להתגייס למסלול משמעותי ומאתגר

החיים בארץ זרה יכולים להביא לניתוק מהארץ ומתחושת השייכות למולדת, אך זה לא המקרה של סמל ע', א' ות', שהשבוע מסיימים את קורס צוללן, אחד הקורסים המאתגרים ביותר בצבא, לאחר שנה וחודשיים של הכשרה.

המסיימים, שגרו תקופה ממושכת בחו"ל, חוו ילדות מעט שונה מרוב הנוער בישראל. אך זה לא עצר אותם מלהתגייס לשירות משמעותי, והחוויה אף תרמה ובנתה את יכולותיהם.

סמל ע', התגורר בקליפורניה, ארה"ב בין הגילאים 4 עד 9, ולשנה נוספת בגיל 17

"כשחזרתי לארץ בגיל תשע זה היה מאוד קשה, הגעתי לכיתה ד' לבית ספר דתי ולא ידעתי לכתוב או לקרוא בעברית. ידעתי לדבר עברית כי זה מה שדיברנו בבית, אך הייתי צריך ללמוד לקרוא ולכתוב", מספר סמל ע'.

כאשר חזר סמל ע' משנה נוספת בקליפורניה במהלך התיכון, התחזק בו הרצון להתגייס לצבא. "הבנתי שאני רוצה לחיות פה, ולדעתי כל אחד שחי פה צריך לתת מעצמו חזרה למדינה".

לשייטת 7 הגיע בזכות הסקרנות לתפקיד, וגם בעקבות אביו ששירת בזרוע הים. "ידעתי שאני רוצה להגיע לזרוע הים, כי אבא שלי היה חובל בסטי"ל. אחרי שקיבלתי זימון לגיבוש צוללן חקרתי קצת על התפקיד וראיתי שזה מעניין אותי".

במהלך 12 שנות לימודיו, סמל ע' התחנך בתשעה בתי ספר שונים ומגוונים: דתי, חילוני, דמוקרטי, אמריקאי, ופנימייה בינלאומית בה למד במהלך התיכון. "כשהתגייסתי זו הייתה הפעם הראשונה שהייתי בסביבה שמתנהלת רק בעברית. הלימודים בקורס לא היו פשוטים עבורי, אבל הנה אני מסיים את הקורס ואני גאה ומסופק שהצלחתי", הוא אומר בחיוך.

סמל ע' מסכם את הקורס בהתרגשות גדולה וציפייה להמשך. "זה היה תהליך מאתגר אבל הצלחתי להסתדר גם בלימודים וגם מבחינה אישית, ואני מאוד שמח להגיע למעמד הסיום יחד עם חבריי הקרובים".

 

סמל ע'
סמל ע'

סמל א', התגורר בניו יורק, ארה"ב בין הגילאים 13 עד 17

"לפני שעברתי לארה"ב עם משפחתי גרנו בקיבוץ בצפון הארץ. אחרי המעבר הקפדנו לשמור על קשר ולבוא לבקר, ועדיין הרגשתי שהרמה של העברית שלי ירדה", מעיד א'.

למרות שהייתה להם חוויה חיובית באמריקה, היה לו ברור שמשפחתו תשוב לישראל. "היה מדהים לחיות באמריקה ולחוות עוד עולם ותרבות שונים מאוד מהארץ, אבל ידעתי תמיד שהמגורים שם זמניים ושנחזור לארץ. אני מאוד מחובר למדינה, ישראל היא הבית שלי".

ואכן, כשהיה א' בתיכון הוא שב ארצה עם משפחתו. "כשחזרנו לארץ לא ידעתי הרבה על הצבא. לא הכרתי יחידות בצבא וגם לא הכרתי את תהליך המיונים".

בהמשך קיבל א' מיונים לצוללת, והוא הראשון ממשפחתו שהתגייס לזרוע הים. "אחת הסיבות שחזרנו לארץ הייתה כדי שאתגייס", הוא משתף.

"הקורס היה ארוך, וכלל לימודים לא פשוטים וגם פעילויות פיזיות מאתגרות. אני מאוד מתרגש לסיים אותו ולהיכנס לתפקיד בצוללת".

סמל א'
סמל א'
סמל ת', התגורר בסינגפור בין הגילאים 8 עד 12

"המעבר לסינגפור בהתחלה היה מאוד קשה. אומרים שבוכים כשהולכים ובוכים כשחוזרים, ובאמת ככה היה אצלי - לאט לאט התרגלתי למקום, הכרתי אנשים מכל העולם והתחברתי לתרבות חדשה", מספר ת'.

ת' למד בסינגפור בבית ספר בינלאומי. "אלו היו שנים מאוד חשובות ברכישת השפה, עד היום אני קורא באנגלית והטלפון באנגלית, אבל מדבר בעברית".

כשהגיע הזמן להתגייס, ת' ידע שחשוב לו להגיע לשירות משמעותי במיוחד. "רציתי להגיע למקום טוב בצבא. קורס צוללן הוא קורס ארוך, עם הרבה חומר קשה ומאתגר. הקורס בוחן יכולות שונות ומיוחדות כמו יכולות למידה, וגם יכולות להתחבר עם אנשים ולהיות חלק מצוות. בצוללת כל אחד תלוי אחד בשני".

ת' מתאר שהידע בשפה האנגלית עמד לצדו במהלך הלימודים העיוניים בקורס. "בעולם הצוללות הרבה מהידע והחומרה הוא באנגלית, מה שמאוד עזר לי".

הדרך שעבר הייתה ארוכה ולא תמיד פשוטה, אך השבוע יסיים ת' יחד עם חבריו את קורס הצוללן בהצלחה. "במהלך הקורס אנחנו עוברים שהיות בצוללת, ובעיניי הן יעזרו לי במעבר בין הקורס לשירות הסדיר. זהו תפקיד עם המון אחריות ולחץ, אך אני יודע שאני אסתגל ואפיק את המיטב".

סמל ת'
סמל ת'

עוד כתבות בנושא

loading...