נפרדים ממפקד פלגה 916 נפרדים ממפקד פלגה 916

נפרדים ממפקד פלגה 916

אופק ארד

לאחר כשנה וחצי של פיקוד על פלגה 916, נפרד סא״ל רן שטייגמן מהתפקיד ומהלוחמים ומסכם תקופה משמעותית במיוחד

מהתמודדות עם נגיף הקורונה ועד מבצע ״שומר החומות״, השנה וחצי האחרונות היו בלתי צפויות ועמוסות באתגרים. לכל אורך התקופה, לפלגה 916 היה דבר אחד יציב ואיתן - המפקד שלה. כעת סא״ל רן שטייגמן מסכם את התפקיד המשמעותי, היעדים שהשיג והחוויות שצבר, ומצפה להמשך דרכו הצבאית.

את מסעו בזרוע הים החל סא"ל שטייגמן אי שם בשנת 2002, כשהתגייס לקורס חובלים. משם המשיך לשירות בספינת הטילים אח״י גאולה, ולאחר מכן הגיע לפלגה 916, שם היה סגן מפקד וגם מפקד של ספינות הדבור.

באותה תקופה החלו להגיע לבסיס ספינות חדשות מדגמי הדבורה והשלדג, וכשלושה חודשים לאחר מכן החל סא״ל שטייגמן את תפקידו בתור מפקדה הראשון של ספינת 833.

לאחר תפקידו כמפקד ספינה המשיך לפיקוד על סיירת כריש בפלגה. בהמשך דרכו ביצע תפקידים שונים בשייטת הסטי״לים, למד שנה בארה״ב, שירת כראש לשכת מפקד מפקד זרוע הים, סיים בהצלחה תואר ראשון ושני ואז חזר לבסיס אשדוד לשרת בתור מפל"ג אג״ם - וכל זאת לפני הגעתו לתפקיד הנוכחי.

לאחר כשנה וחצי של פיקוד על פלגה 916, נפרד סא״ל רן שטייגמן מהתפקיד ומהלוחמים ומסכם תקופה משמעותית במיוחד

גם חייו האישיים קשורים לזרוע הים בקשר עמוק. ״הכרתי את אשתי בבסיס אשדוד, בתקופה שאני הייתי מפקד סיירת והיא הייתה סמפל״גית שליטה״, הוא נזכר ומוסיף בחיוך גדול: "יש לנו יחד ארבעה ילדים מדהימים, והחמישית בדרך״.

סא״ל שטייגמן מתאר את תפקיד המפל"ג בארבעה מישורים. המרכזי הוא מוכנות למלחמה ופעילות מבצעית, ונושאי התרבות הארגונית, כוח אדם וסדר ומשמעת תומכים ומשלימים אותו.

"ראשית כל, כאנשי צבא אנחנו דואגים לביטחון המדינה, אנחנו פועלים 365 ימים בשנה, 24/7. במהלך השנה וחצי שפיקדתי על הפלגה ביצענו פעילות מבצעית מטורפת מבחינת המורכבות שלה, פרצנו גבולות ועבדנו בשיתופי פעולה עם יחידות אחרות בזרוע ומחוצה לה. כל לוחם מחובר למשימה, מבין את גודל אחריותו ומונע מכוח פנימי״, הוא מפרט.

״מבחינת התרבות הארגונית התחום נורא רחב, הוא יכול לבוא לידי ביטוי בעמידה בזמנים, תרבות דיון, ניהול והפקת לקחים, אבל גם בנכונות לתת את הסיבה וההסבר הגיוני לכל פקודה ללוחם בקצה, וביעול של מעבר הנתונים בינינו״.

בנושא כוח האדם, סא"ל שטייגמן מדגיש: "ההון האנושי הוא באמת המשאב היקר ביותר שלנו - זו לא סיסמה! היכולת להשפיע על לוחם ולהיות דמות משמעותית לבן אדם שעומד כעת בתחילת חייו העצמאיים היא בעיניי מאוד מרגשת. במהלך תפקידי דאגתי לקדם ולראות את הפוטנציאל הגלום בלוחמים שלי״.

״הנושא האחרון הוא הדגש על סדר ומשמעת. בסופו של דבר אנחנו נמצאים במסגרת צבאית שבה קיימים חוקים ופקודות. הפלגה היא סמן ימני בכל מה שקשור לארגון ועל מנת להצליח במערכה צריך להיות ממושמעים״, הוא קובע.

״החיבור של כל הנושאים הללו הוא מה שתפקיד המפל״ג מסמל בעיניי. אני תמיד אומר שאני רואה את הלוחמים כילדים שלי, ולכן אני יכול לתבוע ולדרוש מהם יחד עם זה שאני אוהב אותם ומחבק אותם. זה היה האופן שהובלתי והאופן שאני חושב שנכון להוביל את הפלגה קדימה״.

השירות המבצעי בזירה הימית הדרומית יחד עם שנת הקורונה והמערכה הצבאית היו בהחלט מאתגרים, אבל מפקד הפלגה יצר מסגרת תומכת עבור משרתי הפלגה ויחד הם הצליחו להתעלות על כל קושי.

"לעבור את התקופה הזו עם המורכבויות שהיו באופן שעברנו, ובסוף שהלוחמים ירגישו משמעותיים, זה אתגר פיקודי וניהולי שהוא לא פשוט״, הוא מודה.

"אבל מבחינתי הצלחנו להתמודד עם הכל בצורה מעולה. הקפדתי לשמור על קשר עם החיילים גם בתקופות שלא הייתי יכול להיפגש איתם, דרך מזכרים שבועיים שהייתי כותב ומקריא להם. שיפרנו את מתווה הפעילות של הפלגה וייעלנו אף יותר את המוכנות שלנו לקרב״.

ומה לגבי מוכנות הפלגה למערכה הבאה? ״הפלגה ברמת כשירות מאוד מאוד גבוהה, הפעילות המבצעית שאנחנו מבצעים מצביעה על מוכנות לכל אירוע. אני חושב שמבצע ״שומר החומות״ היה תצוגת תכלית ליכולות של הפלגה, ברגע האמת הוכחנו את הכוח והמבצעיות של הלוחמים שלנו. עם זאת אנחנו נשארים דרוכים וערניים להתעמת עם כל סיכון שעשוי לאיים על המדינה ותושביה״.

כשהוא נשאל מה הדבר שיישאר חקוק בזיכרונו מהתפקיד, סא"ל שטייגמן עונה ללא היסוס - האנשים. ״מרגש לשמוע את התודה ואפילו לקבל מחיילים שמשתחררים מכתבים על התקופה״, הוא עוצר לרגע ומראה לי קלסר בו מתויקים שלל מכתבים, ״לוחמים באים אליי אחרי 10 שנים ומספרים לי כמה השפעתי עליהם, זה גורם לי להבין מה החשיבות של התפקיד שלי ומבחינתי החיילים שלי הם הדבר המרכזי באמת״.

על מחליפו בתפקיד, סא"ל רועי גרדוש, הוא מספר: "את רועי אני מאוד מעריך. אני מכיר אותו שנים, סומך עליו ב-100 אחוז ושמח שהוא מחליף אותי בתפקיד".

״חשוב לי לציין״, מוסיף סא״ל שטייגמן לקראת סיום: ״ בנוסף לתפקידם החשוב, משרתי הפלגה סופגים פה את הערכים להיות בסוף אזרחים יותר טובים. אני תמיד אומר שלוחם שמסיים פה שירות חד משמעית יותר מוכן לחיים עצמאיים, הם רוכשים פה יכולות לעתיד״.

מסעו הצבאי של רן לא נפסק כאן, והוא עתיד להיכנס לתפקיד מפקד מפלגה 32. "אני שואף להיות מסופק בתפקיד הבא לפחות כמו שאני מסופק מהתפקיד הזה, ומקווה להצליח לגעת באנשים כמו שהצלחתי לגעת במשרתי פלגה 916".

עוד כתבות בנושא

loading...