שלושה דורות של עצמאות שלושה דורות של עצמאות

שלושה דורות של עצמאות

עינב דנילוב

השם - אח"י עצמאות אינו רק שם, הוא נושא איתו גם היסטוריה ומורשת. מפקדה של אח"י עצמאות - סער 4 ומפקדה של אח"י עצמאות החדשה מספרים על מסורתה וציווינה של אח"י עצמאות לאורך השנים

בצי ספינות זרוע הים, ישנן ספינות רבות עם שמות מיוחדים ומעניינים, אך מעטות הספינות הנושאות בשמן כל כך הרבה היסטוריה כמו אח"י עצמאות.

השם "עצמאות" ניתן לראשונה לאוניית מטען שנרכשה על ידי המוסד לעליה ב' והוסבה לאוניית מעפילים. את ארגון והדרכת המפעילים ערך ארגון הפלמ"ח שניהל את רישומם וקיים מחנות הדרכה לשיט למעפילים בערי מגוריהם. על הספינה היו כ-8000 מעפילים, רופאים, אחיות ומלווים מארגון הפלי"ם (פלמ"ח ימי).

לבריטים נודע על ההפלגה ועל תוכניות ההעפלה עוד כשהספינה הייתה בשלב ההסבה לאוניית נוסעים. עם הבריטים הושג הסכם כי ישתלטו על הספינה ללא נשק ובתמורה יזכו לשיתוף פעולה. המעפילים ומלוויהם הובאו למחנות העצורים בקפריסין.

השם - אח"י עצמאות אינו רק שם, הוא נושא איתו גם היסטוריה ומורשת. מפקדה של אח"י עצמאות - סער 4 ומפקדה של אח"י עצמאות החדשה מספרים על מסורתה וציווינה של אח"י עצמאות לאורך השנים

הפלי"ם השתתף וערך עוד עשרות מבצעי העפלה, ובינו לבין זרוע הים של ימינו קשר הדוק. עם הקמת המדינה ופירוק ארגוני המרי, אנשי הפלי"ם הצטרפו לשירות הימי, שלימים הפך לזרוע הים, והיוו את החלק הארי של הקצונה והפיקוד בו. אנשי הפלי"ם היו גם אלו שהקימו את שייטת 13 שלימים תהפוך לאחת מיחידות העילית של צה"ל.

ספינת חיל הים הראשונה שנקראה בשם - אח"י עצמאות, הייתה ספינת טילים מדגם סער 4. הספינה נבנתה במספנות ישראל ונכנסה לשירות זרוע הים בשנת 1979. במהלך שנותיה בזרוע השתתפה אח"י עצמאות במבצעים רבים ובפעולות נועזות כגון מלחמת לבנון הראשונה, לכידת ספינת אופרטוניטי (opportunity) וכן בפעילות ביטחון שוטף ענפה. אח"י עצמאות יצאה מפעילות מבצעית בשנת 2014.

אל"ם סמיון גמבורג העביר חלק משמעותי משירותו הצבאי כקצין ומפקד באח"י עצמאות, "אני הכרתי את אח"י עצמאות משנת 2003. שירתי בספינה הזאת בכל מיני גלגולים, מסיום קורס חובלים ובסוף סגרתי מעגל כשנהייתי המפקד שלה", הוא פותח.

באדיבות ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון
באדיבות ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

לאח"י עצמאות תמיד הייתה מורשת של מצוינות מקצועית וטכנית. כאשר אל"ם סמיון פיקד עליה, אח"י עצמאות כבר הייתה ספינה ישנה הדורשת תחזוקה רבה ולמרות זאת הצליח צוות הספינה להחזיק את המורשת הגאה שלה.

אל"ם סמיון מספר: "אני פיקדתי על אח"י עצמאות בין השנים 2010-2011 כך שעיקר הפעילות הייתה פעילות מב"ם (המערכה שבין המלחמות), ואלו באמת האירועים הזכורים לי ביותר".

"אירוע אחד שזכור לי במיוחד התרחש כאשר אח"י עצמאות עברה ביקורת מצ"ד (מספן ציוד). זוהי ביקורת בראשות ראש מספן ציוד בה בודקים את כשירות הספינה "ברחל בתך הקטנה"; בודקים את האחזקה ואת הידע הטכני של הלוחמים וממש יורדים לפרטים הקטנים".

באדיבות ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון
באדיבות ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון


"אני תמיד הייתי מחובר לעולם הטכני לכן היה לי חשוב מאוד שנתכונן כמו שצריך לקראת הביקורת. עבדנו מאוד קשה לקראתה, וזכינו במקום הראשון מבין שלושת הספינות שעברו את הביקורת. אח"י עצמאות הישנה, הדורשת תחזוקה רבה, ניצחה ספינה מדגם סער 4.5 וספינה מדגם סער 5".

"לאחר הביקורת יצאנו להפלגה הבוחנת את תפקודה הטכני של הספינה בעת שיט. כשיצאנו, נכנס נוהל קרב בהול ונאמר לנו לחזור ולהתכונן ליציאה לפעילות מבצעית. באותה תקופה, אח"י עצמאות לא הייתה הבחירה הראשונה ליציאה לפעילות מבצעית מפאת גילה, אך בזכות הצטיינותנו בביקורת ובזכות מערכת ל"א (לוחמה אלקטרונית) מיוחדת שהייתה לנו, נבחרנו לצאת למשימה".

"יצאנו למבצע יחד עם כלים חדישים יותר ובכל זאת הצלחנו להביא הישגים מרשימים בזכות עצמנו. אלו היו רגעי שיא עבורי כמפקד, זה חיזק את תחושת המסוגלות של הלוחמים והוכיח להם שעבודה קשה משתלמת".

על ההווי בספינה מספר אל"ם סמיון: "היו שירים שהצוות היה שר וכל מיני התקהלויות בחרטום, אלו דברים שאפיינו את אח"י עצמאות וגם את שאר שייטת 3. במיוחד זכורים לי המפקדים המצוינים, למרות שהעבודה באח"י עצמאות הייתה קשה והייתה התעסקות רבה בתחזוקה, הם תמיד ידעו לחבר את האנשים למשימה".

 

 

כעת, את השם אח"י עצמאות נושאת ספינת מגן חדשה מדגם סער 6, שיחד עם אחיותיה - אח"י מגן, אח"י עוז ואח"י ניצחון, תתרום להתעצמות זרוע הים ותשמש להגנה על מימיה הכלכליים של ישראל.

לסא"ל קובי עקיבא, מפקדה של אח"י עצמאות החדשה, מוסר אל"ם סמיון, "אני מאוד שמח שאתה מפקד ומביא את הספינה הזו לארץ. אח"י עצמאות זה שם עם המון מורשת - מורשת של ההפעלה וגם מורשתם של המבצעים אליהם יצאה אח"י עצמאות הישנה, אתה ממשיך את ההיסטוריה הזו. ברוך הבא למורשת אח"י עצמאות, אנו מקווים שתמשיך את השם ותקצור פירות בהתאם".

סא"ל קובי מצדו, מבין את גודל המחויבות ומתרגש להמשיך את משימת הדורות, "אני מרגיש מחויבות גדולה למשימה כי ההיסטוריה והמורשת של אח"י עצמאות מחייבת מאוד, אין ספק שמדובר בכבוד גדול".

"אנו מחוייבים לפעול במקצועיות, הצטיינות, אחריות אישית, שותפות ואמון הדדי. אח"י עצמאות תהיה לבית חם לאנשיה, תקדם שיתופי פעולה פנים וחוץ ספינתיים ותדגיש את נושא המים הכלכליים כמשימתנו העיקרית", מסכם סא"ל קובי את חזונו לעתידה של אח"י עצמאות.

עוד כתבות בנושא

loading...