איך נראית הכשרת רש"צים? איך נראית הכשרת רש"צים?

איך נראית הכשרת רש"צים?

רבקה פיין

במשך 10 חודשים מוכשרים צוללנים להיות ראשי צוות, אתמול הסתיים המחזור הרביעי של הקורס

לפני ארבע שנים יצא לדרך המחזור הראשון של קורס הרש"צים (ראשי צוותים) בצוללות. התיישבנו עם מפקד קורס הרש"צים, רס"ן ל', לשמוע על תפקיד הרש"ץ, ועל מהלך הקורס.

רס"ן ל' התגייס בשנת 2002, מילא תפקידים שונים ביניהם גם רש"ץ באח"י תקומה. לאחר שעשה תואר בהוראה וחינוך קיבל את תפקיד המד"ר (מדריך ראשי) בפלגת צוללן בבה"ד זרוע הים, וכיום בנוסף לתפקידו כמד"ר הוא מפקד על הכשרת קורס רש"צים.

"הלוחמים הם האחראים על תפעול הצוללת ותיקון תקלות, הם המפעילים וגם הטכנאים. אם יש תקלה הצוות עצמו אחראי לתקן אותה", מספר רס"ן ל', "רש"ץ הוא הסמכות המקצועית ברמה הגבוהה בתחומו, רש"ץ מכונה נניח הוא זה שמחליט איך לתפעל תקלה ואם צריך לחזור לנמל, והוא נותן את המלצתו למפקד המחלקה ולמפקד הצוללת".

במשך 10 חודשים מוכשרים צוללנים להיות ראשי צוות, אתמול הסתיים המחזור הרביעי של הקורס

לפני פתיחת הקורס היו ראשי הצוותים מוסמכים לתפקיד הרש"ץ על ידי קודמם בתפקיד. הם היו עוברים חפיפה שערכה בין חצי שנה לשנה בה למדו את המערכות של המגמה אליה הם משתייכים.

"הקורס פותח בעבודה משותפת של המטה והשטח; סמש"ט ומש"ט 7, פלגת צוללן בבה"ד ומפקדי הצוללות והקצינים המקצועיים בצוללות מכל תחום, ישבנו, הידיינו והחלטנו מה התכנים שראש צוות צריך לעבור במהלך הקורס".

במהלך עשרת החודשים בקורס, החניכים לומדים את כל מערכות הצוללת; כל בורג, צינור או מכשיר. במהלך הקורס החניכים גם לומדים דרכי חשיבה ופתרון בעיות הנדרשות מרש"ץ, "הרעיון הוא להקנות להם שיטת עבודה ברמה מאוד גבוהה, וידע עיוני רב".

רס"ן ל' מספר כי מעבר לתכנים המקצועיים, בקורס מועברים גם תכנים שעוסקים בפיתוח הרש"ץ ופיקוד, "כשבנינו את ההכשרה, הוספנו לקורס תכנים שאינם מקצועיים. יש שלושה צירים בקורס: מקצועי, ערכי, ומנהיגות. החניכים עוברים הכשרה של פיקוד על לוחמים".

את התוכן הפיקודי הוחלט להוסיף לקורס בגלל אופי העבודה של הרש"ץ בניהול הצוות, "הרש"ץ אחראי על התחום המקצועי והוא צריך לדעת איך לנהל צוות של לוחמים. ראש הצוות כפוף לקצין המחלקה והם עובדים יחד באופן צמוד".

במהלך הקורס עוברים החניכים סדנת פיתוח הרש"ץ בשיתוף עם היועצת הארגונית של בה"ד זרוע הים והיועץ הארגוני של שייטת 7, "אנחנו מובילים 10 מפגשים לאורך הקורס העוסקים במהות התפקיד ובאתגרים הצפויים לרש"צים בתפקידם. אנחנו עוסקים גם בדינמיקה של הרש"ץ ומפקדיו: קצין המחלקה ומפקד הצוללת. ההכשרה היא מקיפה, החניכים לומדים את דרכי העבודה עם המפקדים ועם הפקודים".

בנוסף עוברים בקורס שיעורים על החברה הישראלית, לרס"ן ל' נושא זה חשוב במיוחד, "אנחנו לא רק מכינים רש"צים ולוחמים, כמפקדים בהווה ואזרחים לעתיד במדינת ישראל חשוב לי שיכירו את החברה הישראלית. אנחנו עוברים סיורים בנגב ובעיירות פיתוח ועורכים מפגשים בהם הם מכירים את כל הדתות.
מדברים על ציונות בתקופת קום המדינה, וציונות מודרנית בימינו".

בסיום הקורס החניכים חותמים קבע וממשיכים בשירותם: שירות של רש"צים שכולל שלוש שנים בתפקיד ים ועוד שנתיים בלימודים. לקורס זה אין מיונים, המפקדים בשטח מאתרים את המתאימים, "יש ועדות בראשות מפקדי הצוללות, מש"ט 7 וסגנו, והם בוחרים מי מתאים לתפקיד".

"אין ספק שיש תחושת סיפוק ושליחות בתפקיד. כשאתה מסיים את הקורס יש לך מחלקה משלך שאתה אחראי עליה. כשאתה אחראי על הבטיחות או מתפעל תקלה אתה גם אחראי על חיי אדם, ולהחלטות שאתה מקבל יש משמעות אדירה", מסכם רס"ן ל'.

"אני מאוד גאה בחניכים שמסיימים. זה לא מובן מאליו שצוללנים שמשרתים בתפקיד קשה ותובעני יבחרו להאריך את השירות שלהם עוד יותר. אני מאחל לכל המסיימים הצלחה בתפקיד!"

 

עוד כתבות בנושא

loading...