סיומה של תקופה סיומה של תקופה

סיומה של תקופה

אופק ארד

לאחר שנתיים ענפות בתפקיד, מפקד הזירה הדרומית של זרוע הים, אל"ם אמיר גוטמן מסכם תקופה

בשנתיים האחרונות התרחשו בבסיס אשדוד שינויים מהותיים תחת פיקודו של אל"ם אמיר גוטמן. בחודש שעבר הוא סיים את תפקידו בזירה וכעת הוא עוצר ונזכר ברגעים המשמעותיים שחווה וביעדים שהשיג בתקופת פיקודו על הבסיס.

במהלך שירותו הצבאי מילא אל"ם גוטמן תפקידים רבים ומגוונים בשירות הזרוע - ביניהם עמדות מפתח כגון מפקד פלגה 915 בזירת ים סוף וגם מפקד פלגה 33, מפקד אח"י חץ ואח"י אילת, מדריך ראשי בקורס חובלים ומפקד קורס חובלים. במהלך שירותו, השלים אל"ם גוטמן תואר ראשון במדעי המדינה ותואר שני במנהל עסקים. גוטמן הוא בוגר המכללה לביטחון לאומי בחיל הים האמריקאי ואף שירת בארה"ב במשך שנתיים כנספח זרוע הים בוושינגטון.

"זירת אשדוד היא זירה מורכבת במהותה", הוא מצהיר, "המשימה שלנו היא להגן על יישובי הדרום וכשאתה מגן אתה חשוף לתקיפות של הצד השני. החוכמה היא להגן בצורה יזומה ולא פאסיבית וזה החלק הכי קשה".

"מי שמנצח מלחמות בסופו של דבר הם האנשים, ואנשי הזירה בעלי מוטיבציה גבוהה ומבינים את המשימה". אל"ם גוטמן מספר על הערבות ההדדית של האנשים בזירת אשדוד, "מבחינתי כולם לוחמים, מי שלוחץ על ההדק וכל המעטפת מאחוריו, בין אם מדובר במערך השליטה שעובד במסירות ומתמודד עם אתגרים ושינויים בשנתיים האחרונות, או אנשי כל הפלגות הלוחמות, אנשי האג"ם, המבצעים ותומכי הלחימה".

לאחר שנתיים ענפות בתפקיד, מפקד הזירה הדרומית של זרוע הים, אל"ם אמיר גוטמן מסכם תקופה
בשנתיים האחרונות, נאלצנו להסתגל למציאות אחרת בעקבות מגפת הקורונה העולמית. הוירוס לא פסח על בסיס אשדוד והיווה אתגר משמעותי בזמן כהונתו של אל"ם גוטמן כמפקד הבסיס, "עיקר הקושי היה ההתמודדות עם אי הוודאות. אני מזכיר שבהתחלה לא הבנו מול מה אנחנו עומדים, לאן זה יתפתח ומתי יהיו חיסונים, נדרשנו להשתנות כל הזמן לנוכח המצב. יחידה שיודעת להשתנות היא זו שמצליחה לעמוד על הרגליים הכי מהר, מההתמודדות הזו יצאנו חזקים יותר ומשופרים".

אירוע משמעותי נוסף שהתרחש בתקופת פיקודו של אל"ם גוטמן היה מבצע "שומר החומות", בו באו לידי ביטוי היכולות הגבוהות של הזירה. "כל הצעדים והאימונים שעשינו שירתו אותנו ביום הפקודה. תפיסת ההפעלה שלנו פגשה את הפרקטיקה הצבאית ויחד הביאו לפעולות באיכות גבוהה במיוחד. הצלחנו להכות באויב במידה משמעותית מבלי לחשוף את פעילות ההגנה שלנו".

"אחד מהאתגרים המשמעותיים במהלך המבצע היה לעבוד בשיתוף פעולה אינטנסיבי בין יחידות זרוע הים השונות לחטיבות חי"ר בפיקוד דרום, ובאוגדת עזה בפרט, תוך התחשבות במגבלות ביטחון השדה והמידע, אך זהו גם חלק בלתי נפרד מהיכולת שלנו לנצח ביחד", מוסיף אל"ם גוטמן.

"הכשירות שלנו מאוד גבוהה ורשמנו הצלחות מבחינה טכנית ומבחינה ביצועית. הייתה נכונות גבוהה מצדם של החיילים להילחם במערכה ולהפגין את כשירותם המקצועית. אני מאמין שלמערכה הבאה נגיע חזקים אף יותר".

במהלך תקופת פיקודו של אל"ם גוטמן, שתי יחידות תחת הבסיס קיבלו לראשונה צל"שים (ציון לשבח) ממפקד זרוע הים על פעילות מבצעית פורצת דרך. תחת אל"ם גוטמן, נכנסו לפעולה מערכות אמל"ח חדישות לטובת גילוי וזיהוי של איומים, וכן שופרו יכולות הדיוק והפגיעה באויב.

"אני גאה באנשים שלי שהיו נכונים לכל אתגר. הצלחנו לעמוד בכל משימה שקיבלנו, והעובדה שהחיילים בזירה כל כך מחוברים למשימה זו הגאווה הכי גדולה שלי. אני חושב שההתנהלות של אנשי הבסיס במבצע "שומר החומות" הביאה לידי ביטוי את כל הערכים שאנחנו מדברים עליהם - מחתירה למגע, דרך מקצועיות, נחישות וערבות הדדית, מהחייל ששומר בש"ג ועד הלוחם שמגן בים".

במילות הסיכום שלו הוא שיתף, "הדבר שמייחד את הזירה הוא תחושת החיבור למקום ולאנשים. יש כאן אופי מיוחד שתמיד נשאר איתך, וגם עכשיו כשאני יוצא מהתפקיד אני עדיין מרגיש את החום והמשפחתיות".

סיומה של תקופה

loading...