אותה היחידה, שתי נקודות מבט אותה היחידה, שתי נקודות מבט

אותה היחידה, שתי נקודות מבט

אופק ארד

שני דורות של משרתי ילת"ם מספרים על היחידה מנקודת מבטם

לרגל חגיגות 40 שנה להקמת ילת"ם (היחידה למשימות תת מימיות), יצאנו לבדוק מה השתנה ביחידה מאז הקמתה. לצורך כך שוחחנו עם המשרת הותיק ביותר בפלגת הצוללים ביחידה, ועם החיילת הצעירה ביותר. הנה מה שהשתנה עם השנים ומה שנשאר בדיוק אותו דבר

הציגו את עצמכם:

"אני סמל שחף פילו".

"קוראים לי מתן בר, אני כרגע בדרגת רב סרן".

מהו התפקיד שלכם?

סמל פילו: "אני משרתת בילת"ם. בדיוק השבוע סיימתי את מסלול ההכשרה ונבחרתי לשרת בפלגת צוללים. הפעילות השוטפת של היחידה כוללת סקירות תת מימיות, צלילות עומק, עבודה עם כלים שונים, שיתוף פעולה עם יחידות הזרוע וכמובן, משימות שאני לא יכולה להרחיב עליהן".

רס"ן בר: "אני משרת כמפקד פלגת צוללים בילת"ם ומתוקף תפקידי אני אחראי על כל החיילים בפלגה והמשימות שהם מבצעים".

שני דורות של משרתי ילת"ם מספרים על היחידה מנקודת מבטם

מתי התגייסת לצה"ל?

סמל פילו: "לפני כמעט שנה בדיוק, ב- 19 בנובמבר שנת 2020".

רס"ן בר: "התגייסתי באפריל 2001. שירתתי ביחידה מרגע הגיוס, מה שאומר שאני כבר 20 שנה כאן".

תוכלו לספר לי איך אתם רואים את היחידה ואת המהות שלה מנקודת מבטכם?

סמל פילו: "אמנם רק עכשיו סיימתי את המסלול והתחלתי את השירות הסדיר, אבל לדעתי המשמעות של היחידה באה לידי ביטוי בזמינות הגבוהה שלנו לכל הקפצה, אנחנו יחידה שבאמת עובדת מסביב לשעון. שנית, הייחודיות של היחידה מתבטאת בשיתופי הפעולה המתחוללים בה, בין אם זה בין אנשי היחידה או בין היחידות השונות בזרוע. עוד ערך שמאוד בולט הוא ערך המקצועיות שכולנו מפגינים כשאנחנו מבצעים את עבודתינו".

רס"ן בר: "ילת"ם בשבילי היא קודם כל משפחה. הגעתי אליה ברגע שהתגייסתי, גדלתי בה ועכשיו אני חונך את הדורות הבאים. זו יחידה שעושה כל מה שנדרש ממנה, מתחת למים וגם מעל המים, בצורה הכי מקצועית והכי יעילה שאפשר. פעם כשהייתי צעיר ונמרץ, חשבתי שאני יכול לעשות הכל. עכשיו כשאני בתפקיד המפקד, אני יודע שהחובה שלי היא לגשת למשימה בתבונה, לחשוב ולעשות הכל בצורה שכלתנית תוך התחשבות בפרטים ובתמונה הגדולה".

מה לדעתכם מאפיין ומייחד את היחידה?

סמל פילו: "זאת יחידה משפחתית ותומכת. כולם פה עושים את עבודתם על הצד הטוב ביותר ובהמון מקצועיות. מטרתה של כל הפעילות שלנו היא השמירה על ביטחון מדינת ישראל ובכל המשימות שלנו יש צורך מבצעי ישיר או עקיף".

רס"ן בר: "דבר ראשון, אנחנו צוללים ביחד וזה בהחלט הופך אותנו למשפחה. כשאתה מתחת למים, גם אם אתה הכי מנוסה והכי ותיק ביחידה, אפילו החייל הצעיר ביותר הופך לחבר הכי טוב שלך - אף אחד אחר לא יכול לעזור לך ואתה חייב לתת בו את אמונך המלא. זה מה שיוצר את הקשר המיוחד הזה שאין כמוהו באף מקום אחר".

איזו חוויה זכורה לכם במיוחד מהשירות?

סמל פילו: יש חוויה שזכורה לי מהמסלול. היו לנו שבועיים של ניווטים מתחת למים בין שני ערכים במרחק של 100 מטר, והשתמשנו במצפן כדי להגיע לנקודת הציון. רוב הזמן, לא הצלחתי לפגוע בנקודות שסומנו לי, אבל ביומיים האחרונים פשוט הצלחתי לפגוע בכל אחת מהנקודות! הייתי בהלם מעצמי וזה באמת אחד הזכרונות האהובים עלי מהמסלול".

רס"ן בר: "אין לנו מספיק זמן כדי שאני אתחיל לפרט על כל החוויות הבלתי נשכחות שחוויתי, אבל אחת שזכורה לי במיוחד היא הפעם בה חילצנו את 'הנחשול', שזו ספינה של זרוע הים שטבעה באילת. אני זוכר את הרגע בו הייתי על הנחשול כשהוא תלוי מתחת לספינה שהרימה אותו לעומק של 20 מטר, לעומת הקרקעית שעומקה בערך 500 מטרים. המחזה של כלי שיט ששקוע כולו מתחת למים זה באמת מחזה מיוחד".

מה המסורת האהובה עליכם ביחידה?

סמל פילו: "בסוף המסלול, כל היחידה צוללת והמסיימים מקבלים את סיכת היחידה ושעון צוללים מתחת למים . בתור אחת שממש עכשיו עברה את הטקס הזה, אני יכולה להעיד שזה הדבר הכי מרגש שחוויתי בחיים שלי. כל הטקס מתרחש בשקט וזה הרגיש ממש כאילו הבית החדש שלי הוא מתחת למים".

רס"ן בר: "אין ספק שזו אחת המסורות האהובות גם עליי, זה טקס שיכול להתקיים אך ורק אצלנו ביחידה. אין מרגש מלראות את כל הצוללים של היחידה יוצאים לים ואת החניכים מקבלים את סיכת סוף המסלול שעבדו עבורה במשך שנה. הטקס המרגש הזה קורה בסביבת המחייה הטבעית שלנו - מתחת למים".

השנה אנחנו מציינים 40 שנים מאז הקמת היחידה, מה תאחלו לה ל- 40 שנה הבאות?

סמל פילו: "אני מאחלת ליחידה שתתקדם, תתעצם ותמשיך לבנות ולפתח את החיילים המשרתים בה!".

רס"ן בר: "אני אאחל ליחידה שתשמור על האופי המיוחד שלה ותמשיך להעצים את האנשים שבונים אותה. וכמובן שתמשיך להיות גורם משפיע וחיוני לזרוע הים ומדינת ישראל, אין עוד יחידה בארץ שיכולה לעשות מה שאנחנו עושים".

אותה היחידה, שתי נקודות מבט

loading...