הפעם הראשונה ש…קצין מחלקת גנ"ק הפעם הראשונה ש…קצין מחלקת גנ"ק

הפעם הראשונה ש…קצין מחלקת גנ"ק

שקד טוביס

חשבתם פעם על הפעמים הראשונות שלכם? אנחנו מזמינים אתכם לקרוא על הפעמים הראשונות של אנשי הזרוע, להתעניין, להקשיב ולהזדהות

סגן גילעד רז, בן 22 מחיפה, משרת כיום כקצין מחלקת גנ"ק (גילוי, ניווט וקשר) באח"י רומח. הוא סיים לאחרונה את קורס פי"ם (פיקוד ימי מתקדם) ולפני כן היה סגן-קצין גנ"ק באח"י סופה ואח"י חץ. ישבתי איתו לשיחה, לשמוע על הפעמים הראשונות שהוא אף פעם לא ישכח.

הפעם הראשונה ש...תפסת עמדה

"הייתי אז צוער בקורס חובלים. זאת הייתה הפעם הראשונה ששימשתי כמפקד משמרת במצוב הגשר. במהלך משמרת הלילה היינו באמצע סיור ימי בשטח המים הכלכלים, ולוחם הראה סימנים שהוא לא מרגיש טוב", מספר סגן רז.
"כשהסתובבתי ראיתי שהוא לא נמצא לידי, ומטחים של מחשבות עלו במוחי: 'איפה הוא? מה קרה?'.
היינו בלב ים עם גלים חזקים וגבוהים, וכל התרחישים הגרועים ביותר הציפו אותי. לבסוף ראיתי אותו, אך בזמן שלא ידעתי איפה הוא הבנתי את גודל האחריות שמוטלת על כתפיי. מצד אחד נדרש ממני להיות ערני למה שמתרחש בים, ומצד שני לשים לב למה שקורה על הספינה".
חשבתם פעם על הפעמים הראשונות שלכם? אנחנו מזמינים אתכם לקרוא על הפעמים הראשונות של אנשי הזרוע, להתעניין, להקשיב ולהזדהות

הפעם הראשונה ש...הבנת את היחודיות והמשמעות בתפקיד

"אני זוכר שבאחת ההפלגות הראשונות שלי הים היה מאוד גבוה ולא ישנו טוב. כולנו היינו תשושים ממצב הים, ובכל זאת המשימה עמדה לפני הכול ותפסנו עמדות, שמרנו על מקצועיות מקסימלית והצלחנו בתרגיל", משתף סגן רז. "זו הייתה הפעם הראשונה בה הבנתי את הייחודית של הפיקוד הימי. בים הכל הופך למורכב יותר והמצב הפיזי משפיע באופן ישיר על התחושה המנטלית. אין זמן לפשרות ואין זמן למנוחה. צריך לקבל החלטות ולבצע משימות בסיטואציות מורכבות, תוך ידיעה והבנה שלקבלת החלטה לא נכונה תהיינה השלכות רחבות בהיבטים המבצעים והאנושיים. לכן הכול חייב להיעשות לאחר מחשבה מעמיקה ומחושבת, עד לפרט הקטן ביותר", מדגיש סגן רז.

הפעם הראשונה ש...לבשת מדים לבנים

"ביום הזיכרון הלכתי לבית הספר 'הריאלי' בחיפה, בו למדתי בתקופת התיכון. הגעתי לשם עם הנשק, המדים הלבנים, וכותפות קורס חובלים. המורה שלי לתיאטרון הסתכלה עליי והתחילה לבכות, והבנתי את המשמעות של איך שהיא כאזרחית רואה אותי - ובמיוחד ביום הזיכרון - כממשיך דרכם של אילו שאינם וכתלמיד שלה שגדל והפך ללוחם", מספר סגן רז.
הוא משתף אותי בתחושה שהרגיש כשצפה בטקס הזיכרון: "בטקס ראיתי את התלמידים צועדים ונזכרתי בעצמי שנה קודם לכן. גם אני נשאתי עיניים לחיילים שעמדו מולי. הרגשתי את תחושת הסולידריות העוטפת את היום הקשה, העצוב והמיוחד הזה מזווית אחרת".

הפעם הראשונה ש...המשפחה שלי הגיעה לבסיס

"הפעם הראשונה שהמשפחה שלי באה לבקר אותי בצבא הייתה בטקס סיום ימ"פ (ימאות ופיקוד. זהו החלק הראשון בשלב הבסיסי בקורס חובלים, שעורך כשלושה וחצי חודשים וכולל טירונות ימית בה מכשירים את הצוער לתפקוד הנדרש בתווך הימי", מפרט סגן רז. "אחרי שעמדת באתגרים פיזיים רבים, משמעת נוקשה ומסעות מפרכים, מפליגים בסירות גומי לאורכה של הארץ ובסופו של דבר מגיעים למרינה בבה"ד זרוע הים בחיפה. שם כשאנחנו סחוטים במים, ראינו מרחוק את המשפחות שלנו עומדות ומריעות לנו. התחושה הייתה עוצמתית ומרגשת מאוד", הוא מוסיף. "גם אבא שלי היה חובל, וכל המשפחה שלי שירתה בזרוע הים. לראות אותי צולח את השלב הזה ומגיע אליהם מתוך הים היה מלווה בתחושה של גאווה וסיפוק אדיר".

 

הפעם הראשונה ש...לקחת חלק בפעילות מבצעית

"הפעילות הראשונה שביצעתי הייתה קשורה למבצע מאוד מורכב. היינו הרבה ימים בים.
בשביל לצלוח את המשימה הלוחמים היו אמורים להיות חדים ולהפגין הרבה מאוד חוסן ואורך רוח. התכוננו הרבה, אבל בסופו דבר אתה נדרש בזמן אמת לתפקד במצבים מורכבים ויש בזה קושי. ברגעים כאלה נמדד לוחם ימי. ראיתי את החיילים שלי נשברים וקמים, ראיתי את תהליך פיתוח החוסן שלהם בזמן אמת".


הפעם הראשונה ש...הרגשת שהצלחת כמפקד

"בתור מפקד, הרבה פעמיים תחושת ההצלחה האישית שלך קשורה בקשר ישיר להצלחה של החיילים שלך. היה לי חייל שהתמודד עם קושי מהותי בלעבור מבחני הכשרה. הוא התאמץ מאוד ועם זאת נכשל שוב ושוב. זה דרש ממני לתת את כל כולי, לשבת איתו לשיחות מוטיבציה ולרומם את רוחו אחרי נפילה ובמקביל לשבת וללמוד אותו את החומר. הוא לוחם מעולה ובן אדם מעולה, ואני מרגיש שעברנו ביחד תהליך משמעותי", הוא מספר לי בהתרגשות. "ביום האחרון שלו באח"י חץ הוא עבר את מבחן ההסמכה האחרון וקיבל את דרגת הסמל. זה היה שווה את כל המאמץ. היום הוא לוחם מוביל בספינה שלו ואני גאה בו מאוד".

עוד כתבות בנושא

loading...