שירת הים שירת הים

שירת הים

אגם תותחני

כשניסיתי לקבוע איתן ראיון לא תיארתי לעצמי שזאת תהיה משימה כה מסובכת. בין הלו"ז העמוס, ההופעות התכופות והטקסים, הצלחתי לתפוס שתי חברות להקת זרוע הים לשיחה צפופה על מוזיקה, צבא ומה שביניהם

מוזיקה תופסת חלק נרחב ובלתי נפרד מעולמנו. לא בכדי תוכניות שירה השתלטו לנו על מסכי הטלוויזיה, והשיר שאנו שומעים באוזניות תוך רגע בודד מושך אותנו לעולם אחר. שיר טוב גורם לנו להזדהות עם הסיפור שבמילים, להתפרץ בסערת רגשות גם כשאנו נראים הכי מאופקים ובו זמנית להתנתק מהסביבה ולהתחבר לעצמנו.

המרואיינות שלי גדלו לצד המנגינות ומגיל קטן עסקו במוזיקה. "מה זאת מוזיקה עבורכן?", אני שואלת את רב-טוראי עדי צ'וסט וסמל ליהי אלישקוב, זמרות בלהקת זרוע הים, ושתיקה משתררת בחדר. קשה להן למצוא תשובה לשאלה שעבור רבים היא כה ברורה.
"כל החיים השתמשתי באומנות כדי לבטא את עצמי, מוזיקה זאת האומנות שלי", משתפת בפתיחות רב"ט עדי צ'וסט. "בין אם אני רוצה להעביר לאנשים מה אני מרגישה, או אפילו כשאני מנסה להבין בעצמי - אני משתמשת במוזיקה. כשאני מתחברת לשיר מסוים שאתמול לא הרגשתי אליו חיבור, אז אני מבינה שהיום אני מרגישה מעט שונה".

עם זאת, היחסים שלהן עם מוזיקה השתנו במהלך השירות הצבאי. "מאז שהתגייסתי למדתי הרבה על מוזיקה ועכשיו אני הרבה יותר משכילה בנושא. אני בוחנת אותה בצורה מקצועית יותר", מוסיפה רב"ט צ'וסט.
סמל ליהי אלישקוב, זמרת ומפקדת בלהקה מספרת: "פתאום נכנסו לי לחיים אנשים שנושמים מוזיקה בדיוק כמוני, חברים שהנושא המשותף שלנו הוא מוזיקה. זה דבר חדש בחיים שלי".

כשניסיתי לקבוע איתן ראיון לא תיארתי לעצמי שזאת תהיה משימה כה מסובכת. בין הלו"ז  העמוס, ההופעות התכופות והטקסים, הצלחתי לתפוס שתי חברות להקת זרוע הים לשיחה צפופה על מוזיקה, צבא ומה שביניהם

מיוני הלהקות הצבאיות בעלי רף גבוה ומעטים צולחים אותם. "לא עוברים את המיונים המפרכים האלו אם לא רוצים להיות כאן", משתפות חברות הלהקה. ראשיתה של להקת זרוע הים בשנת 1948. במרוצת השנים הוציאה להקת הזרוע להיטים מוכרים שקצרו הצלחה מסחררת כגון: "מה אברכך", "חסקה", "בואו אלינו לים" ושירים נוספים. בשנים 1948-1975 הלהקה פרצה מגבולות צה"ל ואף הצליחה להגיע למסכי הטלוויזיה ולשדר 14 תכניות. מבין כוכבי הלהקה היוצאים נמנים האומנים המצליחים: שלמה ארצי, ריקי גל, רבקה זוהר וזוכת האירוויזיון נטע ברזילי. היום הלהקה כוללת רביעיית זמרים וסאונדמן.

חברי הלהקה לא בוחרים את כל השירים שאותם יבצעו, ולרוב אלו לא השירים שהם שומעים להנאתם. "יש משהו שתוחם את זה לאיזושהי מסגרת שהיא קשה בתור בן אדם שמחובר למוזיקה ולאומנות שבדבר", אומרת סמל אלישקוב, "אבל אני חושבת שאני מצליחה לבוא לידי ביטוי בחזרות ומאחורי הקלעים, כשאני מתאמצת להבין איך אני יכולה להביא את עצמי בשיר ולהגיש אותו באופן קצת אחר, שהוא אני".
מלבד הרגש העובר במוזיקה יש בה מסרים רבים - המוזיקה מסמלת תרבות ומעבירה חוויות שלעיתים לא ניתן להסביר בדיבורים. "אנחנו להקת רפרטואר, מה שאומר שיש לנו מקבץ שירים שאנו מתאימים אותו לאירועים שונים. באירוע חגיגי ומשמח נעביר חוויה אופטימית ונשיר שירים מרוממים, ואילו בטקס זיכרון נשיר שירים רגועים ומרגשים יותר", מספרת סמל אלישקוב.
כמו כן, הלהקה מעבירה את תרבות הזרוע כאשר היא מופיעה מול דרגים בכירים ומייצגת אותה בארץ ומחוץ לגבולות המדינה. "אנחנו הפנים של הזרוע ולכן אנו צריכים להיות הכי ייצוגיים ומקצועיים שיש", היא מצהירה.


כשחברי הלהקה מסתובבים בבסיסים השונים עלולה להיווצר תחושת זרות, אך שתי חברות הלהקה מספרות שתחושה זו לא תואמת את חוויתן בזרוע. "יש לי גאוות יחידה מטורפת", משתפת סמל אלישקוב, "זה שונה לחלוטין משאר הלהקות הצבאיות, יש בזרוע משהו מיוחד". רב"ט צ'וסט מסכימה: "בזרוע יש אווירה משפחתית ועוטפת. אני מכירה את רוב החיילים ופוגשת באנשים מוכרים. יצא שאחרי כמה הופעות זיהו אותי בכניסה לבסיסים שונים ואפילו עצרו אותי ברחובות".

בין היתר, תפקידה המוכר של הלהקה הוא לדאוג להרים את מצב רוחם של חיילי הזרוע. "זה לא שאנחנו באים להופעה ופתאום הם שמחים", מודה רב"ט צ'וסט, "זה בתת-מודע שלהם". היא מסבירה: "אנחנו שרים שירים שאולי הם מכירים, שהם אולי שרו בילדות ובמשך הזמן נצרבו להם בראש. וכך, מבלי ששמים לב, החזרה על השירים מעלה להם את המורל והם מלאים יותר במוטיבציה מאשר שהיו קודם". אלישקוב משתפת בחוויה: "זאת זכות עצומה לאפשר לחיילים להתחבר אלינו ולהציף רגשות מסוימים באמצעות המוזיקה שאנחנו יוצרים".

כשאני משמיעה לבנות את קולם של מטילי הספק בחשיבותן של הלהקות הצבאיות, הן קוראות תיגר: "הצבא מבין את חשיבותה של ההשקעה בנשק האנושי שלנו, במנטליות החיילים, המשמעותית לא פחות מהשקעה באמצעי לחימה", מצהירה רב"ט צ'וסט, וסמל אלישקוב מוסיפה: "ההחלטה להשקיע בחינוך משקפת עד כמה הצבא מוסרי והומני. אני שמחה לשרת בצבא שדואג לחיילים שלו ולערכיות שלהם".
להקת זרוע הים נמצאת, במודע או שלא, בכל בית בישראל. "שוטי שוטי ספינתי..." שרה לי אימי בילדותי וזאת אף על פי שאינה שירתה בזרוע הים - כך גם בבתים נוספים, שירי להקת זרוע הים מהדהדים, ואיתם מהותה של הזרוע, תולדותיה ומיטב אנשיה.

עוד כתבות בנושא

loading...