לא רק שלומית בונה לא רק שלומית בונה

לא רק שלומית בונה

אגם תותחני

הכירו את מרכז הבינוי של זרוע הים

כמעט כל דבר בחיינו דרוש תחזוקה. המזגן בביתנו דורש ניקוי, הרכב שלנו דורש מילוי שמנים, הכיסוי השקוף המגן על מסך הטלפון אותו אנו נוהגים להחליף בתדירות גבוהה, ואפילו השיער שעל ראשנו דורש תחזוקה על כיסא הספר באופן תדיר.
אך תחזוקה לא באה לידי ביטוי רק במראה החיצוני, אלא יכולה להיות משמעותית גם עבור מה שאינו נראה לעין - וכשתחזוקת מבנים נמצאת על הפרק מדובר בנושא רגיש וקריטי בשמירה על הבטיחות.

מרכז הבינוי של זרוע הים, נכון להיום, מונה כ-60 עובדים - חיילים בדרגות שונות, אזרחים עובדי צה"ל, הנדסאים, מהנדסים, אדריכלים. "כולם התחילו את דרכם בבנייה אזרחית ביבשה", מספר סא"ל סאדק שובאש, מפקד מרכז הבינוי בזרוע.
הם בונים את ה"בית" שאמור לאחסן את כלי הזרוע ואת זה המאחסן את חייליה. המבנים מאפשרים לכלי השייט לזכות לטיפול שבאמצעותו הם מצליחים לתפקד בלב הים. אנשי מרכז בינוי אחראים להקמת המבנים שמטפלים בכלים ומספקים לאותם המבנים חשמל, דלק ותשתיות נוספות, אשר באמצעותם הספינה מתפקדת ונעה.

18 שנים סא"ל שובאש משרת בצה"ל. הוא תושב ג'וליס, בוגר העתודה האקדמאית, סיים לימודי הנדסה אזרחית ותואר שני במנהל עסקים ומילא מספר רב של תפקידי הנדסה, כולם יבשתיים בחיל הירוק. בשנתיים האחרונות, בשיאה של המגפה העולמית שהכתה בתדהמה את כולנו, החליט סא"ל שובאש, כמו רבים בתקופה, לפנות למסלול חיים חדש ולאתגר את עצמו - כך גילה עולם שלם מעבר לתחום הכשרתו והחל להתמקצע בהנדסה הימית. מאז הוא מפקד על מרכז הבינוי של זרוע הים.

הכירו את מרכז הבינוי של זרוע הים

מעבר לאתגרים הקיימים

"בהנדסה הימית קיים אתגר נוסף מעבר לכל אתגרי ההנדסה הקיימים ביבשה", מסביר סא"ל שובאש. "רוב הבסיסים של הזרוע נמצאים בקרבת שפת החוף, כך שהמבנים בבסיסים אלו נוטים לבוא במגע עם קו המים ולהיות בסביבה מלאה לחות וקורוזיה, הגורמת לבלאי מואץ, סדקים וכרסום. אותו האתגר זניח בבנייה היבשתית הסטנדרטית", הוא מוסיף. הדבר מוביל את המרכז לפתח שיטות חלופיות מעבר למקובל בעולם ההנדסה האזרחי ולצאת מגדר הרגיל, זאת במטרה לעכב את הפגיעה במבנים הללו ולהאריך את חייהם. המענה לבעיה ניתן על ידי שימוש בחומרים ייחודים נגד קורוזיה, בטכנולוגיה מתקדמת והתייעצות בגורמים בארץ ובחו"ל הבקיאים בעולם ההנדסה הימית.

מעבר לאתגרים הקיימים

היחידים שבונים בים

"מרכז הבינוי בזרוע הוא הגוף היחיד בצה"ל העוסק בתחום הבינוי הימי ולכן כל בעלי התפקידים בו עוברים הכשרות מקצועיות בתחום ומשתתפים בכנסי העשרה נוספים באקדמיה ובטכניון בפקולטה להנדסה אזרחית", מספר סא"ל שובאש.

מבט קדימה לתוכניות העתיד

בימים אלו מרכז בינוי מנהל פרויקטים שנתיים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, ביניהם: בניית רציפים בבסיסים השונים, הקמת מרפאה לשייטת 13, הקמת מגורי סגל בזי"ס, הקמת בית החובל ובית הצוללן בבסיס ההדרכה. פרויקט קרוב, אליו ניתן לנשוא עיניים, הוא פרויקט "מים כלכליים" לבניית רציפים עבור סערי 6, העתיד להסתיים בחודש הבא. "הפרויקט מורכב מהנדסה ימית ויבשתית. במסגרתו ביצענו קדיחה בקרקעית הים, הארכנו רציפים, התקנו קירות תומכים וכדומה", מספר סא"ל שובאש. "דאגנו לכל המעטפת מסביב ולכל התשתיות הנדרשות: מיזוג אוויר, חשמל, שמנים, דלק וכולי, ויצרנו את האנרגיה המועברת לספינה", הוא משתף. "על מנת לחבר שקע חשמל לספינה, פעולה הנדמת כפשוטה למתבונן מבחוץ, נדרש תכנון יסודי שלם ומורכב בעולם הנדסת החשמל".

לא בלבד שהמרכז יוצר יש מאין ועוסק בפרויקטים חדישים המעצימים ומפתחים את הזרוע, אלא בנוסף לכך המרכז מתוקצב בעשרות מיליוני שקלים בשנה לשיפוצים ועבודות תחזוקה בתחום החשמל, הבנייה, גיזום עצים, החלפת גגות ועוד, ואלו עוזרים לשמור על בטיחות המבנים ושיפורם עבור המשרתים.
"זה לא שאנחנו קמים בבוקר ובונים - אנחנו עוברים תהליכים סטטוטוריים ארוכי טווח", מציין סא"ל שובאש. "המרכז משמש כסמכות המקצועית של זרוע הים בתחום ההנדסה, בינוי ואחזקה. הוא בעל מידע תשתיתי רחב ומוודא את תקינותן של התשתיות ותקינות המבנים בזרוע. כמו כן, המרכז מהווה כסמכות הרישוי להיתרי הבנייה בה".

לא ניתן לעלות תרחיש בו הזרוע מצליחה לתפקד באופן רציף ללא קיומו של מרכז הבינוי. על אף שמרבית עיסוקו מתנקז בבנייה החומרית, המרכז מצליח להשפיע בתחומים נוספים ומהווה חלק מהותי בתפקוד הזרוע, שמירת כשירות כלי המלחמה שלה ורווחת החיילים בה.

מבט קדימה לתוכניות העתיד

עוד כתבות בנושא

loading...