"לא מתפשרים, אם אתה לא מתאים - לא תהיה" "לא מתפשרים, אם אתה לא מתאים - לא תהיה"

"לא מתפשרים, אם אתה לא מתאים - לא תהיה"

אגם תותחני ושקד טוביס

לוחמות ולוחמים סיימו בחודש שעבר את הכשרתם והצטרפו לילת"ם, היחידה למשימות תת-מימיות. כיצד נראתה שנת ההכשרה שעברו? הינה הצצה קטנה דרך עיניהם של מפקד הקורס ומסיים ההכשרה

סרן ל׳ היה לוחם גבעתי והחל את דרכו בכלל בחיל הירוק. רגע לפני השחרור, הבין שיוכל להמשיך בתחביב הצלילה שלו גם במסגרת הצבאית. "למרות שהייתי בתפקידים שונים בצה"ל, הבנתי שלא מיציתי את השירות והרגשתי שאני יכול לתרום בזרוע הים", הוא מספר.
סרן ל׳ שלח קו"ח למפקד ילת"ם וניסה להתקבל ליחידה. מפקד היחידה הציב לו תנאי קבלה: לסיים את מסלול ההכשרה בהצלחה. סרן ל׳ החליט להוריד את הדרגות מכתפיו למשך שמונה חודשים והחל במסלול ההכשרה עם חיילים סדירים, הקטנים ממנו בגיל ובניסיון צבאי. מאז, עבר מספר תפקידים ביחידה והיום הוא מפקד מסלול ההכשרה בילת"ם.

סמל איתי קאופמן הוא דור שלישי ללוחמי ילת"ם. סבו, אייל ורד, היה חלק מדור המייסדים של היחידה והשתחרר ב-2007. דודו, שגיא, התגייס לזרוע הים ושירת במשך שנתיים כדבורן, שלאחריהן עבר מסלול מיוחד של הכשרה לילת"ם תוך כדי השירות, והוא משרת כיום כמד"ר היחידה.
סמל קאופמן גדל לתוך הילת"ם. "סבא היה לוקח אותי בילדות לראות איך צוללים והייתי כמעט בכל טקסי היחידה. חוויתי אותה כל החיים", הוא מספר. סמל קאופמן התגייס להיות דבורן אך במהלך ההכשרה גילה על תאריך לגיבוש ילת"ם והצטרף למיונים. הוא התקבל ליחידה ודחה את שירותו עד הגיוס הקרוב ליחידה. היום לאחר שקיבל את סיכת הילת"ם בהענקה ייחודית מסבו ודודו מתחת למים, הוא מספר על ההכשרה.

סמל איתי קאופמן, סבו אייל ורד ודודו שגיא ורד בטקס הסיום
סמל איתי קאופמן, סבו אייל ורד ודודו שגיא ורד בטקס הסיום

מיונים
ההגעה ליחידה מתחילה במיונים. על הבחירה להתמיין ליחידה אומר סמל קאופמן: "הייתי צולל לפני הגיוס והעבודה מתחת למים מאוד סיקרנה אותי. רציתי להתנסות בזה בצבא".
לאחר שעברו המלש"בים את מיון לוחם ימי, הם עוברים מיון נוסף, מיון סנפיר, שם מעטים מובחרים ימשיכו לילת"ם. "היחידה קטנה מאוד ולכן אנחנו מחפשים כוח אדם איכותי. לא מתפשרים, אם אתה לא מתאים - לא תהיה", אומר מפקד ההכשרה סרן ל׳, "כי בסוף, כשאתה מוריד שני צוללים למים אין מי שיפקד עליהם שם. זה הם לבד ואתה צריך לסמוך עליהם בעיניים עצומות. אתה נותן להם משימה ויודע שהיא תתבצע. במיונים אנחנו מחפשים רק אנשים מקצועיים ואחראיים השואפים למצוינות. אנשים בעלי כבוד הדדי שיודעים לעבוד בצוות", הוא מפרט.
על נחיצות היכולת לעבוד בצוות מספר סמל קאופמן, שסיים את ההכשרה בחודש שעבר: "אנחנו צוללים בזוגות ולכן אנו חייבים להיות בקשר טוב ולדעת לשתף פעולה עם כל בן-זוג שיצלול איתך. מתחת למים אי אפשר לדבר אחד עם השני וצריך להבין אחד את השני גם ללא מילים. למדתי להבין מה חברים שלי מרגישים ורוצים גם דרך העיניים בלבד".

טירונות
צלחתם את המיונים? מזל טוב! עכשיו הגיע רגע הגיוס. "הייתי הממיין של מסיימי ההכשרה וזה מדהים לראות את השינוי שלהם לאורך כל הדרך - מאזרחים ללוחמים", אומר סרן ל׳.
ברגע שיחצו החיילים החדשים את השער, יתחילו בטירונות מעורבת עם לוחמים ימיים שאורכה כשלושה שבועות.
קורס ילת"ם בבה"ד
לאחר סיום הטירונות ימשיכו החיילים לקורס ילת"ם באותו הבסיס בו עברו טירונות. משך הכשרה ראשונית זו כחודש ימים. על אף שהקורס מתקיים בבסיס ההדרכה של הזרוע, במסגרת הקורס יגיעו החיילים לבסיס חיפה ויפגשו לראשונה את היחידה. "אנחנו רוצים להכשיר אותם בצורה הפרקטית ביותר, לכן הם מגיעים ליחידה ולומדים על הכלים שאיתם יצאו לפעילויות מבצעיות", אומר המפקד.

סדרת צלילות באילת
לאחר סיום ההכשרה הראשונית בבה"ד, יורדים הלוחמים לשבועיים לבסיס זי"ס שבאילת. בשבועיים אלו הם בונים את מיומנויות הצלילה ועוברים סדרת צלילות, ביניהן צלילות לילה חשוכות וצלילות איתור, שלאחריהן מגיעים לצלול בים התיכון.  

שלב מכין
"'שלב מכין' היה השלב הכי אינטנסיבי וקשה עבורי", מספר סמל קאופמן. השלב אורך שלושה חודשים ובעל לו"ז אינטנסיבי מאוד. הלוחמים קמים לפנות בוקר, רצים, אוכלים ויוצאים לצלול בים עד אחרי החשיכה. "מבלים יותר זמן מתחת למים מאשר מעל למים", אומר המפקד סרן ל׳. בשלב הזה הלוחמים עוברים תכנים מגוונים והסמכת פיקוד על סירת גומי, דבר הנדרש לכל לוחם. לקראת סיום 'מכין', יוצאים הקורסיסטים להפלגה מחופיה הצפוניים של חיפה עד לחופיה הדרומיים של אשקלון, כאשר לאורך כל הדרך הם מבצעים מספר רב של צלילות. "מדובר בשבוע עמוס ומתיש שנועד להכין אותם למצבי קיצון בדגש על מצב מלחמה", מציין המפקד סרן ל׳.

שלב בסיסי
בשלב האחרון לפני קבלת סיכת הילת"ם וסיום הקורס בהצלחה, עוברים הלוחמים ללמידה עיונית ומעבירים שעות רבות בכיתה. "בסופו של דבר החומר מורכב, אי אפשר לקחת מיכל חמצן ופשוט לרדת לים. כשאנחנו צוללים לעומקים של מאות מטרים אנחנו נחשפים לסכנות מסוימות, וצריך להיות מודע להן ולדעת להתמודד עמן", אומר מפקד ההכשרה סרן ל׳.
בנוסף, הקורסיסטים מעמיקים ולומדים צלילות עומק וסקרי מצופים - סדרה של עבודה עם כלים ידניים והתנסות חיה מתחת למים. תחילה עובדים עם כלים ידניים ובשלב מתקדם יותר משלבים כלים חשמליים או הידראוליים - מכשירים כבדים הדורשים כוח רב ועוצמה. "יש לי בעיות קשב וריכוז וכל החלק העיוני בקורס לא היה פשוט. התמיכה מהצוות והסגל, הסובלנות להסביר עד שאבין במאה אחוז עזרה לי מאוד", אומר מסיים ההכשרה.

זהו זה: בסיום השלב הבסיסי, הכשרת הילת"ם הארוכה מסתיימת. ברוכים הבאים למשפחה!

"כיצד המשפחה סייעה להתמודד עם אתגרי ההכשרה?". כששאלנו את סמל קאופמן את השאלה הזו התכוונו למשפחה מהבית, זו עטירת הניסיון ביחידה, אך מבלי להסס סמל קאופמן השיב וסיפר על החברים בקורס. "בהתחלה אתה נמצא עם אנשים שאתה לא מכיר אבל לאט לאט הקשר מתהדק, אתה נמצא עם האנשים האלו יותר זמן מאשר עם המשפחה והם הופכים למשפחה שלך, לאנשי הסוד שלך. הם חלק גדול מההצלחה שלי בסיום הקורס, הם עטפו והעצימו אותי ברגעי הקושי". סמל קאופמן משתף ברגע שנחקק בו בסיום הטילוף החותם את הסיום הקורס התובעני, "כמו שלחי"ר יש מסעות רגליים, לנו יש מסעות טילוף. אנחנו מתחילים לטלף עד ארבע מאות מטר ומסיימים את הקורס לאחר 11 קילומטר של טילוף. שאת כולם אנחנו שוחים הפוך במשך שעות, צמודים זה לזה. סיום הטילוף במים היה רגע מאוד מרגש עבורי, רגע בו אני נמצא עם האנשים היקרים לי והקרובים אליי ביותר בשנה האחרונה, אנשים איתם חוויתי חוויות שרק אנחנו נבין ונדע, צולחים יחד את מסע הטילוף המסכם ואיתו את המסע הארוך והמשמעותי שלנו".

 

עוד כתבות בנושא

loading...