מוכנים לכל התרחישים מוכנים לכל התרחישים

מוכנים לכל התרחישים

אגם תותחני

בחודש האחרון, שלוש ספינות טילים מפלגה 32 יצאו לתרגיל מיוחד. כל הפרטים בריאיון הבלעדי עם מפקד הפלגה, סא"ל סטיבן גורדון

"מדובר בתרגיל ייחודי שלא עשינו במשך כשבעה חודשים, שההכנות אליו מתחילות כחודש לפני האימון עצמו", מספר מפקד פלגה 32 בשייטת 3, סא"ל סטיבן גורדון, על התרגיל שהתרחש בחודש האחרון.
יום שני, 8:00 בבוקר, הגלים בגובה מטר. שלוש ספינות טילים מסוג סער 4.5 מפלגה 32, מטלטלות מצד לצד. ארוחת הבוקר שלנו, בזהה לכל שאר הדברים שאינם מקובעים לספינות, נעה מדופן לדופן.

בחורף הלוחמים הימיים פוגשים ים גבוה, שדורש חוסן מנטלי. הים באימון היה מאתגר, לא נוח, והספינה התנדנדה רבות. "אנחנו צריכים לשמור על הציוד, על האנשים ועל היכולות שלנו וטוב שביצענו תרגול גם במצב כזה. הלוחמים נמדדים בכמות הזמן בה הם חוזרים לתפקד - ובתרגיל הם תפקדו באופן מרשים מאוד", מעיד סא"ל גורדון.

ספינות סער 4.5, שנקראות גם "ניריות", הן ספינות קטנות יותר בהשוואה ליתר הספינות בשייטת 3. "אמנם צפוף אבל זה כיף גדול. אתה רואה אנשים, חש אותם, מרגיש את הים", אומר סא"ל גורדון. הספינות הללו נמצאות בשימוש כבר כ-40 שנה. "על פניו הכלים נראים מיושנים אך הם מדהימים", אומר מפקד הפלגה. "מדובר במתכת בעלת יכולות משמעותיות: המכ"מים, מערכות הנשק, מערך האנרגיה והחשמל שבה מפליאות. הפלגה היא בעלת מספר כלי השיט הגדול ביותר בשייטת (חמישה כלי שיט). היא מתמחה בעולם התת-מימי ובעלת יכולות איתור, נצ"ל (נגד צוללות), תותחנות, תקיפה ממגוון סוגים וטילנות, אותן שילבנו בתרגול", הוא מפרט.

"באימון שילבנו מספר תרגולים ייחודים שלא עשינו תקופה ארוכה", מרחיב סא"ל גורדון, "ביצענו תדלוק מנירית אחת לאחרת, אח"י כידון תדלקה את אח"י קשת. תרגול כזה לא היה מעל לשנתיים והוא דורש יכולת טכנית גבוהה, עבודת מפקדים מעודנת ועבודה קפדנית של צוותי הימאות".

מתוך ההבנה כי באירועי אמת אנו עלולים להתמודד מול מצבי חירום, הכוח תרגל מתווה מבצעי וכחלק מהאימון בוצעו תרגולי חירום לאורך זמן. "לרוב אנו נוטים לתרגל אירועים מהסוג הזה במשך שעות בודדות בלבד, הפעם ביצענו את האימון לאורך כל הלילה", מצהיר סא"ל גורדון.
"כחלק מהתרגול, הספינות היו צריכות להמשיך לתפקד ללא הגה וללא היכולת לשלוט במנועים. הצבנו אנשים בבטן הספינה שבאמצעות קשר בלבד ידעו לאן לסובב את ההגה ולנווט את הספינה בים. כמו כן, יצרנו תקלות בציר וגרירה ממושכת של שלוש שעות רצופות בין שתי ספינות, ועוד סודרים רבים נוספים".

"אח"י רומח ביצעה מטווח וירי תת מימי. ביצענו תרגיל אר"ן (אירוע רב-נפגעים), על כל אחת מהספינות היו פראמדיקים והבאנו פראמדיק בוחן. עשינו בקרת נזקים של תרגולי שריפות, פגיעת טיל, טיפול במספר רב של פצועים ופינוי שלהם, הצוותים היו צריכים לאתר ולמשוט בובות שנזרקו לים".

(צילום: ניר לוש)

"תחום הנצ"ל מייצג את מהות הפלגה", אומר סא"ל גורדון. "ביצענו תרגול לאירוע נצ"ל (נגד צוללות) בשיתוף צוללת משייטת 7, מדובר בתרגול משמעותי לאיתור צוללת".
שיתוף פעולה נוסף בתרגיל היה עם פלגת הבט״ש הצפונית 914, "ביציאה מהנמל ביצענו שיתוף פעולה עם 914 ותרגלנו עימם תקיפת נחיל - מספר כלי שיט המפליגים במהירות גבוהה מכיחוונים שונים ומהווים איום". "היה חשוב לנו לשלב בתרגיל יחידות נוספות בזרוע. אנחנו יכולים לצאת לים עם ספינות שונות ולבצע שיתופי פעולה שונים במקומות מגוונים. הספינות נועדו להפליג כמה שיותר ולהיות מוכנות לכל משימה בשגרה ובחירום. התרגול המשותף הינו רב חשיבות ועוזר רבות בשיפור כשירות הספינות והצוותים בפלגה, התקשורת ביניהם, הרעות, האווירה והלמידה המשותפת", אומר ומוסיף, "בסיום כל אימון אנחנו מבצעים תחקיר לכלל התרגילים שביצענו, והיכן שהיו שיתופי פעולה עם יחידות נוספות אנחנו עושים תחקיר זה עם זה, מבינים איפה כל אחד יכול להשתפר ומה כל אחד היה יכול לעשות טוב יותר".

ולסיום מוצלח וחוויתי יותר של האימון בן היומיים, סיכמה הפלגה את האימון בתחרות 'מדדים', אשר כוללת בתוכה תחרויות בין הספינות על מספר תחומים מקצועיים יותר ופחות. "במדדים שילבנו את כל אנשי הצוות בספינה - מהמפקד עד הלוחם הצעיר ביותר. המדדים בעיקר מקצועיים, משימות נקודתיות; מסודרים, אירועי בקרת נזקים, פריסת ציוד, עד למדדים להעלאת הווי הפלגתי".

(צילום: רותם גור)
אחר צהרי יום שלישי חזרו שלושת הספינות מהאימון ורגע לפני שהמדדים מסתיימים, עברו מדד אחרון, ויש הטוענים החשוב ביותר - תחרות בישול, "בחזרה מהתרגיל עשינו ערב פלגה, ברחבת השייטת לגיבוש הפלגה. תחרות אוכל בין הספינות, אותה שפט מפקד השייטת". (מסקנות התחרות: מפקד הפלגה מאושש את השמועות כי האוכל הטעים ביותר הוא בספינות).

"אני בעל הערכה רבה ללוחמי הפלגה ולתפקיד שממלאים, הספינות שלנו מרימות ומסייעות לספינות אחרות בשייטת ובפלגה בפרט. גאווה עצומה להיות חלק מהפלגה ולעמוד בראשה", אומר בנחרצות מפקד הפלגה.

(צילום: רותם גור)

עוד כתבות בנושא

loading...