תחילתה של תקופה תחילתה של תקופה

תחילתה של תקופה

ברית אלמוג

מפקדה החדש של זרוע הים נכנס היום לתפקידו, בטקס החלפת פיקוד מרגש בו נפרדה הזרוע ממפקדה בחמש השנים האחרונות

שבוע שעבר נגמר קורס המפקדים המתקדם (קמ"מ) בבה"ד זרוע הים. בקורס, שנמשך שבועיים, השתתפו 20 חיילים וחיילות בשירות סדיר שהגיעו ממסגרות ההדרכה השונות בבה"ד: שליטה, ביטחון שוטף, סטי"ל (לוחמים בספינות הטילים) וטכני חוף. "קורס המפקדים המתקדם הוא קורס המשך לקורס המפקדים הבסיסי", הסבירה מפקדת בקמ"מ, סמ"ר אור גינת. "מפקדים מגיעים לקמ"מ אחרי שהתנסו בהדרכה במשך חצי שנה. בקורס הם מקבלים העמקה בתחום הדרכה וכלים חדשים בתחום המנהיגות, הובלת צוות ותקשורת שיעזרו להם למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם כמפקדים וגם את הפוטנציאל של חייליהם", פירטה. קורס הפיקוד המתקדם הוא קורס ייחודי בצה"ל השם את מיומנות ההדרכה במרכז. מעט מאוד חיילים בשירות חובה זוכים לעבור שני קורסי פיקוד ולהפוך למפקדים בכירים בסגל ההדרכה.

בין מסיימי הקורס נמצאות גם סמל עמית כהן ורב"ט ליאם גור, מפקדות בקורס בקריות השליטה הימית שעברו את קורס המפקדים הבסיסי וגם את קורס המפקדים המתקדם יחד. עבורן, הקורס היה הזדמנות ללמוד מהניסיון של חבריהם לפיקוד מהמסגרות השונות ולחדד את יכולות ההדרכה והתקשורת הבין-אישית. "בקורס המפקדים הבסיסי קיבלנו כלים ראשוניים לפיקוד על חיילים. בקמ"מ העמקנו את ההבנה שלנו בכל אחד מהכלים האלו ובמיוחד התמקדנו בכלים שיסייעו לנו בתקשורת עם החיילים", פירטה רב"ט ליאם גור. "מפקדים בקורס מתמודדים עם חיילים הבאים מרקעים שונים. התפקיד שלי כמפקדת הוא לדעת איך לתקשר עם כל חייל וחיילת כדי למצות את הפוטנציאל הטמון בו עד תום. בקורס עברנו הרצאות וסימולציות שעזרו לנו להתמודד עם האתגרים הפיקודיים טוב יותר, שיטות שונות להעלאת מוטיבציה ועוד", הוסיפה.

"פאן חשוב במהלך ההכשרה של בקרית השליטה הימית הוא להסביר לבנות את החשיבות של התפקיד", הדגישה סמל עמית כהן. "בקריות השליטה הימיות עובדות מסביב לשעון כדי לשמור על גבולותיה הימיים של מדינת ישראל ולמנוע חדירת גורמים עוינים. לפעמים, לבנות שמגיעות לפה אין מושג עד כמה חשוב התפקיד שלהן. כאן המפקדות נכנסות לתמונה, הן מספרות לחיילות חוויות מהשירות שלהן וסיפורי מורשת קרב ובאמצעות הכלים שרכשו בקורסי ההכשרה לפיקוד הן מצליחות לחולל שינוי בצורת החשיבה של החיילות ולהכין אותן לתפקיד".

מלבד כלים בתחום התקשורת עם החיילים, הקמ"מ מכשיר את המפקדים לעבוד כחלק מסגל גדול ולחנוך מפקדים חדשים ביחידתם כדי לאפשר להם קליטה מהירה ומוצלחת עד כמה שאפשר בסגל הפיקודי. "אחרי הקורס אנחנו חוזרות להיות מפקדות צוות בהכשרת השליטה", הסבירה רב"ט ליאם גור. "מדובר בתפקיד מאתגר אך עם זאת מאוד מספק. אני עובדת הן מול חיילים והן מול מפקדים בכירים, כשלדעתי החלק הכי מספק בתפקיד הוא לראות את השינוי שאת יכולה להוביל בחיילים שלך", ציינה.

את הקורס עוברים יחד מפקדים מההכשרות השונות בבה"ד זרוע הים. המפגש הייחודי שנוצר מאפשר שיתוף של הידע שכל אחד מהם צבר. "חלק חשוב מההכשרה הוא הלמידה האישית והמשותפת. אנחנו עושים זאת באמצעות סימולציה של אירועים פיקודיים", מציינת סמל עמית כהן. "בסימולציה, כל אחד מהמפקדים מספר על דילמה פיקודית עמה הוא התמודד והמפקדים מספרים כיצד כל אחד מהם היה מטפל בעניין. כל מפקד פועל בצורה אחרת, בהתאם לידע ולניסיון שהוא רכש עם הזמן. לשמוע מה מפקדים עם רקע שונה היו עושים באותה סיטואציה נותן לי כלים חדשים להתנהלות במצבים שונים שלא ידעתי עליהם קודם לכן. זאת למידה הדדית שתורמת לנו מאוד בהמשך הדרך, לא רק בצבא אלא גם באזרחות", הדגישה.

loading...