כך לוחמות זרוע הים סיכלו משט נשים לרצועת עזה כך לוחמות זרוע הים סיכלו משט נשים לרצועת עזה

כך לוחמות זרוע הים סיכלו משט נשים לרצועת עזה

אוראל אלחדד

אחרי סיכול משט הנשים לרצועת עזה, הצוערת דנה מספרת על ההכנות המקדימות ועל רגעי ההשתלטות

אישה לצד אישה, לוחמת לצד מפגינה: כך נראה משט הנשים "זיתונה" בתחילת חודש אוקטובר 2016. המשט שהורכב כולו מנשים ניסה לפרוץ את הסגר הימי על רצועת עזה ולוחמות זרוע הים הן אלה שפעלו לסיכולו בלב הים. חודש אחרי, הצוערת דנה מספרת על ההכנות ועל רגעי ההשתלטות. "זה אירוע שאפשר להתגאות בו", מדגישה הצוערת דנה. "עצם העובדה שהנשים שהשתתפו במשט הודו לנו בסוף על הדרך שבה התנהלה ההשתלטות מראה שזה היה אירוע שנסגר באופן חיובי, כי הצלחנו לאזן בין הצורך המבצעי לסיטואציה הרגישה".

הצוות שנבחר לסיכול המשט הורכב מלוחמות יחידת סנפיר וצוערות מקורס חובלים. יחד הן עברו הכשרה מנטלית ופיזית בהדרכת לוחמי הקומנדו הימי. "במהלך ההכשרה לימדו אותנו להתמודד עם כל תרחיש שיכול להתפתח במהלך ההשתלטות על המשט", מפרטת הצוערת דנה. "תרגלנו מקרים שונים ואיך להתנהל בהם ולמדנו על עקרונות במשא ומתן ובדין בינלאומי. ההכנות היו מקיפות ומדויקות, הן היו הכרחיות כי לצורך המבצע הורכב כוח לא אורגני שלא רגיל לביצוע המשימה הזאת ביום יום והיינו צריכות להגיע לביצוע מקסימלי. לפי הדיווחים המקדימים ידענו שלא מדובר במשט אלים אבל מצד שני ידענו שהמשימה שלנו היא לסכל את המשט ולהביא את היאכטה שבה הם שטו לבסיס אשדוד ונערכנו לכל תרחיש", הוסיפה. כחלק מההכנות למדו הבנות על תקנות הדין הבינלאומי הנוגעות למשט, ביניהן כיצד לפעול מול הפעילות.

בניית כוח נשי לסיכול המשט לא הייתה החלטה שרירותית של מה בכך. "מטרת הלוחמות הייתה לסכל את המשט", מסבירה הצוערת דנה. "כשבאים לסכל משט שמורכב כולו מנשים, בנות מרתיעות פחות מבנים. בנוסף, אם בנים היו משתלטים על היאכטה ומבצעים חיפוש על הנשים זה היה יכול ליצור אי נעימות לנשים המפגינות. ראינו שבמשימות מהסוג הזה בנות יכולות לבצע את המשימה בצורה טובה כמו הבנים". גם בלבוש של הבנות הושקעה מחשבה, מציינת הצוערת דנה. "הלבוש של הבנות נועד לשדר שפני הכוחות לשלום. המדים הרגילים עם כיסוי ראש ואפוד כבד מאוד מרתיעים, ורצינו לשדר להן שאנחנו לא רוצות שזה יתפתח לעימות אלים".

ההשתלטות על היאכטה החלה ב-5 באוקטובר בשעה 18:00 בערב. שעה לפני כן יצר הכוח קשר עם נשות המשט ב'סיילור' (מכשיר קשר שמותקן בכל כלי שיט כחלק מתקנות הדין הבינלאומי) כדי לומר להן שהן פועלות בניגוד לחוק הבינלאומי. לאחר מכן, כלי השיט של הקומנדו הימי התקרב ליאכטה והלוחמות עלו לסיפונה. "היינו מאוד מתורגלות וידענו מה הולך לקרות", אומרת הצוערת דנה. "מהרגע שעלינו ליאכטה כל אחת ידעה מה לעשות ולאן ללכת. הסיסמא שהובילה אותנו בכל מהלך ההשתלטות הייתה 'ברגישות ובנחישות'. יש לנו משימה לבצע וידענו שהסבירות שזה יתדרדר לאירוע אלים מאוד נמוכה.

במשט שיצא מברצלונה בספרד אל עבר רצועת עזה השתתפו 13 נשים בעלות השפעה מלאומים שונים כשרובן הגדול פעילות שלום וזכויות אדם, עיתונאיות ונשות אקדמיה, כשאחת מהן אף זוכת פרס נובל לשלום. אחרי שהלוחמות עלו ל'זיתונה', סרקו אותה וכיוונו את מסלול הפלגתה לנמל אשדוד הן ישבו לארוחה קלה עם הפעילות. "ידענו שהן אחרי הפלגה ארוכה והן מותשות, הבאנו להן אוכל ומים ואכלנו איתן ביחד", נזכרת הצוערת דנה. "הסיטואציה הייתה קצת מוזרה, אבל ידעתי לעשות את ההפרדה בין המשימה שהיא לסכל את ההפלגה לעזה לבין העובדה שהן לא נשאו אמצעי לחימה ולא היו גילויי אלימות. מצאתי את עצמי יושבת מול אישה בת 72 שמדברת איתי על הילדים שלה. בסוף המבצע הן הודו לנו על הצורה שבה זה התנהל, וזה חתם את המבצע באופן מוצלח".

loading...