50 שנה לשייטת ספינות הטילים 50 שנה לשייטת ספינות הטילים

50 שנה לשייטת ספינות הטילים

אוראל אלחדד

השבוע לפני 50 שנה הוקמה באופן רשמי שייטת ספינות הטילים, לכבוד האירוע חזרנו אל כמה מהרגעים הגדולים בתולדות השייטת

15 בנובמבר 1967 שייטת חדשה בזרוע הים
ההחלטה להקים שייטת חדשה המורכבת מכלי שיט חדשים, ספינות הטילים, הגיעה לאחר ההבנה כי כלי השיט בזרוע מיושנים ואינם עונים על הצרכים המבצעיים של אותה תקופה. המשחתות המיושנות ששירתו בזרוע נחשפו לאיום טילים והטרפדות הקיימות היו מוגבלות במשך השהייה שלהן בים. הבכירים בזרוע הגיעו למסקנה כי ספינת תותחים וטילים היא התחליף האידאלי למשחתת ולטרפדת גם יחד. וכך, החלה להתגבש תפיסה ישראלית מקורית לספינת הטילים- ספינה מהירה וקטנה בעלת כושר תמרון, המסוגלת לפגוע במגוון כלי שיט, עם הגנה מפני מטוסים וחימוש מגוון- כלומר כוח אש מרבי בכלי שיט קטן יחסית. היה זה קונספט חדשני יחסי שחייב התאמות רבות בזרוע. 12 ספינות הטילים הראשונות נבנו החל ממאי 1965 במספנות C.M.N. בעיר שרבורג שבצרפת, ב-1 באפריל 1967 הושק הסטי"ל הראשון בזרוע הים- אח"י מבטח וב-15 בנובמבר 1967 הוקמה שייטת ספינות הטילים באופן רשמי.

24-25 בדצמבר 1969 "מבצע נועה"- מילוט נועז בערב חג המולד
בסוף שנות ה-60 הוחלט על הקמת שייטת ספינות הטילים. נקבע כי בניית הספינות החדשות תתבצע במספנות בעיר שרבורג בצרפת. בעקבות התרחבות האמברגו הצרפתי ב-1968 נאסר על העברת הספינות שנבנו לידי זרוע הים הישראלית ועל כן הוחלט למלטן מצרפת ארצה. במחצית השנייה של שנת 1969 החלו בכירי הזרוע לתכנן את מבצע המילוט המורכב. כדי להטעות את הצרפתים הוקמה בפנמה חברת קש בשם "סטארבוט" שביקשה לרכוש את הספינות לחיפוש נפט. הצרפתים אישרו את העסקה והישראלים החלו בהכנות למילוט שכללו הטסת אנשי צוות ישראלים לצרפת ורכישת מזון וציוד תחת מעטה עבה של חשאיות. המבצע תוכנן לצאת לדרך בערב חג המולד - זמן בו דעתם של רב תושבי העיר שרבורג תהיה מוסחת. לאחר התארגנות מהירה ספינות הטילים חמקו מהנמל הצרפתי באישון לילה ויצאו לים בין ה-24 ל-25 בדצמבר בשעה 02:30 לפנות בוקר. הן הגיעו ארצה בשלום ב-31 בדצמבר 1969 לאחר הפלגה של שבעה ימים בתנאי ים קשים. הצלחת המבצע עוררה גל של אהדה כלפי מדינת ישראל והערצה כלפי תושייתם של מתכנני המבצע ואנשי זרוע הים. היה זה אחד ממבצעיה הראשונים והמוצלחים של השייטת. גדלו עליו דורות של לוחמים ועד היום הוא מסמל את התושייה, התעוזה והנחישות של לוחמי ומפקדי שייטת ספינות הטילים.

7 באפריל 1969- שיגור ראשון מוצלח של טיל "גבריאל"
באמצע שנות החמישים החלה רפא"ל לפתח טיל ים-ים. במהלך הדרך הטיל עבר מספר שינויים אך בסוף שנות ה-60 המערכת הגיעה לשלבי פיתוח אחרונים ונקראה "גבריאל" . ספינת הטילים אח"י חיפה בפיקודו של רס"ן (דאז) אלי רהב, הייתה הראשונה עליה הותקנה מערכת טילי "גבריאל". טיל ה"גבריאל" היה טיל מונחה מכ"ם שנועד לפגוע בכלי שיט גדולים, כגון משחתות. בניסויים התברר שטילי "גבריאל" יכולים לפגוע גם בכלי שיט קטנים כמו ספינות טילים של האויב. הפעם הראשונה בה טיל "גבריאל" בעל ראש נפץ גרעיני נורה מסטי"ל הייתה ב-7 באפריל 1969 מספינת הטילים אח"י חיפה (סער 2) אל עבר המשחתת אח"י חיפה שהוצאה משירות באותה תקופה. טילי ה"גבריאל" היו הראשונים מבין שורה של מערכות נשק וטילים שהותקנו בספינות הטילים. לאורך שנים פיתוחים יוצאי דופן כמו ה"גבריאל" סייעו לזרוע הים לשמור על עליונות ימית בשדה הקרב אל מול האיומים השונים.

אוקטובר 1973 - מלחמת יום הכיפורים וקרב טילי הים-ים הראשון בעולם
קרב לטקיה הוא אחד הקרבות המוכרים בתולדות זרוע הים הישראלית ובעולם כולו. הקרב, שהתרחש במלחמת יום הכיפורים, היה קרב טילי ים-ים הראשון בעולם. הוא התרחש בלילה שבין ה-6 ל-7 באוקטובר 1973. במהלכו שייטת 3, הצליחה בעזרת טילי 'גבריאל' שפותחו בארץ, להטביע חמישה כלי שיט סוריים, בעוד שכל כוחותינו שבו בשלום. הצלחתה של שייטת 3 בקרב מול חיל הים הסורי, הוכיחה את עליונותה ויעילותה של תורת הלחימה שפותחה בזרוע במשך השנים. פרט לכך, מלחמת יום כיפור הייתה אחד מרגעי השיא של זרוע הים ושל שייטת ספינות הטילים בפרט. לפני פרוץ המלחמה סיימו היחידות בזרוע אימון רחב שבחן את מוכנותם ללחימה. לכן, עם פרוץ הקרבות הכוחות הלוחמים היו ערוכים ללחימה וכוחות הזרוע ולוחמי ספינות הטילים ביניהם פעלו בנחישות ופגעו קשות בכלי השיט של האויב. במלחמת יום הכיפורים נכנסה הלוחמה הימית לעידן חדש. זרוע הים השתנתה ללא היכר, היא זכתה למעמד של צי מלחמתי זריז, תוקפני וקשוח שהפתיע את האויב והוביל להישגים מרשימים.

25 בפברואר 1974- שומרים על המוניטין
לאחר מלחמת ששת הימים וכיבוש שארם א'-שייח' עלה הצורך בנוכחות ישראלית לאורך ים-סוף כדי לאפשר את חופש השיט למפרץ אילת. לאור צורך זה הוחלט על פיתוח דור חדש של ספינות טילים שיוכלו להתמודד עם תנאי הים הקשים של זירת ים סוף. ספינות אלו היו סערי ה-4. עם כניסתן לשירות מבצעי ספינות הטילים החדשות החלו במסען מהים התיכון לים האדום. באותה תקופה כלי השיט הישראלים לא יכלו להפליג דרך תעלת סואץ וכדי להגיע לבסיסן החדש במפרץ שלמה היה עליהן להקיף את כל יבשת אפריקה. החל מה-25 בפברואר 1974הגיעו שש ספינות טילים למפרץ בדרך זאת במבצע "מוניטין", מבצע "בציר ענבים" ומבצע "יופי". היו אלה הפלגות לא פשוטות שנמשכו מעל לחודש אך יחד עם זאת הן היו חווייתיות ופורצות דרך עבור השייטת. ספינות הטילים פעלו באזור מפרץ שלמה עד לחתימת הסכם השלום עם מצרים והחזרת חצי האי סיני ב-1979. באותה תקופה הותר לכלי שיט ישראליים לעבור בתעלה והצורך בנוכחות של ספינות הטילים ירד באופן משמעותי, על כן הן שבו לים התיכון.

1986- כשאוויר וים נפגשים
במחצית השנייה של שנות ה-70 החלה זרוע הים בניסויים ראשונים להנחתת מסוק על סטי"ל. לאחר הפקת מסקנות ולקחים הוחלט על בניית דגם חדש של ספינות שיותאם במיוחד למשימה. ב-1986 נחת לראשונה בתולדות זרוע הים מסוק מדגם "דולפין" על ספינת טילים מדגם "חוחית"- ספינת המנחת הקטנה בעולם. עם השנים ספינות הטילים גדלו ותצורת הנחיתה השתנתה אך עד היום לשיתוף הפעולה בין זרוע הים לחיל-האוויר תפקיד חשוב ביותר. המסוק הימי מאפשר להגדיל את מוטת השליטה של ספינת הטילים, מזהה מטרות חשודות ומקל את מלאכת בניית התמונה הימית. היתרון של המסוק הנוחת על הסטי"ל הוא זמינותו- גם בלב ים הרחק מהחוף, המסוק יכול לצאת לגיחות סיור ולסרוק את הסביבה הקרובה לסטי"ל. פרט לכך למסוק יכולת לבצע משימות חילוץ והצלה במידת הצורך, דבר הכרחי ביותר כשמפליגים בלב ים.

אפשר לישון בשקט
עוד מימיהן הראשונים ספינות הטילים לקחו חלק מרכזי בלחימה בטרור. לספינות הטילים חלק מכריע במניעת פיגועים רבים. ב-27 ביולי 1970 ספינת הטילים אח"י חץ לכשעה בפעם הראשונה סירת מחבלים שהייתה בדרכה לרצועת עזה. מאז ועד שנת 2004 שייטת 3 הייתה אחראית ללכידה של 41 ספינות מחבלים- נתון מרשים ביותר. לא ניתן לאמוד את מספר הנפשות שחייהן ניצלו בזכות תושייתם של הלוחמים. פרט ללכידת ספינות המחבלים שייטת ספינות הטילים לקחה חלק מרכזי בלכידת אניות שהבריחו אמל"ח לארגוני טרור, כשהמוכרות ביותר הן האוניות פרנקופ, קארין-איי והקלוס-סי. במבצע "חשיפה מלאה" שנערך ב-5 במרץ 2014 על ידי שייטת 13 ושייטת ספינות הטילים נתפסה אוניית המשא קלוס-סי (באנגלית: KLOS-C), שניסתה להבריח מאיראן לארגוני הטרור הפלסטיניים בסיני או ברצועת עזה. ההשתלטות על האנייה התבצעה ליד סודן כ-1,500 קילומטרים הרחק מחופי ישראל. היה זה מבצע מורכב ביותר שבסופו נמצאו על סיפון הספינה 40 רקטות M-302‏, 181 פצצות מרגמה 120 מ"מ ו-400,000 כדורים בקוטר 7.62 מ"מ. היה זה אחד מהמבצעים הבולטים בתולדות זרוע הים וצה"ל כולו שעורר הדים תקשורתיים רבים ברחבי העולם.

ובכן אפשר להגיד שביובל שעבר מאז הקמתה לא היה רגע של מנוחה בשייטת ספינות הטילים. משמירה על הביטחון השוטף דרך לחימה בטרור ועד להשתתפות במלחמות ישראל ההיסטוריה של שייטת ספינות הטילים נשזרת בהיסטוריה של מדינת ישראל. שייטת ספינות הטילים נחשבת לאחת היחידות המבצעיות בצה"ל ובמהלך השנים היא צברה עשרות אלפי שעות ים. האופי הייחודי, הנחישות והגבורה מאפיינים את כל הדורות של הלוחמים והמפקדים ביחידה מיום הקמתה וגם בשנים שיבואו. שייטת 3 היא לא רק יחידה, עבור אנשים רבים היא בית שני ומשפחה לכל דבר. בשנים הקרובות היא צפויה להמשיך ולהתפתח ולקחת חלק משמעותי בלחימה ובהכרעה הצה"לית.

כל שנותר לאחל לשייטת הוא עוד עשרות שנים של פעילות מבצעית ענפה, מאתגרת ומספקת.
מזל טוב!

loading...