הרגעים שעשו לנו את 2017 הרגעים שעשו לנו את 2017

הרגעים שעשו לנו את 2017

אוראל אלחדד

רגע לפני שמתחילה שנה חדשה חזרנו אל הרגעים הגדולים, המרגשים ופורצי הדרך של שנת 2017

שנת 2017 הייתה ללא ספק שנה רוויה בפעילות בכלל היחידות בזרוע הים. מאימונים ותרגילים עם ציים זרים דרך פעילות מבצעית עניפה ועד לציון אירועים היסטוריים בתולדות הזרוע - לא היה רגע אחד של נחת. לפני שעוד שנה אזרחית מלאת עשייה והישגים פורצי דרך מתחילה, חזרנו אל אירועי הדגל של שנת 2017.

אפשר לישון בשקט

בחודש מרץ התקיים טקס הענקת תעודות הערכה למספר יחידות בזרוע הים שהובילו מבצע חשאי בעל חשיבות מכרעת לביטחון המדינה. התעודות הוענקו למפקדי היחידות השונות ביניהן שייטת ספינות הטילים, שייטת הצוללות, שייטת 13 ויחידות נוספות בזרוע הים וחיל-האוויר. יחידות אלו פעלו ביצירתיות, בנחישות ובשיתוף פעולה מלא שהביא להצלחת המבצע המורכב שאת פרטיו לא ניתן לחשוף. ״אנחנו מסכמים בטקס צנוע מבצע פורץ דרך, שבוצע בצורה מעולה ותרם תרומה ישירה לביטחון של עם ישראל", אמר מפקד זרוע הים, אלוף אלי שרביט. "המבצע הוא דוגמה ומופת ליכולת שלנו לפעול בזירה מורכבת ולנצל את העליונות הימית של זרוע הים - החופש לפעול בזמן ובמקום הנכונים לנו".

מחווה הומניטרית

בחודש אפריל, עם תחילת עונת הדיג, זרוע הים, בשיתוף מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי ומפקד פיקוד דרום, אלוף אייל זמיר, הגדילה, לתקופה מוגבלת, את המרחב הימי המותר לדיג ברצועת עזה משישה מייל ימיים לתשעה מייל ימיים, גדילה של 50 אחוזים. הגדלת מרחב הדיג נמשכה מחודש אפריל עד חודש יוני בלבד, כשהשנה התקופה אף הוארכה בשבועיים נוספים מתוך רצון להתחשב עד כמה שאפשר בתושבי הרצועה, מתוך הבנה שישנו קשר ישיר בין הכלכלה ליציבות הביטחונית ברצועה.

הרחבת האזור נועדה לתת מענה לדייגים ולסייע לאוכלוסייה הבלתי - מעורבת בטרור. הדיג מהווה מקור מזון ומנוע כלכלי עיקרי לתושבים. דוגמה למרכזיות הדיג בחיי העזתיים ניתן לראות בשנת 2016, כשבוצע תהליך זהה והיקף התוצרת גדל ב-15 אחוזים בהשוואה לשנת 2015. הרחבת התווך הימי מותנית בכך שהדייגים באזור יכבדו את ההסכמות ולא ינצלו זאת לטובת הברחות וחריגות מהשטח המוסכם.

שיתוף הפעולה עם הצי האמריקא מתהדק

בחודש יוני ביקר מפקד זרוע הים, אלוף אלי שרביט, בארה"ב כאורחו הרשמי של מפקד חיל הים האמריקאי, אדמירל ג'ון ריצ'רדסון. בביקור החשוב נחתם לראשונה הסכם חילופי קאדטים בין קורס חובלים הישראלי לאקדמיה הימית האמריקאית והוענק למפקד זרוע הים לגיון ההצטיינות - עיטור צבאי אמריקאי המוענק לאנשי צבא וביטחון על הצטיינות בתפקידם. מדובר באות הערכה שרק 23 ישראלים קיבלו עד כה. הסכם חילופי הקאדטים עתיד לחולל שינוי משמעותי בהכשרת החובלים בזרוע הים. במסגרת תוכנית החילופים, צוערים אמריקאיים יגיעו למדינת ישראל וישתלבו בשלב האקדמיה וצוערים ישראליים יגיעו לאקדמיה הימית האמריקאית ויחוו תהליך דומה של למידה הכוללת נושאי עניין משותפים. שיתוף פעולה זה יסייע לצוערים להכיר את הצי האחר ובמקביל לחזק את שיתוף הפעולה והשיח בין הציים.
שנת 2017 הייתה שנה פורצת דרך ביחסים בין זרוע הים לצי האמריקאי כשבנוסף להסכם הגיעה לביקור בארץ מפקדת כוחות הצי האמריקאי באירופה ובאפריקה, אדמירל מישל ג' הווארד שנפגשה עם מפקד הזרוע, ובפעם הראשונה מזה 17 שנה, נושאת מטוסים אמריקאית עגנה מול חופי העיר חיפה. נושאת המטוסים האמריקאית "ג'ורג' ה.וו. בוש" נחשבת לאחת מאוניות המלחמה הגדולות בעולם ועגינתה מסמלת את היותה של מדינת ישראל וזרוע הים בפרט שותפות של הצי האמריקאי ובנות ברית באגן הים התיכון.

הדמעות טרם מצאו להן חוף של נחמה

ב-21 באוקטובר 1967, נכתב בלב דואב פרק קשה בתולדות זרוע הים כשהמשחתת אח"י אילת טובעה במהלך מתקפת טילים בעת שסיירה במים בין לאומיים בקרבת פורט סעיד, מצרים. באירוע הטראגי 47 מפקדים ולוחמים נפלו חלל. האזכרה לציון 50 שנה לטיבוע המשחתת אח"י אילת, נערכה בחלקה הצבאית בבית העלמין בחיפה, ובטקס אזכרה ימי למשפחות החללים על גבי ספינות טילים בסמוך לחופי העיר.

50 שנה אחרי טיבוע המשחתת, זרוע הים מוסיפה לחזק את יכולותיה ואת עליונותה הימית, ולפעול בכל מקום שבו יש למדינת ישראל אינטרס בים. "מהרגע שבו השתנו חייכם מקצה לקצה, נדמה כי הדמעות טרם מצאו להן חוף של נחמה. הגעגוע אינו נותן מנוח, הצער שאינו חולף - נותר כמאז. אין בפינו מזור לכאבכם הקשה מנשוא", אמר אלוף שרביט למשפחות השכולות בטקס האזכרה. "כל שנותר לנו הן הזכות והחובה להוסיף לעמוד לצידכם, ולשמש כתף תומכת ברגעי קושי. מהיום שבו נפלו יקירכם, נולד קשר שבסיסו מחויבות עמוקה לרעינו שאינם עוד והערכה כנה לתעצומות הנפש שאתם מפגינים מידי יום. רוחם של ימאי אח"י אילת, מימיה כאוניית קרב ועד לספינת סער 5 המצוידת כיום במיטב הטכנולוגיה - אותה רוח היא. רוח של אהבת הארץ, של מחויבות לביטחון מדינת ישראל, ושל נכונות להילחם למענה", סיכם אלוף שרביט.

הגנה אסטרטגית

בחודש נובמבר התקיים ניסוי במערכת טמיר אדיר - כיפת הברזל הימית, שנועד להפוך את המערכת למבצעית. במסגרת הניסוי הותקנה סוללת כיפת ברזל על גבי ספינת הטילים אח"י להב (סער 5). במהלך הניסוי שוגרו טילי גראד מהיבשה אשר דימו איום תלול מסלול על אסדות הגז. מכ"ם ה'אדיר' שימש לגילוי של כלל האיומים ומערכת כיפת הברזל השמידה את המטרות בהצלחה. המערכת הופעלה על ידי לוחמי זרוע הים בשיתוף פעולה עם לוחמים ממערך ההגנה האווירית (הגנ"א).

ירי תלול מסלול בזירה הימית מהווה איום הן על כלי שיט הפועלים בזירה והן על היעדים האסטרטגיים בים. באמצעות השילוב בין שתי המערכות יוכלו ספינות הטילים של זרוע הים לספק הגנה טובה יותר על הנכנסים האסטרטגיים של מדינת ישראל בים, ולהשיג יתרון משמעותי ביכולת יירוט של מספר איומים במקביל.

שייטת ספינות הטילים חוגגת 50

ב-15 בנובמבר 1967 התפרסמה פקודת ההקמה של שייטת ספינות הטילים. החלטה זו הגיעה בעקבות ההבנה כי כלי השיט שהיו בזרוע באותה תקופה היו מיושנים ולא ענו על הצרכים המבצעיים. הבכירים בזרוע הגיעו למסקנה כי ספינת תותחים וטילים היא התחליף האידאלי למשחתות ולטרפדות שהיו באותה עת. וכך, החלה להתגבש תפיסה ישראלית מקורית לספינת הטילים- ספינה מהירה וקטנה בעלת כושר תמרון, המסוגלת לפגוע במגוון כלי שיט, עם הגנה מפני מטוסים וחימוש מגוון - כלומר כוח אש מרבי בכלי שיט קטן יחסית.

ב-50 השנים שעברו מאז הקמתה של היחידה היא לא הפסיקה לפעול מסביב לשעון. משמירה על הביטחון השוטף דרך לחימה בטרור ועד להשתתפות במלחמות ישראל ההיסטוריה של שייטת ספינות הטילים נשזרת בהיסטוריה של מדינת ישראל. השייטת נחשבת לאחת היחידות המבצעיות בצה"ל ובמהלך השנים היא צברה עשרות אלפי שעות ים. האופי הייחודי, הנחישות והגבורה מאפיינים את כל הדורות של הלוחמים והמפקדים ביחידה כבר מיום הקמתה ובשנים הקרובות היא צפויה להמשיך ולהתפתח ולקחת חלק משמעותי בלחימה ובהכרעה הצה"לית.

תרגיל השתלטות ושת"פים עם ציים זרים

בנוסף לכל האירועים הללו התקיימו במהלך השנה עשרות אימונים ותרגילים רחבי היקף. בתרגילים השתתפו כלל היחידות בזרוע, לעיתים בשיתוף עם יחידות מציים זרים או עם יחידות מחיל-האוויר או כוחות היבשה. בין התרגילים הבולטים השנה ניתן למנות תרגיל של שייטת 13 ואריות הים של חיל הים האמריקאי, אימון של הצי האמריקאי, הצי היווני, כוחות נאט"ו וזרוע הים שהתקיים ביוון ולקחו בו חלק שייטת ספינות הטילים ויחידת סנפיר, שבועות מלחמה של השייטות השונות, תרגיל השתלטות מחדש על כלי שיט חטוף בשיתוף ספינות הטילים והקומנדו הימי, אימונים בגזרת שארם א'-שייח', תרגיל נובל מלינדה - אימון המתקיים כולו בתווך התת מימי עם צוללים מילת"ם, מהצי האמריקאי ובפעם הראשונה גם מהצי הצרפתי, ושיתופי פעולה נוספים עם הצי האיטלקי והצי הקפריסאי.

האימונים והתרגילים האלו מאפשרים לכוחות זרוע הים לרכוש ידע רב בנושאים שונים ולשכלל את המיומנויות שלהם על מנת שבשעת השין יהיו ערוכים ומוכנים לכל תרחיש אפשרי וייפעלו בצורה מקצועית. בשנה הבאה צפויים להמשיך ולהתקיים שיתופי הפעולה והתרגילים השונים חלקם במתכונות נרחבות ומאתגרות יותר.


זאת אכן הייתה שנה רוויה בעשייה בזרוע ונקווה ששנת 2018 תהיה מלאת עשייה עוד יותר!

 

loading...