מפקדי המחר כבר כאן מפקדי המחר כבר כאן

מפקדי המחר כבר כאן

מישל סירוטה

חשבתם שהכשרת החובל מסתיימת בסוף קורס חובלים? הכירו את פי"ם- קורס המ"פים של זרוע הים. לרגל סיום הקורס שנערך השבוע, מפקד בקורס וחניך מספרים על ההכשרה

השבוע הסתיים לו אחד מהקורסים החשובים בזרוע הים, קורס פיקוד ימי מתקדם (פי"ם) מחזור 12, שהתקיים בבסיס ההדרכה של הזרוע בחיפה. "הקורס חותם את ההכשרה הפיקודית, המקצועית והערכית של החובלים ומכין אותם לשירות כמפקדי מחלקות וכלי שיט", סיפר מפקד קורס פי''ם, סא''ל אריק פוני, על הקורס שהסתיים. "הקורס מכין את החובלים ונותן להם את הכלים להוביל את החיילים שלהם בשגרה ובמערכה ולחזור הביתה כמנצחים בזירות השונות- בספינות הטילים, בצוללות ובכלי הבט"ש של זרוע הים", סיפר סא''ל פוני.

קורס פי''ם מתחלק לשלושה צירי ידע מרכזיים- הסמכה מקצועית, התמחות פיקודית וציר ערכי. החובלים עוברים קורס פי"ם כשנה לאחר שסיימו קורס חובלים כשבשנה שבין ההכשרות החובלים מבצעים תפקידי התמחות בכלי שיט השונים. "הקורס הוא התקופה הטובה ביותר שיש לחובל במהלך השירות שלו", אמר סגן מפקד הקורס, סרן עידו. "הקורס אורך חצי שנה וזה הרגע בו החובל זוכה להתנתק מהחיים בספינות ולהתמקד בפיתוח אישי שלו ברמה המקצועית והפיקודית. זה השלב בו הקצין מסגל לעצמו את שיטת הפיקוד המתאימה לו", הוסיף.

סרן עידו היה גם מפקד צוות בקורס ולדבריו, החובלים שעליהם פיקד עוברים תהליך בתקופת ההכשרה שבסיומה הם מוכשרים לפיקוד על צוות לוחמים. "הם עוברים שינוי. הם מבינים שמיד אחרי הקורס הם יפקדו בפעם הראשונה על חיילים באופן עצמאי. עד כה, במהלך השירות שלהם בכלי השיט, הפיקוד על חיילים הייתה בגדר התנסות, כסגני מפקדי מחלקות. עתה, הם יוצאים לספינות בכובע חדש של מפקדי מחלקות. בפי"ם הם עוברים תהליך חשיבה עמוק העוסק בשאלות כמו 'איזה מפקד אהיה' ו'איך תתמודד בסיטואציות שונות עם החיילים', הם עוברים תהליך התבגרות".

בקורס, המתקיים בבסיס ההדרכה של זרוע הים, בחיפה, יש לחובלים אפשרות להשיג גם את יעדיהם האישיים. "הצבתי לעצמי יעד בתחילת הקורס, לרוץ חצי מרתון", שיתף מסיים הקורס, סגן עידו בנודיז בחיוך המרמז על העמידה ביעד. "מעבר לכך, הציר הפיקודי בקורס הוא המשמעותי ביותר. התכנים שמועברים בנושאים הפיקודיים מעניינים ומעוררים מחשבה. שומעים הרבה דעות על סוגי מפקדים במהלך השיעורים ובלי לשים לב אתה מתחבר לשיטת פיקוד וככה אתה הופך למפקד טוב יותר", הסביר סגן בנודיז על ההכשרה.

"לפני הקורס, בתפקיד הסגן שלי (תפקיד ההתמחות אליו מגיעים הקצינים לאחר סיום קורס החובלים), הייתי ה'אח הגדול' של החיילים בספינה שלי. הם באו לדבר איתי, להתייעץ איתי והייתי חלק מהם. עכשיו אני חוזר כצ'יף (מפקד מחלקת) מכונה. אני רוצה להיות ה'אמא והאבא' של החיילים שלי, גם לחנך ולפקד וגם להיות כתף ולעזור בכל מצב, לנחם אותם אבל גם לדעת להנחיל בהם משמעת אם צריך". סגן בנודיז חוזר לאחר הקורס לאותה הספינה בה ביצע את תפקיד ההתמחות שלו והוא סמוך ובטוח בדרך בה יפעל כמפקד.

"כלי השיט החדישים, מערכות הלחימה והנשק- כל אלו תורמים להצלחתה של הזרוע. אך בליבת העשייה ניצבים מפקדים ולוחמים כמו אלו הניצבים מולי". אמר מפקד זרוע הים, אלוף אלי שרביט, בנאומו בטקס סיום הקורס. "זהו כוחה של הזרוע. הרגע הזה בו אתם מסיימים את קורס פיקוד ימי מתקדם, הוא מדרגה נוספת במסע שלכם כמפקדים. המעבר אל עמדות הפיקוד הבכירות בכלי השיט אינו פשוט. אך מרגע זה ואילך, אתם נכונים לו, ערוכים לו וראויים לו". הוא מדגיש.

בוגריו של קורס פי''ם התפזרו בתפקידי פיקוד במסלולי הלוחמה השונים בזרוע הים. הם המפקדים החדשים בציר הפיקוד הימי הלוחם של צה''ל. עכשיו, הם יוצאים לדרך חדשה בה הם יזכו לפקד, להדריך, ללמד, לצאת למבצעים, לנצח ולשפר את הזרוע בכל צורה בה יוכלו. כל שנותר זה לאחל בהצלחה למפקדים החדשים שעברו את ההכשרה הטובה ביותר.

 

עוד כתבות בנושא

loading...