שותפות מעבר לפינה שותפות מעבר לפינה

שותפות מעבר לפינה

עומר שגב

שש מדינות, חמש ספינות ישראליות ומטרה עיקרית אחת - תרגול יכולות חיפוש והצלה. לוחמי זרוע הים הפליגו לעבר חופי קפריסין לתרגול ייחודי בים התיכון

במהלך חמש השנים האחרונות, התחזק שיתוף הפעולה בין זרוע הים לחיל הים הקפריסאי. זאת לאור ההבנה כי השותף הקפריסאי הינו השותף הקרוב והזמין ביותר לאירועי חילוץ, הצלה וסיוע צבאי במקרי חירום.

התרגיל "עונות מעבר" הינו תרגיל רב-לאומי שנתי בו זרוע הים לוקחת חלק מזה חמש שנים. תרגיל זה עוסק בתרגולי חילוץ, הצלה ומתן סיוע רפואי בים במצבים שונים. החודש, כוח של חמש ספינות מזרוע הים הגיע לקפריסין לטובת השתתפות בתרגול המדמה תרחיש השתלטות ארגון טרור על אסדת גז בים.

התרגיל התחלק לשניים. החלק הראשון התבצע בהובלת ראשות תיאום החילוץ המרכזית בקפריסין, ובהשתתפות ציי קפריסין, ארה"ב, בריטניה, יוון וצרפת. האימון כלל תרגולת איתור נעדרים בים. האיתור התבצע בעזרת מכ"מים ומתצפתים העומדים על גשר הספינה ובעזרת חיפוש ב"פופ" - מערך צילום המאפשר בקרה ללוחמי הכלי על המרחב הימי.

"מטרת התרגיל היא חיזוק שיתוף הפעולה בין הצי הישראלי לבין הציים הזרים, ובייחוד עם הצי הקפריסאי", אומר מפקד כוחות הבט"ש (ביטחון שוטף) בתרגיל, מפקד סיירת פרס, רס"ן דור פסל. "היה ניכר כי כלל הכוחות המתרגלים היו במוכנות גבוהה מאוד לתרחישים השונים".

 

בתרגיל השתתפו מגוון לוחמים מזרוע הים הישראלית, כאשר פלגת הבט"ש 914 הובילה את התרגיל, ולצידה השתתפו גם ספינות מפלגת הבט"ש 916 וספינת טילים משייטת 3. כלל הכוחות הישראלים פעלו תחת פיקודו של סא"ל כפיר רווה, מפקד פלגה 914.

"מדובר בתרגיל משמעותי שמתמקד בין היתר בחיזוק השפה המשותפת ובנהלים בינלאומיים. זהו תרגיל חשוב מאוד מבחינה אסטרטגית, והוא מכניס אותנו למגרש של הגדולים", מסביר סא"ל רווה. ״זו הזדמנות שמפתחת אותנו כמפקדים וכצבא, ומבחינה מקצועית היא מעלה אותנו בכמה רמות".

בחלק השני של התרגיל, התבצע תרגול משותף של זרוע הים עם הצי הקפריסאי, אשר החל בהפלגת כלל הכלים אל עבר אזור המטווח אשר נמצא בלב הים. בזה אחר זה, פתחו הכלים השונים באש והטביעו את המטרה באמצעות תותחים, נק"לים (נשקים קלים), מאגים ומק"כים (מקלעים כבדים). בהמשך תורגלו גם סודרי ימאות, בקרת נזקים וחמיקה מס"ג (סירת גומי) עוינת.

"למצב חירום אנחנו תמיד מוכנים", הבהיר סא"ל רווה, "אבל היתרון של אירוע כזה הוא יצירת קשר ושפה משותפת לאירוע גדול באופן מעשי. אם כעת אשלח את אחד המפקדים שלי לאירוע אמיתי - הוא יבין מיד מה הוא צריך לעשות ובאילו ערוצי קשר להשתמש . לכל מדינה יש את דרכי העבודה והנורמות שלה, וחייבים ליצור שפה משותפת על מנת ליצור קשר עם כלי שיט בים ולקיים שיתופי פעולה בעת חירום".

בסיומו של האימון, התקיימה הפלגה משותפת שתרגלה הובלת כוחות בים. ספינת הפיקוד הישראלית, אח"י רומח, הובילה את הכוח הקפריסאי, וספינת הפיקוד הקפריסאית הובילה את שאר הכוח הישראלי. התרגיל הסתיים במסדר כבוד הדדי, התנתקות מהכוח הקפריסאי וחזרתו של הכוח הישראלי ארצה.

"השותפות, השיח הבין - אישי וההיכרות עם ציי האזור בכלל וציי המזרח התיכון בפרט מהוות בסיס איתן להגנת חופש השייט באזור ולעוצמה הצבאית שלנו", מסכם רס"ן פסל.

loading...