זה לצד זה זה לצד זה

זה לצד זה

דריה לוסטיגר

הגעתה לארץ של ספינת הטילים אח"י עוז מסמלת אבן דרך משמעותית בהתפתחות פרויקט ספינות המגן. כשבוע לאחר טקס הקבלה החגיגי שוחחתי עם סא"ל ואדים קורנבליט, מפקד אח"י עוז וסא"ל עומר כרמי, מפקד אח"י מגן ושמעתי מהם על החוויות, האתגרים והתחושות שמלוות אותם מאז כניסתם לפרויקט

'פיקוד בים - אתגר לאדם', זו אמרה השגורה בפי רבים ממפקדי הזרוע בעבר ובהווה. ואכן, פיקוד על כלי שיט בלב ים מביא עימו אתגרים רבים ומגוונים. אבל אחת לעשרות שנים, ניצבים מספר מפקדי כלי שיט בודדים בפני מצב שונה לחלוטין משדה קרב ימי - והוא תהליך הבניה והמבצוע של ספינות חדשות לגמרי.

"כששמעתי לראשונה שנבחרתי להיות מפקד אח"י מגן, התרגשתי ושמחתי שניתנה לי הזכות לפקד על הראשונה מספינות סערי ה-6 שהגיעה לארץ", נזכר סא"ל עומר כרמי ברגע בו הכל התחיל. "זה כבוד גדול עבורי". גם סא"ל ואדים קורנבליט מספר על תחושת הגאווה להשתתף בפרויקט: "שמעתי על הפרויקט עוד כשהייתי מפקד הספינה אח"י סופה, לא ידעתי איפה אני אהיה אז, אבל במקרה שלי הכל הסתדר בזמן הנכון".
הגעתה לארץ של ספינת הטילים אח"י עוז מסמלת אבן דרך משמעותית בהתפתחות פרויקט ספינות המגן. כשבוע לאחר טקס הקבלה החגיגי שוחחתי עם סא"ל ואדים קורנבליט, מפקד אח"י עוז וסא"ל עומר כרמי, מפקד אח"י מגן ושמעתי מהם על החוויות, האתגרים והתחושות שמלוות אותם מאז כניסתם לפרויקט

אח"י מגן, שהגיעה לארץ לפני כחצי שנה, כבר נמצאת עמוק בתוך תהליכי המבצוע וקליטת מערכות הלחימה החדישות אליה, ודרכה אנו יכולים לראות את התהליך שאחותה, אח"י עוז צפויה להתחיל בקרוב. "כל צוות הספינה מתמודד עם אתגר מקצועי חדש, החל ממפקד הספינה דרך מפקדי המחלקות, הנגדים והלוחמים", מפרט סא"ל כרמי.

"זו ספינה פורצת דרך ביכולות ובטכנולוגיה שלה. היא תוכננה על פי הדרישות הרבות של זרוע הים, ולהיות זה שעוסק במבצוע של המוצר המוגמר זה אתגר גדול ועניין רב", ממשיך סא"ל כרמי. "יש פה גאוות יחידה, המון רצון ומוטיבציה גבוהה למבצע את הספינה".

לצד זאת, דווקא בתקופה האחרונה הצורך הביטחוני וחשיבות המשימה מרגישים ברורה מתמיד. "אנחנו רק שבועות אחרי סבב בעזה, שבו ראינו את האיום על המתקנים האסטרטגיים של המדינה. במצב כזה ברורה לנו המשימה. זאת אחריות גדולה מאוד שמייצרת דריכות ורצינות".

"המסירות של הקצינים והנגדים היא אחד המרכיבים שגורמים לנו להצליח בפרויקט. בניגוד למקומות אחרים אנחנו לא מביאים איתנו ניסיון קודם, אלא צוברים אותו על הספינה בפעם הראשונה", הוא ממשיך: "זה בא לידי ביטוי בכתיבת החומר המקצועי, קבוצות חשיבה לכתיבת נהלים חדשים וביקורים בתעשיות ללמידה על המערכות השונות. אנחנו גם עובדים המון עם גופי מטה. מנהלת מגן ומספנת זרוע הים שאיתנו מבוקר עד ערב, עובדים לילות כימים".

סא"ל קורנבליט מסביר שאחת המשימות המרכזיות איתן מתמודד צוות הספינה הוא יצירת נורמות ותרבות עבודה בספינה. "זה אולי הדבר היפה בצוות ראשון של כל כלי שיט. הנורמות של הצוות הראשון הן נורמות הבסיס שיכנסו ממש לברזלים של הספינה, וכל מי שייצטרף לצוות אחר כך בסוף יתיישר לנורמות ולהרגלים שאנחנו מייצרים עכשיו, עוד הרבה דורות קדימה".

כשאני שואלת אותו על חווית השירות במדינה זרה, המילה הראשונה שנאמרת היא 'שליחות'. "הידיעה שאתה בונה בגרמניה כלי שיט של זרוע הים הישראלי זו תחושה מאוד מיוחדת. הרגע שהכי חקוק לי בזיכרון היה חצי השעה שלפני היציאה לים לישראל, ועד ניתוק הספינה מהרציף", הוא משתף.

"הייתה המון התרגשות ושמחה. היה רגע אחד שאספתי את כל הצוות והבנתי שזהו, נגמרה כל תקופת האימונים, כל התקופה בגרמניה. עוד עשר דקות מנתקים את הספינה, וכל הזמן שכל אחד ואחת מחברי וחברות הצוות עשו פה בגרמניה היה למען הרגע הזה".



למרות זאת, סא"ל קורנבליט מתאר גם לא מעט אתגרים בתקופת השליחות: "בטח בעידן הקורונה, כשהשארנו את המשפחה אי שם בבועה נפרדת בלי יכולת לבקר אחד את השני. הזמן שכן חוויתי כאן עם המשפחה הגרעינית היה זמן איכות שאין שני לו".

סא"ל כרמי, בניגוד לואדים, נכנס לתפקיד מפקד הספינה לפני כחודש וחצי, חודשים לאחר הגעתה לארץ ותוך כדי תהליך המבצוע שלה. "יש לנו גרעין חזק שהגיע עם הספינה מגרמניה ואני רואה בזה יתרון. אלו מספר מחברי הצוות שהגיעו עם מוטיבציה, דאגה אחד לשני, חברות שנרקמה שם".

הלוחמים החדשים שהצטרפו לצוות מבינים את הסיטואציה ומשתלבים, מסביר סא"ל כרמי. "דווקא זה שיש גרעין מלוכד שמייצר עשייה ומוטיבציה, הופך את הכניסה של הלוחמים החדשים לקלה יותר. מדובר בקבוצה לא קטנה של לוחמים, ועכשיו אנחנו בונים יחד את הנורמות וההווי של הספינה".



לפני כחודש יצאה אח"י מגן להפלגת היבנות ראשונה מאז עגנה בנמל חיפה, והחלה את 'פרק הים' של תהליך המבצוע, שלב שמלווה בהפלגות בדיקה ובהמשך ניסויים למבצוע מערכות הלחימה. "הייתה היערכות רבה לקראת הפלגת הספינה, זו פעם ראשונה אחרי לא מעט חודשים של הספנה והתקנות שהספינה יוצאת לים. עבור לא מעט מהלוחמים זו הייתה הפלגה ראשונה על סער 6, זה פשוט מרשים".

על המשך הקשר בין הספינות מספר ואדים: "פלגה 36, שהיא פלגת ספינות המגן, התחילה להיבנות כבר בגרמניה וצוותי הספינות עבדו יחד כבר בגרמניה. כי כדי להצליח צריך לעבוד יחד, אי אפשר לבד. אין ספק שכששאר הספינות ייצטרפו אלינו כאן בארץ נמשיך את העבודה המשותפת מאותה נקודה שהפסקנו אותה בגרמניה".



גם סא"ל כרמי פונה לצוות אח"י עוז ואומר: "אתם חלק מהפלגה החדשה שהקמנו, פלגה 36. אנחנו רוצים לראות אתכם פה איתנו, זה חלק מהמשימה הגדולה של מבצוע הספינה".

במבט קדימה, הוא מספר שהאתגר העיקרי שלפניו הוא בניית צוות הלוחמות והלוחמים. "האתגרים העיקריים שלנו הם פנימה לתוך הבית, להמשיך עם הנורמות שהתחלנו לבסס. יגיעו אלינו עוד לא מעט אנשים חדשים שיהיה צריך להכשיר וללמד, ולקבל אותם כמו שמקבלים אנשים חדשים, כדי שהדבר הטוב הזה שבנינו שנקרא אח"י עוז יתחיל לרוץ דורי דורות קדימה".

עוד כתבות בנושא

loading...