שייטת שלוש הזירות שייטת שלוש הזירות

שייטת שלוש הזירות

אגם תותחני ויהלי שיאון

בין התקיפות בעזה, המוכנות בצפון והנוכחות בים-סוף, תפסנו לראיון את סגן-מפקד שייטת 3, שייטת ספינות הטילים, על האתגרים ופעילויות השייטת במלחמה

כשסגן-אלוף רן התעורר בבוקר השביעי באוקטובר בביתו השוכן במושב בדרום המדינה, מייד לבש את מדיו ויצא אל ספינות הטילים העוגנות בבסיס חיפה. גם היום, חודש וחצי אל תוך הלחימה העצימה, הוא והשייטת לא מורידים את הרגל מהגז. "שנים רבות לא התמודדנו עם אתגר שכזה, לא באופן ובאינטנסיביות הזאת", הוא מתוודה. "מאוד מהר הבנו שאנחנו נכנסים לאירוע שונה והתחלנו להוציא לפועל את מה שאנחנו מתרגלים כבר שנים על גבי שנים".

שייטת ספינות הטילים פועלת במלחמה ביום ובלילה, ברצועת עזה, בזירה הצפונית ובים-סוף; תוקפים, מגנים ומסייעים לכוחות המתמרנים. בזירה הדרומית, סייעו הסטי"לים בהשמדת מטרות אויב, בתצפיות וסיכול איומים על כוחות היבשה, בזכות סגירת מעגלי אש מהירים ומדויקים. בזירה הצפונית, השייטת מוכנה למגוון תרחישים שונים תוך הגנה על הנכסים האסטרטגיים במרחב. בזירת ים-סוף, משתתפות הספינות במאמץ ההגנה הצה"לי כחלק מתגבור הכוחות במרחב.

נוסף לפעילותן של הספינות הוותיקות (סערי 4.5 וסערי 5) אל הקלחת הרוחשת נכנסו ספינות המגן החדשות, אח"י מגן ואח"י עוז, שביצעו טבילת אש מבצעית ראשונה, כשתקפו מתקן לייצור אמצעי לחימה, מוצב ועמדת תצפית של הכוח הימי של ארגון הטרור חמאס והביאו אל שדה הקרב סל יכולות תקיפה, הגנה ותמרון עוצמתיות, שבא לידי מימוש לראשונה לאחר השלמת תהליך מבצוע לספינות סערי ה- 6 שנערך בשנתיים האחרונות, וזהו רק קצה הקרחון של יכולותיהן המבצעיות.

בין התקיפות בעזה, המוכנות בצפון והנוכחות בים-סוף, תפסנו לראיון את סגן-מפקד שייטת 3, שייטת ספינות הטילים, על האתגרים ופעילויות השייטת במלחמה

 

הרחק מהיבשה

באותו בוקר שבת, לוחמי השייטת הוקפצו אל הספינות, יצאו לים, נכנסו לעמדות הקרב והתנתקו מהעולם החיצון, בשהייה דרוכה בים שיכולה לארוך גם שבועות. ללא טלפונים, חדשות ומידע על יקיריהם, היו אלו ימים מאתגרים.
"טרם נחשפו הלוחמים לראשונה למדיה החברתית, ידענו שהם עתידים לקבל בשורות קשות וכי עלינו לתמוך ולסייע להם, לכן יצרנו מעטפת תומכת וליוונו אותם ברגעים המורכבים הללו", מסביר סא"ל רן. "מהר מאוד הבנו שאנחנו חייבים לספק לספינות ולמפקדים עדכונים על המצב במדינה. החלטנו לפתוח ערוץ דרכו אנחנו מעבירים סקירות מצב ומחברים אותם למתרחש בזמן אמת".

כשקיבלו הלוחמים לראשונה את החדשות על אירועי השביעי באוקטובר, רבים תיארו את החוויה כאתגר משמעותי. "ראיתי לוחמות ולוחמים תומכים ומחבקים את חבריהם לצוות המתמודדים עם בשורות קשות ועם זאת ממשיכים לפעול לטובת הכשרת הספינה לפעילות המבצעית הבאה עם הבנה עמוקה שאין מישהו אחר שיכול לעשות את העבודה במקומם. אנחנו תמיד אומרים שיש לנו את מיטב הטכנולוגיה והספינות החדישות, אבל בסופו של דבר, ללא לוחמים חדורי מוטיבציה ורצון עז להילחם במטרה להגן על הבית - אי אפשר לנצח".

לסיום, מבקש המפקד לספר על רגע אחד מרגש. "כשחזרתי הביתה למושב בו אני גר, התרגשתי לראות את כלל התושבים נרתמים לטובת הסיוע ליחידות צה"ל. למרות החוויות המורכבות שעברנו בשביעי לאוקטובר, ילדיי וכל ילדיי ישראל יזכרו את רוח ההתנדבות והציונות המופצת לכל עבר. מחזק לראות שעם ישראל מאוחד במטרה אחת ברורה - לנצח!"

הרחק מהיבשה

loading...