המסע מתחיל כאן המסע מתחיל כאן

המסע מתחיל כאן

שירה עמר

הדרך של כל חייל בצה"ל מתחילה בטירונות. שם הם לומדים משמעת, ערכים, או בקצרה – איך להיות חייל. כעת, סרן עידן, מפקד בסיס הטירונים של הזרוע, מספר על הייחודיות של טירונות החיילים בזמן המלחמה

שער הכניסה לצה"ל תמיד מתחיל בתקופה המאתגרת של הטירונות. "דווקא בנקודת ההתחלה הזו יש את החשיבות הכי גדולה, פה מעצבים את אופי השירות שיהיה לטירונים בהמשך דרכם", פותח את השיחה סרן עידן, מפקד בסיס הטירונות של זרוע הים. "אנחנו מקפידים להעביר להם את הערכים הכי חשובים לנו, כמו המשמעות הצבאית, רוח צה"ל, מקצועיות ובעיקר כבוד האדם".
סרן עידן, מפקד בסיס הטירונים בזרוע הים
סרן עידן, מפקד בסיס הטירונים בזרוע הים
(צילום: דולב יצחק, דוברות זרוע הים)
בעקבות המלחמה, עברה ההכשרה מספר שינויים קטנים כמו הוספת ימי מטווחים כדי להעלות את כושר הלחימה של הטירונים וגם ימי חינוך בהובלת לוחמים שיצאו מעזה בעצמם. "השינוי העיקרי שהכי מדהים אותי הוא המוטיבציה שיש לטירונים היום - היא הרבה יותר גבוהה", מספר סרן עידן. "כולם הרבה יותר חדורי מטרה, החל מלוחמים ימיים או בק"שיות ועד טכנאי אלקטרוניקה - זה לא פסח על אף אחד". בנוסף, המסעות שעוברים הטירונים במהלך ההכשרה קיבלו משמעות חדשה ומיוחדת ממה שהייתה עד עכשיו. כל מסע קיבל סימן מיוחד לזכר החללים והנרצחים מהמלחמה או לחטופים בעזה. "האתגר האמיתי בלפקד על טירונים הוא שתמיד צריך לזכור ולהבין שהם אחרי הכול רק חיילים חדשים, והם עוד לא מבינים את המערכת הצבאית", משתף סרן עידן. "זה מאתגר לעשות את ההפרדה בין להבין את הקושי שלהם לבין הציפייה שלי מהם לתת את המיטב שהם יכולים". בנוסף לדברים כמו משמעת צבאית, בטירונות בזרוע מקפידים גם להכיר להם את זרוע הים בצורה הבסיסית. "הצוות ברובו אינו מגיע מזרוע הים, אני הגורם היחיד בבט"ר שמקורו בזרוע", מספר סרן עידן. "לכן, חלק חשוב מתפקידי זה גם להעביר לטירונים את הייחודיות שיש לנו פה משאר המקומות ולהסביר להם הכול אודות הזרוע".
בסיס הטירונים
בסיס הטירונים
(צילום: דולב יצחק, דוברות זרוע הים)
לכל טירון בתחילת דרכו, הסגל הוא הכול בשבילו. הטירונים הרי לא יודעים שום דבר על צה"ל והדרך העיקרית שלהם לקבלת המידע זה דרך הסגל. המפקדים האישיים שלהם הם שער הכניסה שלהם לצה״ל. "עכשיו במלחמה הטירונים מתמודדים עם הרבה יותר קושי נפשי. לכן, הסגל פועל עם רגישות מרובה כדי לא לפספס שום מצוקה נפשית שיכולה להיות לטירונים", מסביר סרן עידן. "אנחנו עובדים הרבה על החוסן המנטלי שלהם, אבל הדבר העיקרי שאנחנו שמים עליו דגש זה תמיד להיות שם בשבילם כאשר יצטרכו". כמו בכל הכשרה שיש בצבא, גם את הכשרת הטירונים הזו מקפידים להתאים לצרכים של אותה התקופה. לכן, מקפידים לפתח אצל הטירונים כמה שיותר חוסן מנטלי בעזרת יותר אימונים ומטווחים, זה דבר בעל חשיבות עליונה - במיוחד בזמן מלחמה. "למרות הקושי של התקופה, אנחנו לא נעצרים ולא שאננים לגבי ההכשרה. אנחנו משקיעים יותר מתמיד כדי שבסוף נוציא מפה את החיילים הכי טובים שנוכל", אומר סרן עידן בגאווה. "אני מחנך את דור העתיד של זרוע הים ואני מרגיש את האחריות הגדולה הזו בכל יום שאני בתפקיד".
(צילום: דולב יצחק, דוברות זרוע הים)

עוד כתבות בנושא

loading...