"כמו 'פורמולה 1' באמצע המירוץ" – כך מתקנים כלי שייט תוך כדי לחימה "כמו 'פורמולה 1' באמצע המירוץ" – כך מתקנים כלי שייט תוך כדי לחימה

"כמו 'פורמולה 1' באמצע המירוץ" – כך מתקנים כלי שייט תוך כדי לחימה

יהלי שיאון

מבניית "מיני ספינה" בחוף ועד מבצוע מערכות ייחודיות: הצטרפנו ל"מפעל הייצור" האלקטרוני של זרוע הים וגילינו איך אפשר לגשת לספינה גם כשהיא כבר בלב הים

במבט ראשון, פלגת האלקטרוניקה של בסיס מספנה תיראה כמפעל ייצור לכל דבר ועניין. כמו סרט נע, הפלגה מטפלת בכלל הרכיבים האלקטרוניים של הזרוע, בין אם מדובר בטכנולוגיות חדשות או מערכות תקולות. "האלקטרוניקה היא המרכיב המרכזי בכל ספינת מלחמה", מסביר מפקד היחידה סא"ל א'. "ולכן טבעי שמרכז הכובד של תהליך המבצוע יהיה מונח על כתפינו ועל הידע המקצועי שצברנו לאורך השנים".

מתחילת המערכה בעזה, פועלת הפלגה בקצבים מהירים ובפעולות מורכבות מאי פעם. "קרה כבר שנשלחנו לתקן ספינה שעות בודדות לפני יציאה לפעילות. לפעמים, כלי השיט כבר נמצא בתוך פעילות כשאנחנו מקבלים את הטלפון. אנחנו חייבים לדעת לתת את המענה בכל מצב ובטווח זמנים אפסי".

להגיע לכל מקום – לדעת כל דבר

אז כיצד משקמים יכולת של ספינה תוך כדי לחימה? "לתהליך הזה יש שני שלבים", מפרט רס"מ ע', מפקד מחלקת השילובים בפלגה. "ראשית, אנו יוצרים צוותים המקיפים את המוצר מכלל כיווניו - המפתחים, הלוחמים, והצוותים הטכניים. כל אחד מהגורמים עשוי להצטרף להפלגה מבצעית, וממש כמו 'פיט-סטופ' בטורניר 'פורמולה 1', ברגע פקודה יעטו כולם על הספינה וידעו לשקם אותה על כל רבדיה".

להגיע לכל מקום – לדעת כל דבר
(צילום: דוברות זרוע הים)

השלב השני, כפי שמסביר רס"מ ע', הוא לאפשר לאותם צוותים יכולת אחיזה בספינה, לא משנה כמה רחוק היא נמצאת. "בזכות יכולות מחשוב מתקדמות שהותקנו לראשונה על 'ספינות המגן' מסוג סער 6, הצלחנו לייצר את אותה יכולת אחיזה ולנתר את פעילות הספינה בכל רגע. כך אנו יכולים להציע פתרונות בזמן אמת גם כשהכלי עמוק בתוך פעילות מבצעית".

מתיקון ליצירה

לצד כובע התיקון, חובשת הפלגה כובע נוסף - כובע "ההטמעה". מערכות מבצעיות פורצות דרך מגיעות אל הפלגה ואנשיה בודקים את מוכנותן למימוש מבצעי. באחת המחלקות נבנה מכשיר דמוי ספינה מיוחד, המשחזר את המבנה והחיבור של המערכת אל ממשקי הספינה. אותה מערכת "מחוברת" למחשוב ייעודי, ובעזרת פולסים חשמליים נחשפת המערכת למגוון איומי קיצון. "התהליך הזה מביא אותנו לאחת משתי מסקנות", מספר רס"ן י', מפקד בית המלאכה למערכות גילוי אלקטרוניות. "או שהמערכת נכשלת ואנו מגלים מקור לתקלה, או שהיא עומדת במשימה ואנו מביאים אותה להישיגים שלא חשבנו שאי פעם תוכל לעמוד בהם".

מתיקון ליצירה
(צילום: דוברות זרוע הים)

פעמים רבות, דווקא אותן בדיקות שגרתיות מביאות לפריצות דרך של ממש במערכות הספינה. לדוגמה, כשאנשי הפלגה ביצעו בדיקה שגרתית לאחת ממערכות הנשק, הגו כמה מהם מנגנון מיוחד המכפיל את ספיקת האש של הנשק ואת יכולת העמידה שלו. "מכשיר שהיה מגיע אלינו לבדיקה כל מספר שבועות, היום נוחת פה אחרי חודשים", מספר בהתלהבות סגן מפקד בימ"ל הנשק, אע"צ ר', "והכל בזכות טכנאי בודד, שברגע של חדות מטרה עשה מעט מעל למצופה ממנו, והשיג כל כך הרבה בחזרה".

בגשם, בקור וגם תחת מטחי הטילים, ממשיכים הצוותים הטכניים לתת תמיכה לכוחות הלוחמים, ולא מורידים לרגע את הרגל מהגז. "הייחוד בבמצ"א הוא שלנו אין הפוגות", מסכם סא"ל א' בחיוך. "כשהכוחות נחים, אנחנו ניגשים לשקם יכולות, להטמיע טכנולוגיות חדשות ולחדש את מלאי הרכיבים. כעת, כשהלחימה בעזה עוברת לשלב השלישי, המלחמה שלנו רק מתחילה".

 

loading...