מעבר ללגונה: הצצה ל"ספינה הוירטואלית" של זרוע הים מעבר ללגונה: הצצה ל"ספינה הוירטואלית" של זרוע הים

מעבר ללגונה: הצצה ל"ספינה הוירטואלית" של זרוע הים

יהלי שיאון

בחדר צדדי בלב בסיס חיפה הוקם בשנים האחרונות מתקן מיוחד: ספינת דמה המדמה את כלי השיט של הזרוע. למרות שמדובר רק באוסף של מחשבים, זהו אחד הכלים העוצמתיים ביותר של זרוע הים, המאפשר לקיים ניסויים מרחוק, לאמן לוחמים ואפילו לנהל מבצעים חשאיים בזמן אמת

מכמה מערכות לחימה מורכבת ספינת טילים? חיפוש קצר בגוגל יניב את התשובה 18, מספר המערכות הייחודיות של הספינות מסוג סער 6. זו בהחלט התשובה הנכונה, כמעט. במבט נוסף נגלה, כי כל המערכות הן למעשה חלקי פאזל המרכיבים מכלול אחד שלם המדבר בשפה משותפת. הן מעבירות מידע, מקבלות החלטות ומבצעות פעולות משותפות. אם נבודד את הקשרים הללו, נגיע למספר אסטרונומי של מערכות ייחודיות, כל אחת מהן נדרשת להיות מתוכננת בצורה מדויקת וחדה.
בחדר צדדי בלב בסיס חיפה הוקם בשנים האחרונות מתקן מיוחד: ספינת דמה המדמה את כלי השיט של הזרוע. למרות שמדובר רק באוסף של מחשבים, זהו אחד הכלים העוצמתיים ביותר של זרוע הים, המאפשר לקיים ניסויים מרחוק, לאמן לוחמים ואפילו לנהל מבצעים חשאיים בזמן אמת
(צילום: דוברות זרוע הים)
בשנת 2018, כשהחל תהליך מבצוע "ספינות המגן" - הסערי 6 - הובא האתגר לשולחנו של ענף השילובים ביחידת מפת"ח. לאחר שנים של פיתוח דקדקני, אנשיו מצאו פתרון חדשני לבעיה: "מתקן שילוב זרועי", המכיל סימולטורים ומערכות המדמים בצורה מדויקת את נבכי הספינה. אותה "ספינה דיגיטלית" זכתה לכינוי הסימבולי "לגונה", שכן ניתן לבצע בה ניסויים בלי לבזבז זמן ומשאבים בים הסוער שבחוץ.
ומה יכול אותו מתקן לדמות? בגדול, כמעט כל תרחיש אפשרי. "בגלל שאנחנו במרחב הדיגיטלי, אנחנו לא כבולים למציאות בשטח", מסבירה סגן מ', קצינת פיתוח בענף. "אנחנו יכולים, לדוגמה, למקם את הספינה על כל נקודה על המפה, בכל מזג אוויר ומול כל סוג של איום".
(צילום: דוברות זרוע הים)
הסימולטור נועד במקור עבור ענף השילובים, אך בתוך זמן לא רב, הפך לביתם של קצינים מכל רחבי הזרוע. קציני פרויקטים השתמשו בו כדי לבדוק את המערכות שלהם, ומאמנות סימלטור בחנו בו את הלוחמים החדשים. כך הפך הסימולטור לחלק בלתי נפרד מתהליך המבצוע של הספינות החדשות. "זרוע הים גילתה כי ה'לגונה' מאיצה את התהליך הזה בצורה מדהימה", מסביר רס"ן י', ראש תחום שילובים ביחידה. "הבדיקות שלה מאפשרות לנו לגלות תקלות בלי ניסויים מורכבים, ובשלב הרבה יותר מוקדם בפיתוח. לשם השוואה, את ספינות הסער הקודמות לקח 10 שנים למבצע, את הספינות החדשות לקח לנו פחות משנתיים".

אבל אפילו לסימולטור יש את גבולות הגזרה שלו. לפעמים אין תחליף לרגליים על הקרקע, או במקרה שלנו, על הסיפון. במלחמה הנוכחית אנשי הענף נדרשו להצטרף ללחימה עצמה, כשמספר מערכות לחימה נכנסו לספינות בו זמנית. "הבנו שהמערכות לא יגיעו לסימולטור בזמן, אז הסרנו את הכפפות ועזבנו את מרחב הנוחות הדיגיטלי", משחזר רס"ן י'. "רק כשאתה על ספינה בהפלגה, כשהמים סוערים וההחלטות קשות, רק אז אתה נמדד באמת".

(צילום: דוברות זרוע הים)
בין העיסוק במערכות מרובות וההצטרפות לנהלי קרב, תפקידם של אנשי השילובים הוא בין הייחודיים והמרתקים בזרוע. "כשהגעתי לכאן, הייתי בטוחה שאשב כל היום מול המחשב ואתעסק בעולם הקטן שלי", מסכמת סגן מ' בחיוך. "היום, אני כבר נוגעת בכל דבר אפשרי. הראייה הרחבה הזו העניקה לי תחושת משמעות אדירה, אבל היא גם הפכה אותי לאדם אמפתי, רגיש ושלם יותר".

loading...