יובל לטביעת הצוללת דקר יובל לטביעת הצוללת דקר

יובל לטביעת הצוללת דקר

ספיר משולם

היום נערך טקס אזכרה ממלכתי בהר הרצל לזכר 69 לוחמי הצוללת

50 שנה לאחר טביעת הצוללת אח"י דקר, נערך היום טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל. בטקס המרגש נכחו שר הביטחון, מר אביגדור ליברמן, ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, מפקד זרוע הים, אלוף אלי שרביט, מפקד שייטת הצוללות אל"ם אסף, קציני וחיילי זרוע הים והמשפחות השכולות של 69 הלוחמים שנפלו באסון. "רק זרוע היודעת מאין באה, רק חיל הזוכר היטב מהם שורשיו, יוכלו לצעוד קדימה על בסיס איתן בלתי ניתן לערעור", אמר אלוף אלי שרביט. "חמישה עשורים חלפו מהאסון שנצרב בתודעת העם כולו. במזרח התיכון חלו תמורות קיצוניות והוא שונה בתכלית משהיה ערב יציאתם של הבנים מנמל פורטסמות', בריטניה. נדמה כי בשנים האחרונות עלתה באופן בולט חשיבותה של העליונות הימית והיא ניצבת במקום מרכזי במשוואת הביטחון הלאומי שלנו", הוסיף.

 

 

אח"י דקר אבדה במצולות בתשעה בינואר 1968. היא יצאה מבריטניה לכיוון נמל חיפה, אך חמישה ימים לפני תאריך הגעתה לישראל נעלמו עקבותיה ו-69 לוחמיה הוכרזו כנעדרים. ב-1999 אותרה הצוללת בין קפריסין לכרתים, על מסלול הפלגתה המקורי. גשר הצוללת הובא לישראל ונמצא כיום במוזיאון חיל הים וההעפלה בחיפה. "זרוע הים התפתחה לבלי הכר בחמישים השנים שחלפו מאז אסון היעלמה של דקר, והיא עומדת בקדמת הטכנולוגיה - ויש בה איכויות אנושיות מהטובות ביותר", אמר שר הביטחון. זרוע הים של שנת 2018 חרטה על דגלה להמשיך, להיות משמר הגבול הארוך ביותר של מדינת ישראל. הצוללות החדישות - חוד החנית במים, ובעיקר מתחת למים - ממשיכות לצלול למשימות שהשתיקה יפה להן", חידד.

עוד הוסיף ואמר אלוף אלי שרביט, "על סיפונן של צוללות זרוע הים העכשוויות, המהוות נכס אסטרטגי מכפיל כוח שאין שני לו, ניצבים היום ממשיכי דרכם של יקירכם. צו השליחות שהנחה את הנופלים ׳לעשות משהו למען הארץ והמולדת׳ מנחה גם אותם. אני מקווה כי הידיעה הזו, שזכרם של הבנים היקרים מכל, לא מונצח רק בספרי ההיסטוריה או חקוק על אבני אנדרטאות, אלא חי ופועם בקרבם של לוחמים ביחידה מבצעית מהמעלה הראשונה, מעניקה לכם נחמה פורתא. נוסיף לשאת את זכרם עימנו, ולהבטיח כי דמותם ומורשתם ילוו אותנו בכל אשר נלך", סיכם.

 

עוד כתבות בנושא

loading...