ככה עושים את זה – בוחן קצין לוחם ככה עושים את זה – בוחן קצין לוחם

ככה עושים את זה – בוחן קצין לוחם

יהלי רייסר שקרוב

תמיד רציתם לדעת מה נדרש מצוערים בשביל לעבור את בוחן קצין לוחם? הבוחן שהתקיים אתמול מעיניהם של צוערי קורס חובלים מחזור 138 הסתיים בהצלחה

עם זריחת החמה התכנסו צוערי קורס חובלים מחזור 138 לבוחן קצין לוחם. זהו בוחן שאותו כל קצין בתפקיד לוחמה בצה"ל עובר על מנת לבדוק את יכולותיו המבצעיות. בשביל להצליח יש לעבור את הדרישות המינימליות של שלושת השלבים המורכבים מניווט עצמי, מתקני כושר ויל"ם (ירי לאחר מאמץ). אתמול הגיע היום אליו הם התכוננו בארבעת החודשים האחרונים. הצוערים התאמנו בתדירות גבוהה ונראה כי האימונים הניבו תוצאות מעולות.


קורס חובלים מחזור 138 נמצאים כרגע בשלב אקדמיה, הם התחילו את הקורס לפני שנה ושבעה חודשים והם מתקדמים לעבר סיום הקורס בצעדי ענק אך צפויים להם עדיין אתגרים שאותם הם יצטרכו לעבור. לא נראה כי הם לחוצים, הם הגיעו מיומנים והם בטוחים ביכולתם. כמובן שביניהם נמנים כאלה שניווט ביבשה מהווה אתגר עבורם והם יצטרכו להתגבר על הקושי בשביל לצלוח אותו. על מנת לעבור את הבוחן על הצוער לקבל 60 נקודות ולהצליח לפגוע בשתי מטרות, הם מוזנקים ויוצאים לדרך.

הם עומדים בקו הזינוק, מחולקים לשלשות, בידו של כל אחד מפה שונה בשביל שהניווט באמת יהיה עצמאי. משימתם היא להגיע לכל הנקודות בזמן מוקצב, שעה וארבעים וחמש דקות, וככל שעושים זאת יותר מהר צוברים יותר נקודות. מכאן הם תלויים אך ורק בעצמם, הם יצטרכו לסמוך על כישוריהם ועל מה שלמדו עד כה כדי לעבור את הבוחן בהצלחה.


החובלים הצעירים מנווטים במשך שישה קילומטרים ומנסים להגיע לכמה שיותר נקודות, הם צריכים למצוא לפחות ארבע מתוך שמונה נקודות בשביל לעמוד בהישג הנדרש. ככל שהולכים על יותר בטוח ככה צריך לרוץ יותר מהר. אין זמן להתברבר, צריך להיות מפוקסים למרות המאמץ המתמשך. "צריך יכולת בסיסית של ניווט על מנת לעבור את הבוחן", מסביר אחד הצוערים, עמרי כנפי. "כשאתה לבד ואתה לא מוצא את הנקודה הבאה ואין לך למי לפנות, הערכים שלך נמדדים, היכולת להתמודד במצבי לחץ ולדבוק במטרה למרות הקושי. עליך להעריך את הזמן אותו אתה מוכן להשקיע בחיפוש אחר הנקודה ובו זמנית להיות מספיק אחראי ולוותר כשצריך בשביל לעמוד בזמן הנדרש", אומר כנפי.


בקורס החובלים הנוכחי זו הפעם הראשונה שהבוחן מתבצע בשלב האקדמיה, עד כה הוא התקיים בשלב הייעודי. "זהו השלב בו הצרכים לא מבצעיים ולכן הבוחן מתאים לנקודת הזמן הנוכחית בקורס ולא לאחריה", מסביר המפק"ץ (מפקד צוות) של הקורס, סרן יובל גור. "בתוך זמן קצר, שישה שיעורים, המתפרשים לאורך 3-6 חודשים (תלוי בתקופה בשנה), על הצוערים ללמוד להסתגל עם האתגרים עימם הם יתמודדו בבוחן כמו ניווט ביבשה וירי לאחר מאמץ. בניווט אנו בוחנים ערכים נוספים כמו התמצאות במרחב, מקצועיות ומכוונות מטרה".


לאחר שעברו את הניווט וצלחו את המתקנים, הם עומדים בשורה ומחכים להזנקה לעבר היל"ם. ברשותם דקה וארבעים שניות לרוץ למטווח ולירות שישה כדורים על מנת לפגוע בשתי מטרות לפחות. הם רצים, נותנים את כל כולם עד השנייה האחרונה ומעודדים את חבריהם לקורס שכבר יצאו לדרך. כולם רוצים לעבור את הבוחן בהצלחה ואכן רובם עברו אותו והם ממוקדים מטרה אל עבר השלב הבא בקורס.

עוד כתבות בנושא

loading...