מגשים חלום עבורם מגשים חלום עבורם

מגשים חלום עבורם

דריה לוסטיגר

השבוע הגיע צוער דן טמסוט למעמד המרגש של טקס סיום קורס הקצינים, וזכה לענוד לראשונה את סיכת המ"מ אותה הרוויח אחרי חודשים של עבודה קשה. רגע לפני שהוא יוצא לפרק הבא בהכשרתו להיות קצין בזרוע הים, הוא מספר לנו מדוע בחר לצאת לקצונה וכיצד בחירתו מושפעת מסיפורו המשפחתי

השבוע סיים צוער דן טמסוט את קורס הקצינים בבה"ד 1, והוא עתיד לשרת כקצין לוגיסטיקה בזרוע הים.

"בחרתי לצאת לקורס קצינים כי אני מאמין שכל אחד מאיתנו צריך לתרום מעצמו כמה שיותר עבור המדינה", הוא מסביר. "גם המורשת של סבי וסבתי מתקופת השואה וההשפעה הרבה שלה על חייהם חיזקו אצלי את תחושת השליחות ואת הרצון לשרת".

ואכן, זיכרון השואה הוא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה המשפחתית של דן. סבו אריק, שהיה אז רק ילד קטן, ברח יחד עם אמו וסבתו מביתו שבמזרח פולין לקזחסטן כדי להינצל מאימת השואה.

"סבא עבר מסע ארוך ומפרך כדי לשרוד", מספר דן. אביו של אריק, שהצטרף עוד קודם לכן לצבא האדום, נחשב עד היום כנעדר שמקום קבורתו לא נודע.

השבוע הגיע צוער דן טמסוט למעמד המרגש של טקס סיום קורס הקצינים, וזכה לענוד לראשונה את סיכת המ"מ אותה הרוויח אחרי חודשים של עבודה קשה. רגע לפני שהוא יוצא לפרק הבא בהכשרתו להיות קצין בזרוע הים, הוא מספר לנו מדוע בחר לצאת לקצונה וכיצד בחירתו מושפעת מסיפורו המשפחתי

גם סבתא של דן חוותה את השפעות השואה באופן ישיר, אפילו שנולדה לאחר סיום המלחמה. "מהצד של סבתא שלי כמעט ולא נשאר זכר. הם היו משפחה דתית גדולה. לסבתא רבתא שלי, אסתר, היו שמונה אחים, כולם נשואים עם משפחות משלהם".

בשנת 1945, עם פלישת הצבא הנאצי להונגריה, נשלחו כל בני המשפחה לאושוויץ. "אחרי שחרור אושוויץ חזרה אסתר לעיירת מולדתה, וגילתה שמכל בני משפחתה שרדו רק היא ועוד שלושה אחיינים. אז נולדה סבתא".

"סבא וסבתא תמיד היו גלויים ופתוחים לגבי העבר שלהם ושל משפחותיהם", משתף צוער דן. "למרות זאת, רק כשאנחנו הנכדים הגענו לגיל 13 ועבדנו על עבודת השורשים, נחשפנו לעומק לכל מה שהם עברו. עד היום בני המשפחה נאספים כל מספר חודשים כדי לספר, לשתף ולהקשיב".

כשהגיע דן לבית הספר התיכון ויצא למסע בפולין, צייד אותו סבא אריק בבקשה מיוחדת. "הוא ביקש ממני שכשאעמוד מול הר האפר במיידנק, אומר את המילים 'אני פה, ואני ההוכחה לכך שניצחנו', וכך עשיתי".

לפני כחצי שנה החליט צוער דן לצאת לקורס הקצינים, ועורר גאווה והתרגשות גדולה אצל המשפחה כולה, ובמיוחד אצל סביו וסבתו.

"הם אמרו לי שאני מגשים חלום עבורם", הוא נזכר. "בשבילם לצפות בנכד שלהם הופך לקצין בצבא ההגנה לישראל, זאת ההוכחה שהעם היהודי קם מהזוועות שעוללו לו והיום הוא עצמאי וחזק. כשאני מתקשר אליהם בשיחות וידאו והם רואים אותי לבוש במדים, כומתה ותגיות של קורס הקצינים, אני ממש רואה את האושר בעיניים שלהם. זה עוזר לי להבין שמה שאני עושה פה שווה הכל".

כחלק מהתמודדות צה"ל עם מגפת הקורונה, כלל הצוערים וביניהם דן חוו את הקורס בצורה קצת אחרת - הם הקפידו על מגוון נהלים והגבלות, ונשארו זמן רב בבסיס על מנת לשמור על בריאותם.

"אני שמח שהחוויה שלי בבה"ד הייתה מאתגרת ומחשלת במיוחד, ואני מרגיש שאני יוצא מפה מוכן מאי פעם לשרת בתפקידי החדש כקצין ולתת מאה אחוז מעצמי".

עוד כתבות בנושא

loading...