איך ממבצעים  סטי"ל? איך ממבצעים  סטי"ל?

איך ממבצעים סטי"ל?

אביב פירסט

תהליך הכנת ספינות הסער 6 לשירות מבצעי הוא תהליך ארוך ומורכב שבסופו יתחיל עידן חדש בזרוע הים, שונה מכל דבר שהכרנו עד היום

ספינת הטילים הראשונה מדגם סער 6, אח"י מגן, תגיע לארץ בעודה כוללת את גוף הספינה ומערכות בסיסיות בלבד המאפשרות לה להפליג ארצה בבטחה. רק עם הגעתה ותחילת תהליך ה"מבצוע" (הפיכתה לספינה בעלת כשירות מבצעית), יותקנו בה כלל מערכות הלחימה.

"קליטת הספינה אח"י מגן היא המשימה הגדולה ביותר של מספנה בשנתיים הקרובות", פותח מפקד מספנה, אל"ם אמיר צ'ימני. "המשימה שלנו היא לקבל את הספינה, להתקין בה את כל המערכות הנדרשות ולבסוף - לצאת איתה לים; לבחון את המערכות ולוודא שהספינה נמצאת ברמת מבצעיות שמאפשרת לה להשלים את משימותיה המבצעיות להן היא מיועדת".

תהליך הכנת ספינות הסער 6 לשירות מבצעי הוא תהליך ארוך ומורכב שבסופו יתחיל עידן חדש בזרוע הים, שונה מכל דבר שהכרנו עד היום
ספינות הטילים מדגם סער 6 הן כלי שיט רחבי מימדים, ועל כן יש צורך בעבודות תשתית נרחבות ויסודיות כדי לקלוט את הספינות במספנה; הארכה והעמקת הרציף במספנה, התאמת פנדרים, עבודות חשמל, בינוי וביסוס.

הכנה נוספת שמתבצעת לקראת קליטת סערי ה-6 היא התמקצעות עובדי מספנה, אנשי קבע ואע"צים (אזרחים עובדי צה"ל), במערכות השונות המותקנות בספינה. "העובדים הנבחרים עוברים הכשרות אצל היצרנים והחברות שמפתחות את המערכות, ומשתתפים בקורסים בהם מכירים את המערכות ומקבלים הדרכה ראשונית. לאחר הקורס הבסיסי, חלק מהמשתתפים ממשיכים לקורס מתקדם, יסודי ונרחב יותר", מפרט אל"ם צ'ימני.


במהלך מבצוע הספינה אח"י מגן, עתידות להגיע גם שלוש הספינות הבאות; עוז, ניצחון ועצמאות. "אנחנו מתארגנים למבצוע של ארבע הספינות בו-זמנית", חושף אל"ם צ'ימני, "יהיה פרק זמן שבו יהיו במספנה ארבע ספינות מדגם מגן, כאשר כל אחת מהן תהיה בשלב אחר של המבצוע".

על הפרויקט הגדול של הכנת, קליטת ומבצוע ספינות הטילים החדשות - מנצחת מנהלת מגן. המנהלת נמצאת תחת מצ"ד (מספן הציוד), והיא אחראית על התיאום בין כל השותפים למבצוע; צוות מגן בגרמניה, מספנת זרוע הים, מחלקת מפת"ח (מרכז פיתוח, תוכנה ומחשוב) האחראית על תכנות מערכות הלחימה, המחלקות המקצועיות במצ״ד, שייטת 3, וגורמים נוספים במספן המטה, לרבות מחלקות אמל"ח (אמצעי לחימה), תו"כ (תקציבים וכלכלה) ותוא"ר (תכנון וארגון).



בתי המלאכה השונים במספנה יהיו מעורבים במבצוע הספינות, כל אחד בתחומו: החל מעבודות תשתית והתקנה, דרך הפעלת מערכות, עדכוני תוכנה, איתור תקלות ועד לבדיקות כשירות בלב ים על ידי סימולציות שונות, כאשר חלקן ייערכו בשיתוף עם חיל האוויר.

ואם כבר מדברים על שותפות חיל האוויר בפרויקט ספינות המגן - על גבי הספינות החדשות יותקנו מערכות ימיות של כיפת ברזל. "המערכת תאפשר לזרוע הים להשתתף בהגנה על שמי המדינה ועל נכסיה הכלכליים, בים ומהים" מסביר אל"ם צ'ימני.



תהליך קליטת ספינות המגן החדשות יהיה ארוך ומורכב, ומיטב משרתי הזרוע יהיו שותפים בו. לטובת הפרויקט, זרוע הים מספקת הכשרות חוצות ארגון והכנות מקדימות בכל הרבדים - כולן במטרה להכין את אנשינו לקראת הגעת ספינות המלחמה הגדולות ביותר של שייטת 3 שייכנסו לשירות מבצעי נרחב בזרוע הים.

עוד כתבות בנושא

loading...