מפקדי זרוע הים לדורותיהם מפקדי זרוע הים לדורותיהם

מפקדי זרוע הים לדורותיהם



גרשון ז'ק ז"ל, ראש "השירות הימי", 1948
נולד בשנת 1909 באוקראינה ועלה לארץ עם משפחתו בשנת 1924. בשנת 1927 החל את לימודיו בבית המדרש למורים ע"ש דוד ילין בירושלים ובמקביל התנדב לעזור לנוער במצוקה.

ז'ק היה איש חינוך והוראה, ואת השקפתו החינוכית הוא כתב בספרו "לאורה של תנועה", וכן בעשרות מאמרים שהתפרסמו בעיקר בעיתונים "דבר" ו"הד החינוך". בשנת 1931, היה ממקימי בית הספר ע"ש א.ד.גורדון בתל-אביב, בו שולבו באופן יוצא דופן, חינוך ועבודת כפיים כאחד.

בשנת 1943 היה גרשון ז'ק מעורב בהקמת בית הספר התיכון בתל-אביב, שלימים יקרא עירוני ד'. גרשון ז'ק נבחר לוועד הלאומי והיה פעיל בו עד להקמת המדינה, כמו כן היה חבר בוועד הפועל של מועצת פועלי תל-אביב, עמד בראש המחלקה לתרבות ולנוער בבית ברנר, היה חבר בלשכה של מפא"י והקים את בית המדרש ע"ש ברל כצנלסון. כשגמל בליבו דוד בן גוריון להקים כוח ימי עברי, הטיל על גרשון ז'ק לבחון את התכניות השונות שהצטברו במטכ"ל בקשר להקמת הכוח. 

"אין לנו אוניות בסליק", בן גוריון אמר לו, "לך בדוק הצעות, חפש כסף, אנשים ואוניות. אל תשאל שאלות, קום ופעל- לך ועשה לך חיל-ים". לאחר הגשת הדו"ח והצעות לפעולה, נתמנה על ידי המטכ"ל להקים את הכוח הימי ולעמוד בראשו. השירות הימי הוקם ב-17 במרץ 1948.

גרשון ז'ק גייס אנשים, ארגן את חידוש תפקודן של אוניות מעפילים אחדות, ואף רכש אמצעי לחימה בכסף שגייס בעזרתו של בנק "מסד" - בנק המורים. עם תום מלחמת השחרור, סיים את תפקידו בצה"ל והחל לעבוד במחיצתו של דוד בן-גוריון כיועץ לענייני תכנון ובניה במסגרת משרד ראש הממשלה. ב- 1950, הקים גרשון ז'ק כפר נוער חקלאי - "הכפר הירוק" והיה מנהלו במשך 26 שנה.

בשנת 1986 הוענק לו פרס ישראל, על מפעל חיים בחינוך, "על תרומה למופת במערכת חינוך עמלנית, יהודית, הומניסטית ודמוקרטית".

אלוף גרשון ז'ק נפטר ב- 10 ביולי 1989 בגיל 80.



אלוף שאול בן-צבי (פול שולמן) ז"ל, מפקד חיל הים בין השנים 1949-1948
נולד בשנת 1922 בארה"ב. בוגר בית הספר לקציני צי באנאפוליס. בעת מלחמת העולם השנייה שימש כקצין מכונה ראשי במשחתת בצי האמריקאי ובמסגרת זו השתתף בקרבות ימיים, בפעולות הצי באוקיינוס השקט באיי יפן ובחוף איוו-ג'יימה. את שירותו בצי האמריקאי סיים כסגן מפקד משחתת.

עם שחרורו מן הצי האמריקאי פעל כשנתיים בעלייה ב' ובמסגרת זו פעל בארה"ב, באיטליה, ובצרפת. בחודש מאי 1948 הגיע לישראל על פי בקשתו של דוד בן-גוריון, ובמשך זמן מה עבד לצידו של גרשון ז'ק בבניית הצי הישראלי. היה מפקד כוח במספר פעולות במהלך מלחמת העצמאות, כולל הטבעת האמיר פארוק.
לאחר זמן מה מונה פול שולמן למפקד חיל הים באופן רשמי והוענקה לו דרגת קברניט. בתקופת כהונתו של שולמן הפך השירות הימי לחיל-הים של צבא ההגנה לישראל. עובדה זו האיצה את החיל להתאמן, להתארגן ולהניח יסודות לענפיו השונים.

פול שולמן שימש בתפקיד מפקד חיל הים במשך תשעה חודשים, אחריהם מונה ליועץ לענייני ים של ראש הממשלה ושר הביטחון דאז, דוד בן-גוריון. לאחר מכן שב לחיל הים, ובצעד יוצא דופן הסכים לרדת לדרגת סגן-קברניט (מקביל לסגן מח"י כיום), ולשמש כיועצו של מפקד חיל הים השני, אלוף שלמה שמיר. במסגרת זו עסק שולמן בבניית החיל, בארגונו ובבניית תוכניות האימונים וההדרכה.

אלוף פול שולמן נפטר ב-5 במאי 1994 בגיל 72. לאחר כשנה, ראש הממשלה ושר הביטחון דאז, יצחק רבין (ז״ל) העניק לו דרגת אלוף כבוד. האות ניתן לאלמנתו, הגב' רוז שולמן.



אלוף שלמה שמיר (רבינוביץ') ז"ל, מפקד חיל-הים בין השנים 1950-1949
אלוף שלמה שמיר נולד בשנת 1915 ברוסיה ועלה לארץ בשנת 1929. הוא הצטרף לארגון ההגנה כנער שליח ובהמשך נמנה עם עשרת השומרים הראשונים באגם החולה. שימש כמדריך ראשי לחבלה וחומרי נפץ בארגון "ההגנה" והיה אחד מן המפקדים הראשונים של הפו"ש והחי"ש בירושלים. במאורעות תרצ"ו-תרפ"ט פיקד על פעולות התגמול של ההגנה בכפרים הערביים.

בשנת 1940 התגייס לצבא הבריטי, סיים קורס קצינים, הגיע לדרגת מייג'ור ומונה ע"י דוד בן גוריון ל"מפקד כל החיילים היהודים בצבא הבריטי". בשנת 1946 השתחרר מהצבא הבריטי והחליף את יעקב דורי כראש המשלחת הביטחונית בארה"ב. בתפקיד יצר שמיר את הקשר הימי הראשון שלו, עת עסק בין היתר ברכש אוניות.

במלחמת העצמאות היה מפקד חטיבה 7 ולחם בקרבות לטרון. ניהל את סלילת דרך "בורמה". לאחר הקרבות הוצע לו לכהן כרמטכ"ל אך הוא סירב. שימש כמפקד חזית המרכז, ובתקופה זו קיבל את הצעתם של קציני חיל הים הבכירים, אריה אליאב, אברהם זכאי, ואברהם עופר לשמש כמפקד חיל הים. בתקופת כהונתו כמפקד החיל נקבעה דמותו של החיל, גובשו מסגרותיו, והוא הפך לחיל מסודר ומאורגן. ב- 1950 המיר שמיר את הקברט הלבן של חיל הים ברסקי הכחול של חיל האוויר כשהתמנה להיות מפקד חיל האוויר הישראלי. בכך, הפך לאלוף היחיד בצה"ל שפיקד על שלושת הזרועות: אוויר, ים ויבשה. האלוף שמיר השתחרר מהשירות הצבאי בשנת 1952.

אלוף שלמה שמיר נפטר ב- 19 במאי 2009 בגיל 94.



אלוף מרדכי (מוקה) לימון ז"ל מפקד חיל-הים בין השנים 1954-1950
נולד בפולין בשנת 1924. עלה ארצה בגיל 8, והצטרף לפלוגה הימית של הפועל. לאחר מכן הצטרף לפלמ"ח, ושימש כמדריך בשני הקורסים הראשונים של הפלי"ם. את שירותו המעשי בים החל בצי הסוחר כנער סיפון כשהפליג באוניות אמריקאיות, אנגליות ונורבגיות.

ב- 1940, על-פי הוראות ההגנה, הצטרף לצי הבריטי כקצין ימי והשתתף במסגרת זו בקרבות ימיים בבנגאזי, טוברוק, מאלטה, ובאוקיינוס ההודי. השתחרר מהצי הבריטי בדרגת קצין שלישי, חזר לשורות הפלמ"ח, ושימש כמלווה בספינות המעפילים ומאוחר יותר אף פיקד על שלוש אוניות (תאודור הרצל, כ"ט בנובמבר וגאולה).

עם הקמת המדינה נטל אלוף לימון חלק פעיל בהקמת חיל-הים ובמלחמת העצמאות שימש כסגן מפקד אח"י הגנה. עם אונייה זו השתתף בקרב ימי מול אשקלון ונפצע מרסיסי פצצות שהוטלו על-ידי מטוסים מצריים. לאחר מבצע יואב במלחמת העצמאות התמנה למפקד אח"י וודג'ווד. לאחר מכן שימש כמפקד השייטת הגדולה וכקצין המבצעים של החיל. ב-1950, כשהוא בן 26 בלבד, קיבל מוקה לימון את הפיקוד על חיל-הים מידי האלוף שמיר, וכך נעשה האלוף הצעיר ביותר בצה"ל. בתקופת כהונתו כמפקד החיל רכש חיל-הים ציוד חדיש, כגון מערכות אלקטרוניות ואמצעי לחימה שונים. תקופה זו אינה מצטיינת בפעילות מבצעית אך היא עשירה באימוני ים רבים, בגיבוש מסגרות לחיל ובאימונים משולבים עם חילות היבשה והאוויר.

מרדכי לימון שימש בתפקידו כמפקד החיל ארבע שנים, לאחר מכן נשלח להשתלמות בארה"ב ובשנת 1957 נקרא למשרד הביטחון כסמנכ"ל לתפקידים מיוחדים. בהמשך נשלח לצרפת כראש משלחת משרד הביטחון, ובין השאר הגה את מבצע המילוט של חמשת ספינות הטילים משרבורג במבצע נועה בשנת 1969.

אלוף מרדכי לימון נפטר ב- 16 במאי 2009 בגיל 95.



אלוף שמואל טנקוס (טנא) ז"ל מפקד חיל-הים בין השנים 1959-1954
נולד ביפו בשנת 1914, בילדותו עסק בחקלאות ולמד אגרונומיה באוניברסיטה העברית בירושלים. בלימודי האגרונומיה הכיר מספר חברים שהיו פעילים בפלוגה הימית של "הפועל" ואלה משכו אותו לים.

ב-1933 הצטרף טנקוס לפלוגה הימית של הפועל. הוא הצטרף להגנה, והיה מפקד בגזרת ירושלים במאורעות תרצ"ו-תרפ"ט. לאחר מכן היה פעיל בעליה ב', עבד בבניית נמל תל-אביב, וליווה בשנת 1939 את ספינות המעפילים "אטרטו" ו"קולורדו".

במסגרת הפלי"ם שימש כמדריך ראשי בקורסים הימיים הראשונים בבית-הספר הימי בחיפה וכמדריך בקורס חובלים של הפלי"ם. בין השאר היה מדריך ימי בפלוגה המיוחדת של כ"ג יורדי הסירה. עם הקמת חיל-הים התמנה לעמוד בראש מחלקת ההדרכה, שימש כמפקד הפריגטה אח"י "משגב", פיקד על השייטת הקטנה, היה במשך שלוש שנים קצין המבצעים של חיל-הים ובשנת 1954 קיבל את הפיקוד על חיל-הים.

בתקופת פיקודו על החיל התבצעה פעילות רכש ענפה: נרכשו שתי המשחתות - אח"י אילת ואח"י יפו ושתי הצוללות הראשונות - אח"י תנין ואח"י רהב. נבנו ספינות טורפדו באורך 16 מטר, התארגנה יחידת הנחיתה ונחתות בנות 36 מטר הוכנסו לשירות. בתקופת כהונתו התרחש מבצע "קדש" ונשבתה המשחתת המצרית "איברהים אל-אוואל" שלימים הייתה המשחתת השלישית של חיל הים - אח"י חיפה. אלוף טנקוס תרם רבות לקידום ההדרכה הימית ולעיצוב דמותם המקצועית של הימאים בארץ. את שירותו כמפקד החיל סיים אלוף טנקוס בשנת 1960.

אלוף שמואל טנקוס נפטר ב- 4 במרץ 2012 בגיל 98.



אלוף יוחאי בן- נון (פישמן) ז"ל מפקד חיל הים בין השנים 1966-1960
נולד בחיפה בשנת 1924. כבר בנעוריו היה פעיל בארגון "ההגנה" לאחר מכן התגייס לפלמ"ח שירת בגליל העליון ובעמק יזרעאל. מיד לאחר שחרורו ב- 1944, הצטרף לקורס הפלוגה הימית בקיסריה וכך החלה דרכו הימית של בן-נון.

הוא פיקד על יחידת החבלה הימית עוד לפני קום המדינה. תחת פיקודו התבצעו מספר פעולות נועזות במימי נמל חיפה כמו חבלה באוניות גירוש בריטיות ובספינות מלחמה. בן-נון פיקד על פלוגת נמל חיפה, אשר השתתפה עם פתיחת מלחמת העצמאות בכיבוש העיר. לאחר מכן הצטרף לגדוד הרביעי של הפלמ"ח ונלחם באזור ירושלים. הוא נפגע בקרב על נבי סמואל ובמשך מספר ימים אף הוכרז בטעות כחלל. לאחר החלמתו חזר יוחאי אל הים, ובמסגרת השירות הימי יצא לפעילות רכש באיטליה. עם שובו ארצה קיבל יוחאי את הפיקוד על יחידת סירות הנפץ. במבצע "יואב" הטביע כוח מיחידת סירות הנפץ בפיקודו את ספינת הדגל המצרית "אמיר אל-פרוק" ופגע בשולת מוקשים. על פעולה זו זכה יוחאי בעיטור הגבורה, כאחד מגיבורי תש"ח.

עם איחודן של יחידת סירות הנפץ ושל יחידת הצוללים, התמנה יוחאי לפקד על שייטת 13 עד שנת 1950. בשנה זו נשלח לארה"ב ללמוד אדריכלות ימית. בשובו, בשנת 1954, מונה למפקד הפריגטה אח"י מזנק. בשנת 1955 נשלח לליברפול, כמפקד אח"י יפו, אחת משתי המשחתות הראשונות של חיל-הים. חודשים מועטים לאחר שובו ארצה עם המשחתת נטל חלק בשביית המשחתת המצרית "איברהים אל-אוול". בשנת 1958 חזר בן נון לפקד על שייטת 13 למשך שנתיים, ובשנת 1960 קיבל מידיו של האלוף טנקוס את הפיקוד על חיל-הים.

בעת כהונתו החל חיל-הים לפתח את תורת הלחימה של ספינות הטילים ככלי שיט שיחליפו את המשחתות. יוחאי בן-נון היה הוגה רעיון השימוש בטילים במקום בתותחים בחיל-הים. בשנת 1966 סיים את תפקידו כמפקד-החיל, אך במלחמת ששת הימים היה פעיל בתכנון פשיטות הקומנדו הימי לסוריה. בשנת 1968 התמנה למנכ"ל המכון האוקיינוגרפי בחיפה.

אלוף יוחאי בן-נון נפטר ב- 10 ביוני 1994 בגיל 69.



אלוף שלמה אראל ז"ל מפקד חיל-הים בין השנים 1968-1966
נולד בפולין בשנת 1920. עלה לארץ ב- 1927, פעל בתנועת בית"ר ובמסגרת זו קיבל את חינוכו הימי בבית הספר הימי בצ'יביטבקיה שבאיטליה. הגיע לדרגה של קצין ראשון ושירת כרב-חובל בספינות חופיות. במלחמת העולם השנייה שירת בצי הבריטי באוקיינוס האטלנטי ובים הצפוני. בסוף שנת 1945 חזר ארצה וניהל את התובלה הימית של חברת האשלג בים המלח ובמלחמת העצמאות קיבל את הפיקוד על ספינת המשמר אח"י פלמ"ח. עם ספינה זו חדר אראל סמוך לנמל ביירות במסגרת מבצע "דוד".

עם תום מלחמת העצמאות קיבל את הפיקוד על השייטת הקטנה. לאחר מכן שימש כמפקד הפריגטה אח"י משגב, עמה הפליג לניו-יורק במסגרת ביקורו הרשמי של דוד בן-גוריון בארה"ב. בשנת 1951 התמנה אראל למפקדה של השייטת הגדולה. בעת הפלגת האימונים הראשונה סמוך לאיי יוון, השתתפו האוניות שבפיקודו במבצע חילוץ נפגעי רעש האדמה באיי קפלוניה ביוון.

בשנת 1955 שימש אראל כנספח צה"ל באיטליה, וכנספח ימי במערב אירופה. בשנת 1956 הגיע לאנגליה לבית הספר לפיקוד של הצי הבריטי, דבר אשר מנע ממנו להשתתף במבצע "קדש". בשנת 1959 התמנה למפקד שייטת המשחתות, ושנה לאחר מכן לראש מחלקת ים. כראש מחלקת ים עיקר עיסוקו היה פיתוח פרויקט הסטי"לים וטילי ים-ים "גבריאל". בשנת 1966 קיבל מידי האלוף בן-נון את הפיקוד על חיל הים, עליו פיקד במהלך מלחמת ששת הימים.

לאחר המלחמה עבר החיל תקופה מאתגרת של התארגנות על פני מרחבי הים החדשים. בתקופה זו אף אירע טיבוע המשחתת אח"י אילת, והיעלמותה של הצוללת אח"י דקר. תקופה זו מאופיינת בהקמת חיל-ים מודרני המבוסס על פיתוח תפיסה מבצעית ישראלית מקורית ובהגעת הסטי"לים הראשונים משרבורג. אלוף שלמה אראל סיים את שירותו בשנת 1968.

אלוף שלמה אראל נפטר ב-20 בנובמבר 2018 בגיל 94.



אלוף אברהם (צ'יטה) בוצר ז"ל מפקד חיל הים בין השנים 1972-1968
נולד בפולין בשנת 1929 ועלה לישראל בהיותו בן 8. גדל בתל-אביב וזיקתו לים החלו כבר בגיל צעיר כשהיה חניך בתנועת "צופי ים". בגיל 17 הצטרף לפלי"ם, עבר קורס חובלים, ועסק בהעברה בלתי-לגאלית של העולים מספינות המעפילים אל החוף. באחת מהפעולות נתפס על ידי הבריטים ונשלח למחנה המעצר בקפריסין.

עם הקמת המדינה שירת כקצין באח"י דרום אפריקה, באח"י אילת הראשונה מדגם סער 2 ובפריגטות אח"י מבטח ואח"י מזנק. בשנת 1952 מונה למפקד הקורבטה אח"י הגנה. בתחילת שנת 1956 נשלח לאנגליה לקחת חלק ברכש המשחתות והוזעק ארצה עם פרוץ מבצע קדש. שימש כמפקד צוות ההשתלטות על האונייה המצרית "איברהים אל-אוול" לאחר שזו נכנעה לכוחות ישראלים במהלך קרב ימי.

בשנת 1959 כיהן במשך שנתיים כמפקד המשחתת אח"י יפו ולאחר מכן שימש בתפקידי מטה שונים במפקדת חיל-הים. בשנת 1963 נשלח לאנגליה לקורס פיקוד ומטה לקציני ים בכירים שנמשך כשנה. בין השנים 1964-1965 כיהן כראש מחלקת כוח-האדם בחיל.

לקראת מלחמת ששת הימים מונה למפקד הכוח הימי באזור אילת, והיה בראש פלגת הטרפדות שהגיעה אל שארם א-שייח'. לאחר המלחמה מונה לעמוד בראש מחלקת-ים, והחל מספטמבר 1968 כיהן כמפקד חיל הים. תקופת כהונתו כמפקד החיל עמדה בסימן קליטת הסטי"לים, הדבורים והנחתות. אלוף אברהם בוצר נפטר בתאריך 3 ביוני 2012 בגיל 83.



אלוף בנימין (ביני) תלם ז"ל מפקד חיל הים בין השנים 1976-1972
נולד בגרמניה בשנת 1928 ועלה ארצה בגיל 5 יחד עם הוריו. עם סיום לימודיו בבית הספר העממי נרשם ללימודים בבית הספר הימי ששכן בחיפה. בשנת 1947, במהלך לימודיו, הצטרף לפלי"ם והוצב על אוניית הנוסעים קדמה, לשם סיוע בהברחת נשק. במאי 1948 החל לשרת כקצין קשר בחיל הים על גבי הקורבטה אח"י "וודג'ווד". את פיקודו הראשון בים, על הספינה אח"י פלמ"ח, קיבל בעת מלחמת השחרור. עד שנת 1954 שירת בנחתות ובטרפדות ולאחר מכן עבר את קורס המטה בחיל-הים.

בעת מבצע קדש עסק בתפקידי מטה במפקדת חיל-הים ומיד אחריה מונה לתפקיד סגן המפקד במשחתת אח"י אילת. בשלהי שנת 1957 קיבל את הפיקוד על אח"י יפו, עליה שירת במשך שנתיים.
לאחר שירות קצר במפקדת חיל הים יצא ללימודים בבית-הספר למטה בגריניץ', בריטניה. כשחזר כיהן כשנתיים וחצי כסגן מפקד זרוע הים ובבית הספר לפיקוד ולמטה של צה"ל. לאחר תקופה קצרה נוספת במפקדה נתמנה למפקד שייטת המשחתות ושירת בתפקיד זה עד צאתו למספנות שרבורג בצרפת, כראש המשלחת שעסקה בבניית ספינות-הטילים. במקביל, מונה תלם למפקדה הראשון של שייטת ספינות הטילים, שייטת 3.

בתקופת מלחמת ששת-הימים פיקד על אחד מכוחות המשימה של חיל-הים אשר פעלו באזור פורט סעיד. עם סיום המלחמה חזר לשרבורג והחל מאמצע שנת 1968 שימש כראש מחלקת ים במפקדת החיל, בתאריך ה-1 לספטמבר 1972 הועלה לדרגת אלוף ונתמנה למפקד חיל-הים. אלוף תלם פיקד על חיל-הים במהלך הקרבות הימיים המוצלחים במלחמת יום הכיפורים ובתקופת כהונתו נקלטו בחיל-הים ספינות הטילים הראשונות פרי ייצור ישראלי עצמאי - סטי"לים מדגם סער 4. אלוף בנימין תלם נפטר בתאריך 16 ביוני 2008 בגיל 90.



אלוף מיכאל (יומי) ברקאי (בורסוק) ז"ל מפקד חיל הים בין השנים 1978-1975
נולד בבוקרשט בשנת 1935 והעפיל ארצה בשנת 1947. אוניית המעפילים עליה הפליג ארצה נלכדה על ידי משחתות בריטיות והוא נשלח עם שאר המעפילים למחנה המעצר בקפריסין. בשנת 1948, עם קום המדינה, משפחתו זכתה לעלות ארצה וברקאי הצטרף לפלוגה הימית של "הפועל". בשנת 1955 התגייס לצה"ל והיה חבר בגרעין הנח"ל הימי "נחשולים". במסגרת זו סיים בהצטיינות קורס חובלים.

כשנתיים לאחר מכן מונה לתפקיד סגן מפקד סט"ר (ספינת טורפדו), ולאחר מכן שירת כקצין מבצעים של המשחתת אח"י אילת. בשנת 1960 עבר ברקאי אל שייטת הצוללות ושנתיים מאוחר יותר שימש כסגן מפקד הצוללת אח"י רהב.

בשנת 1967 נשלח ברקאי לסקוטלנד כדי לעבור את הקורס הראשון של מפקדי צוללות חיל-הים. יחד איתו השתתף בקורס גם אחיו אברהם (בומי). אברהם צוות לצוללת אח"י "דקר", עליה היה אמור לפקד, אך חודשים מעטים לאחר מכן, במהלך הפלגתה של הדקר ארצה נעלמו עקבותיה והוא לא שב הביתה. לאחר האסון התמנה יומי ברקאי לסגן מפקד זירת ים סוף ולמפקד בסיס אשדוד.

בשנת 1971 היה למפקד פלגת סטי"לים ובשנת 1973 התמנה לפקד על שייטת ספינות הטילים של חיל-הים. ברקאי היה מפקד שייטת ספינות הטילים במהלך מלחמת יום הכיפורים. במהלך המלחמה השייטת זקפה לזכותה את ההכרעה הימית לאחר שכליה לקחו חלק במספר קרבות ימיים ופעולות מבצעיות שזכו להצלחה רבה- עשר ספינות טילים מצריות וסוריות טובעו ע"י הסטי"לים הישראלים ותחת פיקודו ניהלו הסטי"לים של חיל-הים את הקרבות הימיים המוצלחים ביותר שידע החיל מעודו.

לאחר המלחמה הוענק לו עיטור המופת על פיקודו על שייטת ספינות הטילים. בשנת 1974 מונה ברקאי לתפקיד סגן מפקד חיל-הים, ובשנת 1975 קיבל את הפיקוד על החיל מידיו של האלוף בנימין תלם.

בשנת 1999, יום לאחר מציאת הצוללת אח"י דקר הלך לעולמו, בגיל 64.



אלוף זאב אלמוג, מפקד חיל הים בין השנים 1985-1979
נולד בתל אביב בשנת 1936 וגדל בחיפה. למד בבתי ספר דתיים והיה חניך בתנועת הנוער "בני-עקיבא". בשנת 1952 התגייס לנח"ל ובשנת 1954 החל לשרת ביחידת הקומנדו הימי. שלוש שנים מאוחר יותר סיים קורס קצינים וקורס חובלים.

בין השנים 1962-1966 שימש כמפקד טרפדת ובמלחמת ששת הימים פיקד על כוח לוחמים של הקומנדו הימי שחדר לנמל פורט סעיד וחיבל בכלי שיט מצריים.

בשנת 1968 קיבל את הפיקוד על יחידת הקומנדו הימי, ובמסגרת תפקיד זה פיקד אלמוג על הפשיטה המפורסמת על האי גרין בעת מלחמת ההתשה. בשנת 1972 התמנה למפקד זירת ים-סוף. בזמן שמילא תפקיד זה פרצה מלחמת יום הכיפורים. תחת פיקודו שלטו ספינות חיל הים במפרץ סואץ ואלמוג עצמו השתתף באחת הפעולות של הקומנדו הימי כנגד הכוח המצרי במעגן ע'רדקה. בשנת 1974 יצא ללימודים במכללה לביטחון לאומי של הצי האמריקאי ובשובו התמנה למפקד בסיס חיפה. בשנת 1976 הצטרף לצוות ההקמה של המכללה לביטחון לאומי בארץ, ומאז פתיחת שעריה שימש כמדריך במכללה.

בחודש ינואר 1979 נקרא לשמש כמפקד חיל הים, במקום האלוף מיכאל ברקאי. האלוף זאב אלמוג פיקד על החיל במבצע שלום הגליל ובין הפעולות הרבות של החיל במבצע יש לציין את ההנחתה הגדולה של הכוחות בחוף האוואלי בלבנון. במבצע שלום הגליל הוכיח חיל הים את יכולותיו לסייע ללחימה ולהכרעה הצה"לית גם בקרבות היבשה.



אלוף אברהם בן שושן מפקד חיל הים בין השנים 1989-1985
נולד בטורקיה בשנת 1941. סיים את קורס החובלים בשנת 1962 ושירת כסגן מפקד ספינת טורפדו וכקצין בצוללת. משנת 1964 שירת כסגן מפקד אח"י נוגה, ולאחר מכן כמפקד הספינה. בין השנים 1965-1970 שירת בצוללות במגוון תפקידי פיקוד ולאחר מכן התמנה לפקד על ספינת טילים. בין השנים 1973-1974 שירת כמפקד פלגת אג"ם בזירת ים סוף שם שירת במהלך מלחמת יום הכיפורים.

בין השנים 1974-1975 שירת כמפקד ספינת הטילים אח"י רשף מדגם סער 4 ולאחר מכן שימש כמפקד פלגת הסטי"לים בזירת ים-סוף. בשנת 1975 התמנה בן שושן לפקד על בית הספר לחובלים ובשנת 1977 התמנה למפקד בסיס ההדרכה בחיפה.

בין השנים 1978-1979 יצא ללימודים בפו"ם-ימי בארה"ב ובשנת 1979 חזר ארצה ושירת כמפקד שייטת ספינות הטילים. בשנת 1981 מונה למפקד בסיס חיפה, ובשנת 1982 מונה לראש מספן-ים.

בחודש ינואר 1985 מונה בן שושן למפקד חיל הים ובשנת 1989, עם תום פיקודו על החיל, התמנה אלוף בן שושן לנספח צה"ל בארה"ב.



אלוף מיכה רם ז"ל מפקד חיל הים בין השנים 1992-1989
נולד בישראל בשנת 1942. לאחר סיום לימודיו בבית הספר לקציני ים בעכו התגייס לחיל הים בשנת 1960. לאחר סיום קורס חובלים שימש כסגן מפקד סט"ר (מפקד ספינת טורפדו), ובשנת 1964 כמפקד סט"ר.

בשנת 1966 השתתף בהקמת שייטת ספינות הטילים ויצא לצרפת כקצין גנ"ק של הסטי"ל הראשון, אח"י מבטח. בשנת 1969 מונה למפקד אח"י אילת אחרי תקופת פיקוד קצרה על אח"י סופה.

בשנת 1972 סיים לפקד על קורס הקצינים המתקדם בבה"ד ומונה למפקד הסטי"ל הישראלי הראשון מסוג סער 4 - אח"י רשף, עליו פיקד במהלך מלחמת יום הכיפורים. בשנת 1974 יצא עם ספינתו למסע להקפת אפריקה כדי להתמקם בבסיס החדש של זרוע הים במפרץ שלמה.

לאחר תפקידו זה שימש כרע"ן גנ"ק במפקדת חיל הים, כמפקד מרכז התרגול הטקטי בחיפה, כמפל"ג סטי"לים, וכסגן מפקד זירת ים סוף. בשנת 1979 יצא ללימודים במכללת הצי האמריקאי.

בשנת 1980, עם חזרתו למפקדה, התמנה לראש מספן-מודיעין עליו פיקד במהלך מבצע שלום הגליל. משנת 1983 שימש כנספח ים בארה"ב. לאחר שנתיים נוספות הוא שב לארץ ומונה לראש מספן-ים וסגן מח"י. כעבור 3 שנים יצא שוב ללימודים ובפברואר 1989 קיבל מיכה רם את הפיקוד על חיל הים.
בתקופת פיקודו קידם נושאי רכש והצטיידות רבים, לצד שדרוג מערך כלי השיט ויכולותיהם המבצעיות. במהלך התקופה עיקר מאמצי החיל התמקדו בפעילות הביטחון השוטפת כשאחת מהפעולות הבולטות הייתה מבצע אבק דרכים.

אלוף מיכה רם נפטר ב-14 בינואר 2018 בגיל 76.



אלוף עמי אילון מפקד זרוע הים בין השנים 1995-1992
נולד בשנת 1945 בטבריה וגדל בקיבוץ מעגן. בשנת 1963 התגייס לקומנדו הימי והשתתף בפשיטות רבות כלוחם וכמפקד. במלחמת ששת הימים לקח חלק בלחימה בזירת ים-סוף. במהלך מלחמת ההתשה השתתף במבצעים שונים של הקומנדו הימי, ביניהם הפשיטה על האי גרין ביולי 1969. על חלקו בפשיטה על האי גרין קיבל את עיטור הגבורה - העיטור הגבוה ביותר המוענק ללוחם מטעם שר הביטחון בהמלצת הרמטכ"ל. במלחמת יום הכיפורים פיקד על פלגת דבורים בגזרת ים-סוף וניהל קרבות עזים במהלכם טובעו 17 כלי שיט מצריים.

בשנת 1979 מונה למפקד שייטת 13 תחת פיקודו זכתה היחידה בצל"ש הרמטכ"ל על ביצוע רצף של 22 פעולות מוצלחות ללא נפגעים. אילון פיקד על בסיסי חיל הים בחיפה ואשדוד, וכיהן בתפקיד סגן מפקד חיל הים בשנת 1989.

בשנת 1992 מונה אילון למפקד החיל והועלה לדרגת אלוף. בתקופת כהונתו כמפקד החיל, נקלטו ספינות הטילים הראשונות מייצור אמריקאי - סטי"לים מדגם להב (סער 5). כמו כן, החלה בנייתן של הצוללות המתקדמות מדגם דולפין בגרמניה. בסוף שנת 1995 פרש מתפקיד מפקד חיל הים, ומאז כיהן אלוף אילון במגוון תפקידים, עסקיים וציבוריים, ביניהם ראש שירות הביטחון הכללי וחבר כנסת.



אלוף אלכס טל מפקד חיל הים בין השנים 1996- 2000
נולד בברית המועצות בשנת 1946. התגייס לקורס חובלים בשנת 1964 ועם סיום הקורס הצטרף לצוות הסטי"ל הראשון בשרבורג, צרפת. בתפקיד זה לקח חלק במבצע "נועה" - מבצע הבאתן של ספינות חיל הים ממספנות שרבורג לארץ בשנת 1969. בהמשך פיקד על אח"י אילת.

אלוף טל פיקד על ספינת טילים ועל פלגת ספינות טילים. לאחר מכן מונה למפקד בסיס ההדרכה של חיל הים, למפקד בסיס אשדוד, ולמפקד בסיס חיל הים בחיפה ולבסוף קיבל את תפקיד סגן מפקד חיל הים.

לאחר מכן שימש כנספח צה"ל וכנציג משרד הביטחון בצ'ילה ובשנת 1996 מונה למפקד חיל הים בתקופת פיקודו התרחש אסון השייטת ונמצאה הצוללת אח"י דקר.

לאחר שחרורו אלוף טל שימש כמנהל בחברות היי-טק שונות.



אלוף ידידה (דידי) יערי מפקד חיל הים בין השנים 2004-2000
נולד בשנת 1947 בקיבוץ מרחביה. התגייס לצה"ל בשנת 1965 ושירת כלוחם ביחידת הקומנדו הימי עד שנת 1970 אז השתחרר מהצבא. באוקטובר שנת 1973 שב לשירות ועם סיום מלחמת יום הכיפורים התנדב לקורס חובלים. בתום הקורס שב ליחידת הקומנדו הימי כמפקד צוות. בין השנים 1976-1980 היה מפקד סטי"ל. בשנת 1980 חזר לשייטת 13 כסגן מפקד השייטת, ולאחר מכן בשנת 1983 כמפקדה.

למד תואר ראשון במזרחנות באוניברסיטת חיפה, ולאחר מכן יצא ללימודים באקדמיה הימית הצבאית בניו פורט, רוד-איילנד. בין השנים 1988-1990 שימש כנציג חיל הים ברפא"ל וב-1990 התמנה לראש מספן מודיעין. ב- 1993 יצא ללימודי תואר שני במנהל ציבורי, באוניברסיטת הרווארד. ולאחר מכן שימש כמפקד בסיס חיפה וכראש מספן-ים. בשנת 2000 התמנה למפקד חיל הים. בזמן פיקודו על חיל הים התקיימו מאמצי הלחימה במחבלים בגדה המערבית וברצועת עזה. תחת פיקודו חיל הים עמד בהצלחה במשימת סיכול הניסיונות המוגברים להברחת אמצעי לחימה ומחבלים דרך הים. לאחר סיום כהונתו כמפקד חיל הים שימש כמנכ"ל רפא"ל.



אלוף דוד בן בעש"ט מפקד חיל הים בין השנים 2004 -2007
נולד בישראל בשנת 1950. בן בעש"ט התחיל את לימודיו בבית הספר לקציני ים בעכו בשנת 1964 ובשנת 1969 השתלב בצי הסוחר כקדט. בשנת 1970 התגייס לחיל הים והתנדב לקורס חובלים. החל משנת 1971 שירת בזירת ים סוף כמפקד סיירת ספינות זעירות, כקצין גנ"ק וכמפקד אח"י בת-ים.

בשנת 1971 יצא לקורס מתקדם בבה"ד חיל הים בחיפה, ולאחר מכן לקורס לוחמה נגד צוללות בארצות הברית.
במלחמת יום הכיפורים לחם בן בעש"ט כסגן מפקד סטי"ל. בשנת 1978 מונה לראש מדור קציני ים במספן כוח-אדם, ואחרי כן לסגן מפקד בסיס אשדוד.
בשנת 1979 התמנה למפקד סטי"ל מדגם סער 4, לאחר מכן שירת כמפקד מגמת סטי"ל בבית הספר לחובלים וכסגן מפקד בית הספר. בהמשך פיקד בן בעש"ט על פלגת סטי"לים בזירת אשדוד, כמפקד בית הספר לחובלים, כסגן ראש מספן כוח-אדם, ובמקביל השלים תואר ראשון בכלכלה ובמנהל עסקים.

בשנת 1991 מונה בן בעש"ט למפקד שייטת ספינות הטילים, לאחר מכן יצא ללימודים במכללה לביטחון לאומי של הצי האמריקאי בניו-פורט. משנת 1993 שימש כראש מספן כוח-אדם וב-1996 התמנה לנספח צה"ל וראש משלחת משרד הביטחון בסינגפור. בשנת 1999 חזר לארץ והתמנה לסגן מפקד חיל הים ולראש מספן ים. בשנת 2002 התמנה לראש מטה חיל הים והמשיך בתפקידו הנוסף כסגן מפקד חיל הים. בשנת 2003 השלים תואר שני במנהל עסקים MBA.
בן בעש"ט נכנס לתפקידו כמפקד חיל הים בשנת 2004. בתקופת כהונתו כמפקד החיל פרצה מלחמת לבנון השנייה וחיל הים השתתף בלחימה נגד ארגון חיזבאללה.

כיום אלוף דוד בן בעש"ט משמש כיו"ר עמותת חיל הים.



אלוף אליעזר (צ'ייני) מרום מפקד חיל הים בין השנים 2007-2011
אליעזר מרום נולד בקיבוץ שדה אליעזר בשנת 1955. למד בבי"ס לקציני-ים בעכו והתחיל את שירותו הצבאי בשנת 1973 בקורס חובלים. סיים את הקורס בשנת 1975 ושובץ כקצין מכונה.
בעת שירותו הצבאי אלוף מרום שירת במגוון תפקידי פיקוד, שטח ומטה ביניהם קצין גילוי ניווט וקשר, מפקד ספינת טילים, מפקד פלגת סטי"לים, מפקד בית הספר פי"ם (פיקוד ימי מתקדם), ראש מחלקה במספן המודיעין ומפקד שייטת ספינות הטילים.

בשנת 1999 קודם לדרגת תת אלוף ומונה למפקד בסיס חיפה והזירה הצפונית. בשנת 2001 מונה לתפקיד ראש מספן ים של חיל הים, ובשנת 2002 בעת כהונתו בתפקיד היה המתכנן והמפקד בים של מבצע "נח" ללכידת ספינת הנשק "קארין A". בשנת 2003 מונה לתפקיד ראש מספן מטה ובין השנים 2004-2005 שירת כנציג צה"ל במפקדת המטות המשולבים של צבא ארצות הברית. באוגוסט 2005 מונה לנספח הגנה בשגרירות ישראל בסינגפור.

ב-8 לאוקטובר 2007 קיבל את הפיקוד על חיל-הים. בתקופת כהונתו פיקד האלוף אליעזר מרום על חיל-הים במהלך מבצע "עופרת יצוקה".

אלוף מרום הינו בוגר בית הספר לפיקוד ימי מתקדם, המכללה לביטחון לאומי, תוכנית הצי האמריקאי לבכירים לניהול ביטחון בינלאומי ותוכנית אוניברסיטת הרווארד לניהול מתקדם. כמו כן, הוא בעל תואר שני במדעי החברה מאוניברסיטת חיפה.



אלוף רם רוטברג מפקד זרוע הים בין השנים 2011-2016
אלוף רם רוטברג נולד בתאריך ה-2 במאי 1964 בכפר הס. התגייס לשירות בצה"ל בשנת 1982 וסיים קורס לוחמים של הקומנדו הימי בשנת 1984. לאחר שירות כלוחם המשיך לקורס קציני חי"ר בבה"ד 1.

בעת שרותו הצבאי, אלוף רם רוטברג שירת במגוון תפקידי לחימה ביניהם: לוחם, מפקד צוות ומפקד יחידה בשייטת 13, קצין גנ"ק (גילוי ניווט וקשר) בסטי"ל, מפקד יחידת דובדבן, מפקד סטי"ל, מפקד פלגת הדרכה ובהמשך מפקד פלגת לוחמים, סגן מפקד ומפקד שייטת 13.

בשנת 2004 מונה לתפקיד ראש מספן המודיעין של חיל הים. בשנת 2007, אלוף רוטברג קודם לדרגת תא"ל ולמפקד בסיס חיפה.

בין השנים 2010-2011, אלוף רוטברג שירת כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי למדיניות בטחון. באוקטובר 2011 קודם לדרגת אלוף ומונה למפקד חיל הים.

אלוף רם רוטברג הינו בוגר בית הספר לפיקוד ימי מתקדם (פי"ם), בעל תואר ראשון בלימודי המזרח התיכון וא"י ותואר שני בביטחון, ניהול משאבים ואסטרטגיה של האוניברסיטה לביטחון לאומי בוושינגטון.

בתקופת שירותו שונה שמו של חיל הים לזרוע הים והתקיימו מבצע צוק איתן ומבצע חשיפה מלאה ללכידת אוניית הנשק "קלוז-סי".



אלוף אליהו (אלי) שרביט מפקד זרוע הים משנת 2016
אלוף אלי שרביט נולד בתאריך ה-13 באוקטובר 1966 בשדה בוקר. התגייס לשירות בצה"ל בשנת 1985 וסיים קורס חובלים כשנתיים מאוחר יותר.

במהלך שירותו הצבאי שירת במגוון תפקידי לחימה ביניהם: קצין-ים בשייטת ספינות הטילים, פיקוד על הספינה אח"י "עצמאות" ואח"י "עליה" וכן פיקוד על שייטת 3.

בשנת 2011, התקדם לדרגת תא"ל ומונה למפקד בסיס חיפה של זרוע הים. בין השנים 2014-2016, כיהן כראש מספן מטה. ב-12 בספטמבר 2016 הועלה לדרגת אלוף לקראת מינויו לתפקיד מפקד הזרוע, וב-27 בספטמבר נכנס לתפקידו.
אלוף אליהו (אלי) שרביט הינו בוגר בית הספר לפיקוד ימי מתקדם, בעל תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים ובעל תואר שני במדעי המדינה מאוניברסיטת חיפה והמכללה לביטחון לאומי. הוא בוגר קורס מפקדי אוגדות. נשוי לאתי ואב לשלושה ילדים.



אלוף דוד סער סלמה מפקד זרוע הים משנת 2021

אלוף דוד סלמה נולד בתאריך ה-4 במרץ 1969 בעתלית. התגייס לשירות בצה"ל בשנת 1987 והצטרף לשייטת 13. במהלך שירותו הצבאי שירת במגוון תפקידים ובינהם: מדריך ראשי בשייטת 13, מפקד ספינת אח"י יפו ומפקד פלגה 31 ופלגה 916.

באוגוסט 2008 מונה למפקד בסיס אילת, תפקיד בו שירת עד פברואר 2010. לאחר מכן הועלה לדרגת אל"מ ומונה למפקד בסיס אשדוד. בהמשך מונה למפקד שייטת ספינות בין השנים 2011-2013. ב-7 באוגוסט 2014 הועלה לדרגת תא"ל ומונה למפקד בסיס חיפה. ב-15 במרץ 2019 מונה לראש מטה זרוע הים ומילא את תפקידו עד אוגוסט 2021. ב-1 בספטמבר 2021 הועלה לדרגת אלוף וב-2 בספטמבר נכנס לתפקידו כמפקד זרוע הים.
אלוף דוד סלמה הינו בוגר בית הספר לפיקוד ימי מתקדם, בעל תואר ראשון במנהל עסקים ותואר שני במדעי הרוח מאוניברסיטת חיפה. נשוי לדפנה ואב לשלושה.

loading...