שלושה דורות, שני מפקדים ושם אחד – הפגשנו את שני מפקדי הצוללת אח"י `רהב` של הראשונה ושל החדשה לשיח על מורשת ומבצעיות
עושים הרבה ומדברים מעט: מפקדי הצוללת אח"י 'רהב', גרסת 1956 וגרסת 2016, משתפים חוויות וחושפים כיצד נראית העבודה בכלי המלחמה הכי יקר של צה"ל. מההחלטה על הרכישה, לתחילת הבנייה ועד המעבר לדגל ישראלי, הם היו שם כמפקדים הראשונים של הכלים החשאיים. "בראשוניות יש יתרון, יש לך ניסיון ובהסתמך עליו יש לך יכולת לייסד משהו טוב ולהמשיך להשתפר", סיפר מפקד אח"י 'רהב' הראשונה, תא"ל (במיל') הדר קמחי. "אהבתי להיות ראשון כי בהתחלה כל מה שאתה חווה נשאר לאורך זמן, לנהלים שהכנסת יש משמעות", הסביר.
על מנת להפוך את הצוללת לכלי מלחמה יש צורך בבנייה של שני דברים - הראשון זה הצוללת עצמה והשני הוא הצוות. לוחמי שייטת הצוללות נחשבים לחכמים ולאיכותיים במיוחד, אך צורת החיים הצפופה והשהות המתמשכת מתחת למים דורשות צוות מגובש העובד בשיתוף פעולה. "האתגר העיקרי הוא חוסר הוודאות ומחיה ארוכת טווח באזורים שחלקם לא תמימים. ההווי הצוותי והחברה שמסביב בתוך מרחב פרטי קטן הוא קושי שצריך להתרגל אליו", קבע מפקד אח"י רהב, סא"ל ש'. "האמון מאוד גבוה ובעלי התפקידים מגבים אחד את השני, כך שאם יש חלק שלא מתנהל נכון תמיד יהיה לוחם שישים לב לכך. כל שרשרת הפיקוד בצוללת בנויה על עלייה בשרשרת ההסמכות. זה מאפשר מתן גיבוי מקצועי ופיקודי לכל אירוע ולכל לוחם", חשף.
מפקד ה'רהב' הראשונה הסכים ואמר כי "האתגרים הכי גדולים בצוללת הם עבודה בצוות והחיכוך שבצוות". אך זהו לא האתגר היחיד שיש למפקד על צוללת חדשה, גם תנאי השטח שונים באירופה מאלה שבארץ צריכים הסתגלות. "בתעלה הבריטית הגלים גבוהים מבים התיכון, ובאופן קבוע הם הגיעו לגובה הברכיים כאשר עמדנו על גשר הצוללת", משחזר בחיוך תא"ל (במיל') קמחי. "במזג אוויר סוער הגלים היו גבוהים יותר, כאשר חלקם עברו אותנו מכיוון החרטום עד החלק האחורי וגרמו לצלילה לא מתוכננת של עשרים שניות של עצירת נשימה וקור מקפיא".
ההפלגה ארצה, זו שנעשית בימים אלו ממש, היא אירוע מכונן בשביל שני המפקדים. ההפלגה הזו חותמת את החלק הראשון בחייה של הצוללת, ומאפשרת את התחלת החלק המבצעי. "כולם נרגשים לקראת ההפלגה לישראל", אמר מפקד ה'רהב', סא"ל ש', ימים ספורים לפני יציאת הצוללת מגרמניה לארץ. "כולנו מחכים לחלק הכי מרגש במסע הזה, שהוא העגינה בנמל חיפה וההגעה הביתה. שום דבר לא ישתווה להתרגשות של הרגע הזה". גם במפקד אח"י 'רהב' הראשונה אחזה התרגשות כשדיבר על רגע ההגעה לנמל חיפה והעגינה ברציף הצוללות שנבנה לכבודם. "זאת תקופה מעניינת ומאתגרת שלא תחזור על עצמה. זה התפקיד הכי טוב בשירות, לפקד על כלי, להנהיג אותו ולתרום לשטח". אמר בהתלהבות.