שני סטי"לים, צוללת ומסוק ישראלי באיטליה שני סטי"לים, צוללת ומסוק ישראלי באיטליה

שני סטי"לים, צוללת ומסוק ישראלי באיטליה

אוראל אלחדד

הידוק קשרים: זרוע הים הפליגה לראשונה לאיטליה לקחת חלק בשת"פ ייחודי

שיתוף הפעולה בין זרוע הים הישראלית וחיל הים האיטלקי מתרחב: בחודש שעבר הפליגו ספינות הטילים אח"י להב ואח"י רומח יחד עם הצוללת אח"י לויתן, ובליווי מסוק ימי, לנמל טרנטו שבאיטליה והשתתפו בתרגיל רחב היקף עם הצי האיטלקי. זאת הפעם הראשונה בה זרוע הים מקיימת תרגיל מסוג זה באיטליה. עבור זרוע הים מדובר בהזדמנות מצוינת לשתף פעולה עם צי המהווה שחקן מרכזי בזירה הימית בכלל ובים התיכון בפרט.

התרגיל, ששמו 'רייזינג סטאר' (Rising star) שילב בתוכו סודרי לחימה ותקיפה על ידי צוללות, חילוץ והצלה בלב ים ולוחמת נצ"ל (נגד צוללות). זוהי השנה השנייה בה מתקיים התרגיל. בשנה שעברה התקיים 'הרייזינג סטאר' במתכונת מצומצמת בנמל חיפה, והשנה הוחלט על צירופה של שייטת ספינות הטילים לשיתוף הפעולה. "בתרגיל אנחנו מתאמנים יחד עם האיטלקים ולומדים על שיטות העבודה והלחימה אחד של השני", הסביר מפקד פלגה 33 בשייטת ספינות הטילים, סא"ל מאיר עזורי. "המטרה של שיתוף הפעולה הזה היא לחלוק את הידע והניסיון הימי שיש לשני הצדדים כדי שבמידה ונצטרך לעבוד יחדיו, נהיה מתואמים ותהיה לנו שפת עבודה מקצועית משותפת", פירט.

"כחלק משיתוף הפעולה ביצענו קשת רחבה של תרגילים יחד עם האיטלקים", פירט קצין האג"ם של התרגיל, רס"ן יואב. "ביצענו תרגילים טקטיים, תרגילים בלוחמת צוללות, חילוץ והצלה, לוחמה נגד צוללות ועוד. אבל, שיאו של התרגיל הוא ביצוע סודר ייחודי ביותר של הצלה מצוללת". הכוונה היא לחילוץ צוות לוחמים מצוללת שנמצאת במצוקה באמצעות רכב תת מימי ה- SRV300. מדובר בצוללת ננסית המופעלת על ידי הספינה 'אנטאו' של חיל הים האיטלקי. מדובר ביכולת ייחודית שמעט מאוד ציים וארגונים ברחבי העולם מחזיקים בה, ועל כן שיתוף הפעולה תורם רבות לשייטת הצוללות הישראלית.

תרגיל החילוץ דימה מצב בו הצוללת אח"י לויתן נמצאת במצוקה. לצורך התרגיל קובעה הצוללת בעומק של כ-50 מטרים מתחת לפני הים. תפקיד הצוללת הננסית היה לאתר את אח"י לויתן מתחת לפני הים בעזרת אותות מצוקה, לזהות פתח מיוחד ולהתחבר אליו. לאחר שרוקנו הנוזלים מנקודת החיבור והושוו הלחצים, נפתח הפתח ודרכו חולצו הצוללנים. הם הועלו אל ה'אנטאו', שם חיכה להם צוות רפואי ממר"י (המכון לרפואה ימית) שבמצב אמת יטפל בתחלואת הלחץ באמצעות תאי הלחץ המותקנים על גבי הספינה. כדי לבחון את התנהלות הצוות ולדמות מצב אמת, תורגלו תרחישים של אנשי צוות פגועים או פגיעה בריכוז הגזים בצוללת.

"שיתוף הפעולה הוא חוויה יוצאת דופן לחיילים ולקצינים שהשתתפו בו", סיפר רס"ן יואב. "החל מההפלגה הלא פשוטה שבחנה את הלוחמים, העבודה עם צי מתקדם ובעל ניסיון ימי עשיר וכמובן האפשרות לראות מדינה אחרת ונמל אחר. זאת חוויה שתישאר עם הלוחמים הרבה מאוד זמן", סיכם.

loading...