רופא בספינות הטילים וזוכה בפרס נובל רופא בספינות הטילים וזוכה בפרס נובל

רופא בספינות הטילים וזוכה בפרס נובל

אוראל אלחדד

לכבוד טקס חלוקת פרסי הנובל 2016 נזכר פרופסור אהרן צ`חנובר, זוכה הפרס בשנת 2004, בשירותו כרופא בשייטת ספינות הטילים

הערב זכו 11 אנשים בולטים בתחומם בפרס הנובל היוקרתי לשנת 2016. מדובר באחד הפרסים הבולטים והנחשבים ביותר בתחומי המדעים והרוח, כאשר מקבליו זוכים להכרה בתרומתם לחברה האנושית. מאז החלה חלוקת פרסי הנובל זכו בפרס היוקרתי 12 ישראלים, ואחד מהזוכים הוא פרופסור אהרן צ'חנובר, שזכה בפרס נובל לכימיה בשנת 2004 יחד עם פרופסור אברהם הרשקו ופרופסור אירווין רוז ז"ל. מעטים יודעים זאת אך לפני שהפך לחוקר בתחום הביוכימיה, פרופסור צ'חנובר בילה חלק משירותו הצבאי כרופא בשייטת ספינות הטילים. לכבוד חלוקת פרסי הנובל הסכים זוכה הפרס פרופסור צ'חנובר לשתף את זיכרונותיו משירותו הצבאי בזרוע הים.

פרופסור צ'חנובר החל את דרכו הצבאית במסלול העתודה האקדמאית כסטודנט בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1973 קיבל את התואר כדוקטור לרפואה והחל את שירותו הצבאי בשייטת 3 כרופא בספינות הטילים. פרופסור צ'חנובר נזכר במבצע מוניטין, שהתרחש בשנת 1974, כחוויה משמעותית משירותו בזרוע הים. במבצע הוא שימש כרופא בספינת הטילים אח"י רשף. הספינה, יחד עם אח"י קשת, יצאה להפלגה סביב יבשת אפריקה, כיוון שבאותה תקופה תעלת סואץ הייתה חסומה למעבר כלי שיט ישראלים. "הקפנו את יבשת אפריקה על מנת להגיע לזירת ים סוף כדי להגן על שעריה הדרומיים של מדינת ישראל", נזכר פרופסור צ'חנובר. "היה זה מבצע מסובך ביותר אך רצוף חוויות, כולל מפגש עם הקהילה היהודית החמה בדרום אפריקה, ועם הרבה לבטים כרופא וכאדם על מדיניות האפרטהייד ששררה אז במדינה זו", הוסיף. מבצע מוניטין נחשב לאחד מהמבצעים המסובכים שהוציאה לפועל זרוע הים, שכן חלקים נרחבים מההפלגה נערכו הרחק מחופי מדינת ישראל בקרבת מדינות אויב.

במהלך ההפלגה התמודד פרופסור צ'חנובר עם האתגרים הטמונים בתפקידו כרופא בספינת הטילים. "כרופא צעיר, האתגר העיקרי בשירות בספינת טילים הוא התמודדות מול בעיות רפואיות שבחוף תוכל לקבל גיבוי מקצועי, ובעיקר מערך רפואי נרחב הכולל בתי חולים, כדי לאבחן אותן ולטפל בהן", הסביר פרופסור צ'חנובר. "בלב ים הרופא הוא לבדו, עם ציוד מוגבל. כרופא אתה יכול למצוא את עצמך מול הדילמה האם להפסיק משימה כדי לטפל בחולה". עם זאת, ההתמודדות מול האתגרים שהציבו לו הספינות סייעו לעצב את דמותו כרופא וכחוקר מדעי בשנים שלאחר מכן. "ברפואה, במדע ובכל מקצוע אחר, כולל מקצועות הימאות בספינות הטילים ובצוללות, סוד ההצלחה הוא באלתור, במקוריות מחשבה, במציאת פיתרון מחוץ לקופסא, ובקצת תעוזה ולקיחת סיכון. אלו יסודות משותפים להצלחה מקצועית בכלל".

אחרי שירותו בספינות הטילים שירת פרופסור צ'חנובר שנתיים נוספות ביחידת המחקר והפיתוח של חיל הרפואה. עם סיום שירותו הצבאי הצטרף למחלקה לביוכימיה של הפקולטה לרפואה של הטכניון בחיפה, כתלמיד לתואר שלישי, ובשנת 1982 קיבל תואר דוקטור למדעים בהנחייתו של פרופסור אברהם הרשקו. המחקר בו לקח חלק במהלך הדוקטורט שלו בהנחיית פרופסור אברהם הרשקו, ופרופסור אירווין רוז ז"ל מהמכון לחקר הסרטן בפילדלפיה, הוא שזיכה את השלושה בפרס נובל לכימיה כעבור יותר מעשרים שנה. במחקר זה גילו ותיארו את מערכת האוביקוויטין, האחראית לסימון חלבונים לפירוק בתוך התא על ידי פרוטאזום, והביאו לפריצת דרך בחקר הסרטן, מחלות ניווניות במוח ומחלות אחרות.

loading...